[scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

[scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Hoi, allemaal.. Ik ben net nieuw, maar echt een grote pluim hoor voor dit forum!!

Ik heb op school een proefje moeten doen waarbij ik het aantal moleculen kristalwater moet berekenen in het hydraat kopersulfaat:

CuSO4 x nH2O  hierbij moet ik dan dus n berekenen.

Ik heb eerst 1,04 gram blauw kopersulfaat afgewogen en dat in een maatkolf gedaan. Die heb ik daarna verder afgevuld tot 100mL gedestilleerd water. Toen heb ik 25,00mL daarvan gepipetteerd in een erlenmeyer en daar heb ik 25,00 mL KI-oplossing (0,6 M) bijgevoegd. De oplossing is nu goudbruin geworden. Dan treedt de reactie Cu2+ + 3I  CuI(s) + I2

Die I2 wordt dan getitreerd met natriumthiosulfaat (=N a2S2O3) van 0,1000 M.

Toen begon ik te pipetteren en bij toevoeging van 10,7 mL natriumthiosulfaat was het omslagpunt.

Nu moet ik n berekenen en ik moet ook de vergelijking van de titratiereactie geven…

Die reactie is te berekenen met een redoxreactie: dus Na2S2O3 met I2.

Red: 2 S2O32- (aq)  S4O62- (aq) + 2e (1x)

Ox: I2 (aq) + 2e  2 I-

(1x)

I2 (aq) + 2 S2O32- (aq)  2 I- (aq) + S4O62- (aq)

Over n heb ik totaal geen idee….. dat snap ik niet… Misschien dat je 10,7mL x 0,1000M = 1,07 mmol Na2S2O3. Die 1,07 mmol reageert met 0,54 mmol I2 (want 1 : 2).

Dan zou je nu denk ik moeten kunnen uitrekenen hoeveel Cu2+ er nodig is om I- om te zetten in I2. Dan kan je waarschijnlijk weer de hoeveelheid CuSO4 uitrekenen. En dan n…

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en kan zeggen of ik de titratievergelijking goed heb…

Alvast bedankt…

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Misschien dat je 10,7mL x 0,1000M = 1,07 mmol Na2S2O3. Die 1,07 mmol reageert met 0,54 mmol I2 (want 1 : 2).

Dan zou je nu denk ik moeten kunnen uitrekenen hoeveel Cu2+ er nodig is om I- om te zetten in I2. Dan kan je waarschijnlijk weer de hoeveelheid CuSO4 uitrekenen. En dan n…
Inderdaad. Als je weet hoeveel mol CuSO4.nH2O er was en ook hoeveel gram dan kun je daarvan de molmassa berekenen en weet je dus n.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en kan zeggen of ik de titratievergelijking goed heb…
De titratievergelijking is goed maar je allereerste vergelijking van Cu2+ met I- is fout. Lading klopt niet. Probeer het nog maar eens.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

hmmmm.... moet het dan zijn: 2Cu2+ (aq) + 4I- (aq) --> 2CuI (s) + I2

Verder snap ik wat je bedoelt met mol berkenen enzo, maar ik weet niet hoe... ik vindt dit erg lastig..

maar ik zal het nog eens proberen..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Verder snap ik wat je bedoelt met mol berkenen enzo, maar ik weet niet hoe...
Het is intussen niet meer duidelijk in welke stap je vastloopt / denkt vast te lopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Is de vergelijking dan 2Cu2+ (aq) + 4I- (aq) ==> 2CuI(s) + I2

En waar ik nou precies vast loop.. als ik de verhouding weet van die 1,07 mol en die 0,54 mol dan weet ik niet meer wat ik moet doen... Nu weet ik dus de hoeveelheid jood en dan moet je denk ik kunnen berekenen hoeveel koper er nodig is om i- om te zetten in I2.. Maar ik weet dus niet hoe...

Als je dat hebt moet je n kunnen berekenen en hoe dat dan moet weet ik ook niet maar dat zie ik verder wel;D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Is de vergelijking dan 2Cu2+ (aq) + 4I- (aq) ==> 2CuI(s) + I2
Ja.

(eigenlijk is het: 2 Cu2+(aq) + 5 I-(aq) ==> 2 CuI(s) + I3-(aq) want I2 lost niet op in water maar wel in een jodideoplossing als I3- maar dat doet verder niets af aan de berekening en zul je daarom wel mogen vergeten)
En waar ik nou precies vast loop.. als ik de verhouding weet van die 1,07 mol en die 0,54 mol dan weet ik niet meer wat ik moet doen... Nu weet ik dus de hoeveelheid jood en dan moet je denk ik kunnen berekenen hoeveel koper er nodig is om i- om te zetten in I2.. Maar ik weet dus niet hoe...
Dat is toch simpel? Je weet hoeveel mol I2 er geweest moet zijn en uit bovenstaande vergelijking weet je dan dus ook hoeveel mol Cu2+ er geweest moet zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Sorry dat ik niet reageerde was naar mijn werk. Maar oke, dan als er dan dus 0,54 mmol I2 is dan is er dus 1,07 mmol Cu2+.

Kan ik dan nu de n berekenen... Want de vraag was dus CuSO4 x nH20... Die n weet ik dan dus nog steeds niet...!!

Ik moet het dinsdag af hebben en gelukkig helpen jullie me perfect... en fred als dat zo is dat het eigenlijk I3 is dan ben je slimmer dan mijn leraar scheikunde want die wist dat niet... ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

als dat zo is dat het eigenlijk I3 is
Niet I3 maar I3-.

I2 lost niet op in water maar wel in een waterige oplossing met I- , zoals in dit vraagstuk, zodat het I3- kan vormen wat wel oplosbaar is in water. Maar dat mag je nu meteen weer vergeten want je leraar verwacht duidelijk niet dit soort details.
als er dan dus 0,54 mmol I2 is dan is er dus 1,07 mmol Cu2+.

Kan ik dan nu de n berekenen... Want de vraag was dus CuSO4 x nH20... Die n weet ik dan dus nog steeds niet...!!
Je weet nu dat er 1,07 mmol Cu2+ geweest moet zijn in die 25 ml oplossing die je getitreerd hebt, dus in die 100 ml oplossing zat dan .... mmol en dat was ... gram afgewogen.

Je berekent daaruit toch heel eenvoudig wat de molmassa van die afgewogen CuSO4.nH2O geweest moet zijn, en dus wat n geweest moet zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Oke, dus in de begin oplossing van CuSO4 x nH20 zat 4 x 1,07 mmol Cu2+ (= 4,28 mmol = 4,28 x 10^-3 mol Cu2+) en dat was afgewogen 1,04 gram. De molecuulmassa is dan dus 4,28 x 10^-3 x 6,022 x 10^23 = 2,58 x 10^21 moleculen... Klopt dit?

En dan is n dus ongeveer 3...

Oh, w8 vergeet dat laatste, ik was ff in de war met molecuulmassa... Ik zal het ff opnieuw doenXD

Berichten: 10

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Als het goed is zit er dus 1,07 mmol Cu2+ in 25 mL dus 4,28mmol in 100mL... Dat is dus in 1,04 gram.. (of bedoel je het gewicht met het water)

Maar hoe kan ik nou de molmassa (dat is toch hetzelfde als de molaire massa en is dus de u) geven als ik n niet weet. Dan weet ik toch niet hoeveel keer ik H2O ik moet tellen... Of doe ik het dan verkeerd....

De molmassa van CuSO4 = 159,6

De molmassa van H20 = 18,02

Dat is dan dus samen 177,22 g/mol. Maar ik weet n, niet dus ik weet niet hoeveel keer ik H2O moet doen.

Ik snap het dus nog steeds niet... volgens mij ben ik echt zo'n kneus... die wanneer ie het antwoord hoort O JA zegt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

molmassa = aantal gram gedeeld door aantal mol = 1,04 gram / 0,00428 mol = ....... gram/mol.

Zo simpel is het dus.

En dan kun je eenvoudig berekenen wat n moet zijn om deze molmassa te bekomen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Okee, de molmassa is dus 243.

CuSO4 x nH20 = 243

159,6 x n x 18,02 = 243

159,6 x 4,6x18,02 = 243

Dus n is dan ongeveer 5...!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

In het ideale geval zou het precies 5 moeten zijn maar uit de berekening volgt 4,6.

Dit kan zijn omdat het kopersulfaat.pentahydraat iets gedroogd was, of omdat je proef niet helemaal correct is uitgevoerd. Je schrijft bijvoorbeeld niet of je thiocyanaat toegevoegd hebt voor de titratie.

I3- adsorbeert namelijk aan het CuI neerslag waardoor je wellicht niet alle I2 (of beter gezegd I3-) met thiosulfaat gereduceerd hebt tijdens de titratie.

Zie bijvoorbeeld: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=7249
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] bepaling kristalwater gehalte van gekristalliseerd kopersulfaat

Jah, ok... Ik denk dat ik misschien niet goed het getitreerd.. Ik kwam uit op 10,7 mL maar het kan ook net zo goed 10,4 mL zijn...

En over die I3- volgens mijn boek is het gewoon I2-:

Er stond: er vormde zich een witte neerslag die bestond uit CuI en I2 Dus geen I3. Maar ja, misschien is het anders nog te moeilijk voor ons niveau (VWO 5). Het hoofdstuk gaat namelijk over redoxreacties en titraties.

Verder vragen ze ook wat voor soort titratie dit is: een directe, indirecte of terugtitratie...

Volgens mij is het een indirecte titratie want je laat eerst de kopersulfaatoplossing met de KI-oplossing reageren en daarna ga je pas titreren.

We hadden dus geen thiocynaat gebruikt...

Reageer