Hervorming secundair onderwijs in belgië

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Hervorming secundair onderwijs in belgi

http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/bi...ndair_onderwijs ;)

Graag had ik enkele visies hierop gehoord om zelf tot andere inzichten te komen. Ik ben alvast van mening dat deze opdeling het niveau nog zal dalen. Tegenwoordig moet iedereen "gelijke kansen" krijgen. Op zich geen probleem maar de versimpeling van het onderwijs om deze gelijke kansen te creëren leidt tot de daling van het niveau. Deze versimpeling komt van de gelijke kansen en in de stijl van iedereen een hoog diploma. Dit lijkt mij niet mogelijk aangezien, je moet een kat een kat noemen, niet iedereen dezelfde capaciteiten heeft. Zodoende zal, het systeem gelijke kansen, zorgen voor een daling van het niveau in die eerste drie jaar omdat ASO, TSO en BSO mensen gemengd zouden worden. Deze achterstand lijkt mij niet in te halen in de drie volgende jaren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

Er is een duidelijk probleem met de opdeling ASO, TSO, BSO op 12-jarige leeftijd. Ik heb (mede door een persoonlijke geschiedenis), een onovertreffelijke afkeer van vroegtijdige inschattingen van capaciteiten. Het lijkt me vrij duidelijk dat 12 jaar zeer vroeg is, veel kinderen zijn op die leeftijd nog zeer speeld. De correlatie met sociale klasse toont overigens aan dat de zelfselectie die op 12 jaar plaatsvindt andere invloeden ervaart. Bijvoorbeeld het zweedse systeem lost dit als volgt op: (bron):
Het primair onderwijs (Grundskola (7 – 15/16 jaar))is verplicht en duurt negen jaar. Scholen mogen zelf

bepalen hoeveel uren ze les geven, maar in totaal moeten leerlingen in die negen jaar minimaal 6665 uren

les krijgen (740 uur per jaar).


Wat echter een speciaal aandachtspunt moet zijn in dit systeem, is dit er voor de leerlingen mogelijkheid is om zich te onderscheiden, en begeleiding te krijgen om iets 'extra' te leren. Dit hangt vooral af van de school en van de leraren. Laat ons eerlijk zijn: dat is nu ook niet het geval. Het niveau van de uitgaande studenten is gemiddeld lager en lager om een eenvoudige reden: ze zijn onvoldoende gemotiveerd. Of de nieuwe plannen voldoende nadruk leggen op dergelijke aspecten kan ik niet uit dit nieuwsbericht halen, maar het principe van het plan heeft mijn zegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

Je hebt wel een punt. Maar met het huidige systeem staat het iedereen vrij om te starten in ASO. Ik ben van mening dat in mijn tijd, niet zo lang geleden dus, de overstap van lager naar middelbaar een schok was. Naar de hogere graad was wederom een schok. Nu heb ik de indruk dat, het allemaal versimpeld is en er van schok niets te merken is. (Die van de hogere graad uiteraard nog wel) Indien die 9 jaar lager onderwijs op zulke manier een oplossing kan bieden, m.a.w. in de laatste 3 jaar het niveau opdrijven, zou dat wel een mogelijkheid zijn.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 771

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

Misschien is dat niet zon heel slecht idee om eerst een algemeen jaar of twee te doen, maar dan zou ik dat zeker compenseren door de latere jaren een veel specifiekere opleiding te geven, bijvoorbeeld in een wiskunde-wetenschappen richting, het aantal lesuren in taal, geschiedenis en zo van die dingen, sterk te verlagen.

Nu is het nog al te vaak zo dat mensen op de universiteit komen op een wetenschappelijke richting zonder enkele basis dingen geleerd te hebben. (ik weet iemand die in het secundair geen integralen gehad heeft, wat natuurlijk in een richting burg.ing. wat pijn doet ;) )

Maar anderzijds heb ik zo iets van: Je moet kinderen ook leren kiezen, en nadenken over hun keuze, want sowieso dat ze dat later ook nog gaan moeten doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

Misschien is dat niet zon heel slecht idee om eerst een algemeen jaar of twee te doen, maar dan zou ik dat zeker compenseren door de latere jaren een veel specifiekere opleiding te geven, bijvoorbeeld in een wiskunde-wetenschappen richting, het aantal lesuren in taal, geschiedenis en zo van die dingen, sterk te verlagen.
Dat is een heel andere discussie. Ik denk dat een goede algemene vorming je sterker maakt in andere vakken. Het is heel goed mogelijk om een goede wetenschappelijke opleiding te geven, en deze te combineren met een goede algemene vorming.
Nu is het nog al te vaak zo dat mensen op de universiteit komen op een wetenschappelijke richting zonder enkele basis dingen geleerd te hebben. (ik weet iemand die in het secundair geen integralen gehad heeft, wat natuurlijk in een richting burg.ing. wat pijn doet ;) )
Indien dat in een 6 uur wiskunde opleiding was, is dat een pijnlijke fout van de wiskundeleraar (en zelfs van de school). Zo'n gevallen zijn niet eens zo uitzonderlijk, maar moet je niet in de schoenen schuiven van de uren die in geschiedenis en talen worden gestoken.
Maar anderzijds heb ik zo iets van: Je moet kinderen ook leren kiezen, en nadenken over hun keuze, want sowieso dat ze dat later ook nog gaan moeten doen.
Het zijn voornamelijk de ouders die kiezen. Moesten het de kinderen zijn die de keuze maken, dan is hen op 12 jaar een keuze geven die hun toekomstig leven beïnvloedt een eerder cynisch leerproces. Ik weet niet of al bestudeerd is wat de keuze van de ouders beïnvloedt, maar 2 invloeden zie je direct. De eerste is sociale klasse, de tweede zijn suggesties van het PMS (of hoet heet dat tegenwoordig?). Dat de eerste factor ons niet helpt om de mensen met capaciteiten in het ASO te krijgen is nogal duidelijk. De tweede factor, tja. Zoals al gezegd: de inschatting van capaciteiten gebeurt vroegtijdig.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

Het zijn voornamelijk de ouders die kiezen.
Tja, er zijn er nog velen die denken 'mijn kind, moet en zal, ASO kunnen afmaken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

Ik vrees samen met jhnbk een beetje dat het niveau naar omlaag zal gaan. Ik begrijp de argumenten die aangehaald worden door eendavid, en daar moet rekening mee gehouden worden. Maar ik weet niet of dit de juiste manier is. Was het trouwens niet Vandenbroucke die ervoor gezorgd heeft dat Ba-na-Ba's en Ma-na-Ma's dubbel zo duur geworden zijn? Leuk gelijke-kansenbeleid, waar je allemaal op hetzelfde niveau start maar uiteindelijk toch alleen de rijksten een tweede diploma kunnen halen...

Ondertussen wordt er ook steeds meer gehamerd op integratief onderwijs: iedereen moet het "gewone" onderwijs inkunnen. Ik vraag me af of je zo werkelijk gelijke kansen creëert. Als in zowat elke klas wel een ADHD'ertje zit, een autistje, een kind met dyslexie en eentje met een lichamelijke handicap, is dat volgens mij voor niemand bevorderlijk, want niemand krijgt de begeleiding aangepast op zijn niveau.

En inderdaad, op 12 jaar zijn veel kinderen nog speels. Maar er zijn er evengoed die een intellectuele uitdaging nodig hebben. Dat is trouwens een trekje dat pas véél later in het leven op waardering kan rekenen. Op die leeftijd is dat niet iets waar je trots op bent. Extra klassen nemen? Tenzij je ouders je daartoe dwingen, heb je daar absoluut geen zin in, gewoon omdat je weet dat je met de nek aangekeken zal worden.

De nieuwe opdeling volgens "belangstellingsgebieden" ziet er op het eerste zicht minder arbitrair uit, maar is ze dat wel? Je kan blijkbaar niet tegelijk geïnteresseerd zijn in cultuur, wetenschap en gezondheid. Uiteindelijk is zo'n belangstellingsgebied iets voor hoger of universitair onderwijs.

Het zijn maar wat bedenkingen...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

want niemand krijgt de begeleiding aangepast op zijn niveau.
Extra klassen nemen? Tenzij je ouders je daartoe dwingen, heb je daar absoluut geen zin in, gewoon omdat je weet dat je met de nek aangekeken zal worden.
Ik ben er ook geen voorstander van dat iedereen een uitgemiddeld onderwijs krijgt. Wat ik probeer te zeggen is dat het kennisniveau van de beteren naar beneden gaat door de mentaliteit uit je tweede post. Dat is een probleem dat moet worden aangepakt. Een oplossing is bijvoorbeeld dat de school je verplicht tot extra lessen, of zelfs tot een opdeling in verschillende niveau's (maar niet zoals nu met een definitieve afsplitsing). Ik herinner me dat in de lagere school verschillende leesgroepen waren, waar je afhankelijk van je niveau werd opgedeeld. Ook hadden we in de laatste jaren middelbaar onderwijs bijvoorbeeld 3 niveau's van 6 uur wiskunde, 2 niveau's talen en 2 niveau's wetenschappen. Ik denk dat iedereen hier voorstander is van begeleiding aanpassen aan niveau, en dergelijke oplossingen zijn nuttig.

Ik geef jullie gelijk: zo'n problemen worden urgenter als je het onderscheid ASO BSO TSO afschaft. Naar mijn mening is het dus zo dat dit een goed idee is, maar dat er een ander probleem bestaat dat ook aandacht verdient en onder dit nieuwe idee belangrijker wordt. Dat is echter geen reden om het goede idee af te schieten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

Ik ben ook geen fan van het idee. In nederland heb je als 12-jarige scholier niet veel te kiezen, je hebt de uitslag van de cito toets en het advies van de basisschooldirecteur. Dan kunnen de ouders zelf nog wel wat invloed op het kind uitoefenen, maar veel doen dat niet.

In Amerika heb je enkel de high-school, maar ook deze klassen zijn opgedeeld in verschillende niveau's de domme komen dus echt niet bij de slimme te zitten, de slimme noemen zich bijvoorbeeld presidential classes (ofzoiets). Deze opdeling 'binnen' de school maakt het wel makkelijker om van graad te wisselen tijdens de studie. In plaats van in Nederland waar als je van de mavo naar de havo gaat, naar een geheel andere school moet fietsen, ga je in de VS naar de zelfde school, maar volg je andere lessen. Er verandert dus niet zoveel. Op deze manier kan er per jaar, of zelfs vaker, gekozen worden of de student in de goede klas zit.

Het is ook allemaal niet geweldig in de VS, je hebt namelijk maar drie niveaus: dom, slim, en erg slim. Middelmatig kent men niet in de VS. Het is ook zo dat de scholieren in de 'erg slimme' klas bijna allemaal van goede komaf zijn. Rijke ouders die bijles kunnen betalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

Ondertussen wordt er ook steeds meer gehamerd op integratief onderwijs: iedereen moet het "gewone" onderwijs inkunnen. Ik vraag me af of je zo werkelijk gelijke kansen creëert. Als in zowat elke klas wel een ADHD'ertje zit, een autistje, een kind met dyslexie en eentje met een lichamelijke handicap, is dat volgens mij voor niemand bevorderlijk, want niemand krijgt de begeleiding aangepast op zijn niveau.
Zeker correct. Ik meen dat dit ook geldt voor de zwakkeren in een klas. Als er herhaaldelijk dezelfde uitleg moet gegeven worden zal dit ook niet bevorderlijk zijn voor de sterken in die klas. Wat, met zulke opdeling zoals die "experts" voorstellen, zeker het geval gaat zijn.
En inderdaad, op 12 jaar zijn veel kinderen nog speels. Maar er zijn er evengoed die een intellectuele uitdaging nodig hebben. Dat is trouwens een trekje dat pas véél later in het leven op waardering kan rekenen. Op die leeftijd is dat niet iets waar je trots op bent. Extra klassen nemen? Tenzij je ouders je daartoe dwingen, heb je daar absoluut geen zin in, gewoon omdat je weet dat je met de nek aangekeken zal worden.
Je wordt zelfs op veel latere leeftijd nog scheef bekeken als je buiten studie nog extra, ongetwijfeld in hun ogen saai, interesse hebt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

Zeker correct. Ik meen dat dit ook geldt voor de zwakkeren in een klas. Als er herhaaldelijk dezelfde uitleg moet gegeven worden zal dit ook niet bevorderlijk zijn voor de sterken in die klas. Wat, met zulke opdeling zoals die "experts" voorstellen, zeker het geval gaat zijn.
Daarbij komt ook nog eens dat veel leerkrachten het op beginnen te geven. Ze moeten tegelijk leraar zijn (en op dat gebied zitten er veel met vragen omtrent de eindtermen), maatschappelijk werker en psycholoog. En terwijl ze sleuren aan degenen die niet meekunnen, zitten anderen zich te vervelen en doen ook geen klop meer.
Je wordt zelfs op veel latere leeftijd nog scheef bekeken als je buiten studie nog extra, ongetwijfeld in hun ogen saai, interesse hebt.
Ja, tuurlijk, maar ondertussen heb je, als er niet al te veel scheef gelopen is, een vriendenkring uitgebouwd die die gekke kantjes aan je weet te waarderen.

Het zijn vreemde trends. Enerzijds worden kinderen in bepaalde richtingen bekeken als dommeriken, terwijl het heel eenvoudig een andere interessesfeer is, anderzijds moet je in de richtingen met "prestige" niet met al te hoge punten buitenkomen, anders heb je even vlug dat "nerd"-stickertje op je kop plakken. Zeker met dat eerste is men nu al jáááren bezig, maar het lijkt er met geen mogelijkheid uit te krijgen. Ondertussen zitten veel mensen wel met het gevoel dat er naar beneden genivelleerd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

Daarbij komt ook nog eens dat veel leerkrachten het op beginnen te geven. Ze moeten tegelijk leraar zijn (en op dat gebied zitten er veel met vragen omtrent de eindtermen), maatschappelijk werker en psycholoog. En terwijl ze sleuren aan degenen die niet meekunnen, zitten anderen zich te vervelen en doen ook geen klop meer.
Het aantal uitgebluste leerkrachten is niet meer te tellen. (Althans bij de licentiaten want in het lager middelbaar onderwijs is de verloedering al veel langer bezig)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 300

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

aller eerste ben ik ook niet gewonen voor het sammen voeg systeem.
Ondertussen wordt er ook steeds meer gehamerd op integratief onderwijs: iedereen moet het "gewone" onderwijs inkunnen. Ik vraag me af of je zo werkelijk gelijke kansen creëert. Als in zowat elke klas wel een ADHD'ertje zit, een autistje, een kind met dyslexie en eentje met een lichamelijke handicap, is dat volgens mij voor niemand bevorderlijk, want niemand krijgt de begeleiding aangepast op zijn niveau.
met dit kan ik het echter niet grondiger oneens zijn uit mijn eigen ervaring ben zelf zwaar dyslexie (zoals wel duidelijk te zien zal zijn aan het aantal spellings fouten exuses hier voor) en heb ook dysorthografie

en heb bijna (op één jaar na kom hier later op terug) mij heel schoolperiode in het gewoon onderwijse (afgestuurd in wiskunde wetenschap) gedaan dank zei het fexibil opstellen van mijn bassis school en mijn middelbaarschool, ik kan denk ik oprecht zeggen dat ik de ander leerling nooit gehinder heb nog beperkt in hun mogelijkheden. ik vind het een zeer jammer systeem dat veel mensen met leerstoornisen vroeger meer dan nu moet uitwijken naar ander schollen je leert zelf meer in gewoon school steek, stop je heel klasse vol met mensen met leerstornisen zeker verschillen de leerstornissen in een zelfde klasse dan gaat als veel trager en leer je niks zelf niet als hier les word gegeven door spicial opgeleid personeel. zelf gezien en behoorlijk grapig een klasse van 12 leerling lagerschool(buitengewoon onderwijse) met 6 mensen met ADHD en de reste ander leerstornisen een regelrechte ramp de kinder met ADHD leid elkaar gewoon zo af dat er niet mee te werken valt de rest begingt gewoon te spellen . later nog met een van deze mensen in de klasse gezeten op een paar keer na was hij zeker niet de groots laste van de klas.

heel even oftopic wat ik wel vind is dat de laaste tijd nogal bij veel mensen een leerstornis word vaste gesteld wat beste zo kan zijn maar er zouw verandering in moet kommen dat die niet allemaal het zelfde atteste bv dyslexie krijgen er zouw een soort van graad in gemaakt moeten worden die de ernste van het probleem aanduid om misbruik van het systeem tegen te gaan bv zo zijn er nu mensen aan de unif waar van ik weet dat ze nu gaan proberen en atteste dyslexie te krijgen omdat ze dan een 1/3 meer tijd op hun examen krijgen onaanvaardbaar dit brengt mensen met echt zwaar leerstornisen in de probleemen zo als me zelf omdat de prof zo iest hebben van weer een met dyslexie, het zal wel zijn. verder kan ik het toch niet laten om even uit te hallen naar hypocriet insteling als de KUL die zelf zegt dat er veel soorten dyslexie zijn die vind dat er een beter onderverdeling moet zijn die bij mij persoonlijk ook naast ("naast" is mischien geen goed woord het komt meestal te sammen voor komt) dyslexie ook dysorthografie vastelt waar door het voor de prof zeer moeilijk word om mijn examen te lezen, zo niet onmogelijk en modeling toelichting bijna onvermijdelijk nodig is. maar hier leveren ze binnen de eigen onderwijs insteling geen apart ateste voor en plaatsen het ook onder de noemer dyslexie, terwijl ze aan ander de les lezen en zegen dat dat fout is.

nog een laast offtopic opmerking verder zijn er ook gewoon mensen die een leerstornis hebben en gewoon minder slim zijn het heeft geen zin om alltijd als op de leerstornis te steken en deze mensen proberen mee te slueren

terug ontopic

ik vinde wel dat mensen met een leerstornis na of tijds de school uren extra inspanning moeten doen door zoals bv ik gedaan heb na de school extra geoefend met een logopidiste dit zouw de overheid ook langer moet vergoeden schijnt nogal tijd niet door te hebben dat een leerstornis niet verdwijnt na enkel jaren.

ook moet naar mijn mening aanvaard worden dat niet iedreen strikt dezelfde einde termen moet hallen als dat niet mogelijk is voor die personen en niet de oplijding onder uit haalt nog eens een voorbeeld zo heb ik omdat het gewoon onmogelijk was nooit een examen frans of engels schriftelijk afgelegte en heb mij dus nooit verdiep in de franse spelling toch niet meer dan enkel werkwoord vervoeginge en wat bassis woordjes het zelfde voor engels al ging dat iets volter en hebt toch mijn diploma ASO gehaalt studerden dan ook af niet in een taalrichting maar in wiskundewetschapen en ging later niks met talen doen.

ik besef dat ik dit nogal toegspits heb op mezelf zeker na het nog is te hebben herlezen, dit was eigenlijk niet de bedoeling wat ik eigenlijk voor al probeer te zegen is dat het opnemen van mensen met leerstornis wel een goed idee en niet al te hinderlijk hoeft te zijn voor de klas ik besef natuurlijk dat ADHD'ers bv een groot probleem vormen dan dyslectie's leerlingen maar ook dat moet lukken miste het probleem niet te ernstig is en wat lichaamlijkhandicapen ten slooten betrefd zouden er geen probleem mogen zijn met uitzondering mischien van blinde en dooven mischien zijn zijn beter af in speciaal school al zouden zei ook de mogelijkheid moet kunnen krijgen als ze dit willen naar een normaal school te gaan.

edit nogal lang over gedaan laast gezien post was 8

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

@Waanzin: Ik had van je verhaal al vernomen, en vind het dan ook bijzonder bewonderenswaardig, en uiteraard ben ik blij dat je op de nodige flexibiliteit van je omgeving hebt kunnen rekenen. Velen kunnen daar helaas niet op rekenen, en ik vrees dat het "integratief" onderwijs daar weinig aan gaat verhelpen. Omdat er te veel verschillende problemen door elkaar bijeen komen, en omdat veel leerkrachten zich dat niet meer te doen zien. Als de klassen kleiner zouden zijn, was dit veel minder een probleem. Maar met de groottes van de klassen zoals ze nu zijn, krijg je klassen waarbij niemand nog speciale aandacht krijgt en zijn mogelijkheden kan ontwikkelen ondanks zijn (onvermijdelijk) zwakkere punten.

Berichten: 300

Re: Hervorming secundair onderwijs in belgi

waarbij niemand nog speciale aandacht krijgt en zijn mogelijkheden kan ontwikkelen ondanks zijn (onvermijdelijk) zwakkere punten.
dit is vaak gebruikt argument waar ik mij soms de vraag bij stel is dat nu wel het geval. ik zal nog maar eens even puten uit eigen ervaring in mijn 5de midelebaar zat ik in een klasse van 27 leerlingen een zeer groot laste voor de leerkrachten nu was het niet zo dat buiten mezelf nog mensen met leerstornisen of iets anders in zaten( buiten het normaal puber gedrag en ik onder tussen beste mijn plan kon trekken ) toch kon bv de leerkracht wiskunde niet speciaal andacht schenken aan de leerling die het wat moeilijker hadden met wiskunde ( overgang 4de ,5de middelbaar is toch wat aanpassen bij ons toch) gewoon door de groote van de groep en het feite dat je rond die leefttijd wat meer laste hebt van opstandige leerlingen had deze leerkracht haar handen vol met gewoon de groots groep van de leerling bijde les te houden, wat ik niet meer als normaal vind. dus pleite ik inderdaad ook voor kleiner kalassen rond de 20 leerlingen maxiume.

Reageer