Springen naar inhoud

Stroom en spanning meten met ferromagnetisch metaal

• Log in om te kunnen reageren

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2009 - 20:15

Er zijn methodes om spanning en stroom te meten door een kabel met behulp van een ferromagnetish metaal in de vorm van een ring. Deze ring wordt om de kabel heen gezet. Omdat er een isolator om de kabel heen zit is er dus geen elektrische geleiding tussen de ring en de kabel. Ik weet dat energiebedrijven en ook bijv de ANWB hier stromen en spanningen (ten opzichte van een nul) mee kan meten.

Mijn kennis op het gebied van elektromagnetisme begint al een beetje te vervagen. Ik kan nog wel inkomen hoe men de stroom meet (inductie), maar hoe kun je met deze ring de spanning ten opzichte van een nul meten?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 maart 2009 - 20:49

Stromen, ja. Dat is een bekend principe. Om die ring zit nl. een wikkeling, die als secundaire fungeeert van een trafo, waarvan de kabel de primaire is. Een stroomtrafo heet dat, of indien uitgevoerd als handmeetinstrument, een stroomtang.
Maar spanningen meten zonder contact te maken, dat ken ik niet. In ieder geval niet in deze vorm. Waar heb je dat gehoord/gezien?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures