Elektrolyse drinkwater - hulp gevraagd i.v.m. resultaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Elektrolyse drinkwater - hulp gevraagd i.v.m. resultaat

Hey!

Ik ben geen wetenschapper dus geen idee of dit topic op de juiste plaats staat.

Onlangs hebben we ons drinkwater laten testen via elektrolyse, na 15 minuten was het geel met oranje brokjes erin en het ruikte enorm naar chloor.

Nu zeiden degene die dit testen dat dit aanduide dat ons drinkwater niet gezond was, dat er zich chloor in bevond enz...

Ik wou hier gewoon even vragen wat jullie perspectief hierop is? Degene die hier meer over weten.

Hier zijn enkele foto's

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 1.379

Re: Elektrolyse drinkwater - hulp gevraagd i.v.m. resultaat

U geeft te weinig gegevens om het te kunnen beoordelen. Welke electroden zijn er voor de electrolyse gebruikt?

Is er voor de electrolyse nog iets toegevoegd aan het drinkwater?

Als er geen platina electroden gebruikt zijn kunnen andere electroden stoffen aan het water afgeven die vervuiling en verkleuring van het water veroorzaken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: Elektrolyse drinkwater - hulp gevraagd i.v.m. resultaat

hzeil schreef:U geeft te weinig gegevens om het te kunnen beoordelen. Welke electroden zijn er voor de electrolyse gebruikt?

Is er voor de electrolyse nog iets toegevoegd aan het drinkwater?

Als er geen platina electroden gebruikt zijn kunnen andere electroden stoffen aan het water afgeven die vervuiling en verkleuring van het water veroorzaken.


Ja je hebt gelijk, er is idd zeer weinig info, en omdat ik niet graag conclusies trek wil ik het ook zelf verder onderzoeken.

Ik ga eerst die persoon contacteren die de proef gedaan heeft en enkele vragen stellen. Daarna plaats ik het weer op dit forum.

Er was trouwens niks (zichtbaar) toegevoegd aan het water

Berichten: 3

Re: Elektrolyse drinkwater - hulp gevraagd i.v.m. resultaat

Ok ik heb reactie gekregen, dit zeggen ze:

electroden zijn van aluminium en inox.

Berichten: 1.379

Re: Elektrolyse drinkwater - hulp gevraagd i.v.m. resultaat

Ik neem aan dat men Al als kathodemateriaal gebruikt heeft. Daaraan krijg je dan wat zuurstofreductie en vorming van waterstofgas. Dat kan de verkleuring en vervuiling niet veroorzaken.

Maar het gebruik van inox ( = roestvaststaal of RVS) als anodemateriaal kan ijzer, chroom en nikkel in het water brengen. Vooral als er chloride in zit. Dat is dus blijkbaar het geval. Vandaar de verkleuring en de chloorlucht. Het kan dus niet om echt zuiver drinkwater gaan.

Maar, chloor desinfecteert wel en in de tropen (Indonesie) electrolyseert men wel eens oppervlaktewater via electrolyse om het te ontsmetten. Electrolyse is dus een middel om drinkwater te behandelen en eigenlijk niet om het water te onderzoeken. De weerstand van drinkwater is echter vrij hoog. Electrolyse kost dus nogal wat electrische energie.

Onder heel primitieve omstandigheden zou men in de tropen zelfs wisselstroomelectrolyse kunnen toepassen om het water bacterievrij te maken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer