[wiskunde]po havo 4 wiskunde b opdracht 4 en 5

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[wiskunde]po havo 4 wiskunde b opdracht 4 en 5

Hallo allemaal,

Ik loop vast bij een PO die ik moet maken voor school dat gaat over inhouden van blikken en formules bij opdracht 4 en 5

Ik heb mijn PO gescand en online gezet zodat jullie precies kunnen zien hoe de PO eruit ziet. Hier volgt de site(1ste site voor de voorkant van de PO, 2de site voor de achterkant).

Voorkant PO: http://img26.imageshack.us/img26/6346/scannen0001h.jpg

Achterkant PO: http://img14.imageshack.us/img14/5020/scannen0002b.jpg

Ps. het lijkt me geweldig als jullie ook de berekeningen erbij zetten. ;)

Wie deze opdracht voor mij kan beantwoorden ben ik zeer dankbaar.

Mvg. Jaap

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde]po havo 4 wiskunde b opdracht 4 en 5

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde]po havo 4 wiskunde b opdracht 4 en 5



Ondanks dat je post bij wiskunde plaatste blijft dit zeker van kracht:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

[/color]
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 5

Re: [wiskunde]po havo 4 wiskunde b opdracht 4 en 5

jhnbk schreef:

Ondanks dat je post bij wiskunde plaatste blijft dit zeker van kracht:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

[/color]
Opdracht 1,2 en 3 heb ik af nu loop ik vast bij opdrachten waar je formules moet samenstellen.

Ik zou u zeer dankbaar zijn als u mij wilt helpen aangezien de docent geen zin heeft om mij te helpen, want hij vindt dan dat hij zijn eigen werk gaat nakijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde]po havo 4 wiskunde b opdracht 4 en 5

Laat alsnog hier dan zien wat je al hebt gedaan, hoe je zou beginnen, ...

Als je gewoon klakkeloos overneemt van de oplossing, die veel mensen hier direct kunnen plaatsen, dan leer je niets en heeft je PO dan ook geen enkele nut gehad.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 5

Re: [wiskunde]po havo 4 wiskunde b opdracht 4 en 5

jhnbk schreef:Laat alsnog hier dan zien wat je al hebt gedaan, hoe je zou beginnen, ...

Als je gewoon klakkeloos overneemt van de oplossing, die veel mensen hier direct kunnen plaatsen, dan leer je niets en heeft je PO dan ook geen enkele nut gehad.
Jawel, want dan kan ik de berekeningen zien en dan snap ik het altijd wel.

Berichten: 43

Re: [wiskunde]po havo 4 wiskunde b opdracht 4 en 5

Jawel, want dan kan ik de berekeningen zien en dan snap ik het altijd wel.
En dat heeft niet erg veel zin als je het dus nooit zelf kunt uitrekenen (excuses als ik het verkeerd begrepen heb).

De inhoud van een cilinder = cirkel*hoogte = pi*r^2 * h = 1000. Door bijvoorbeeld allebei te delen door de cirkeloppervlakte krijg je een formule die h uitdrukt in r. Andersom is bijna net zo moeilijk.

Het totale oppervlak is dat van 2 cirkels (boven en onder) en van de omtrek van de cirkel * hoogte. Omdat je hoogte in straal kunt uitdrukken kun je door dat in te vullen in opp.formule ook opp. alleen in r uitdrukken. Met differentiëren vind je het dal en daar is dus A min.

De rest van de PO is bijna hetzelfde.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Cilinder

Berichten: 5

Re: [wiskunde]po havo 4 wiskunde b opdracht 4 en 5

Lunae schreef:En dat heeft niet erg veel zin als je het dus nooit zelf kunt uitrekenen (excuses als ik het verkeerd begrepen heb).

De inhoud van een cilinder = cirkel*hoogte = pi*r^2 * h = 1000. Door bijvoorbeeld allebei te delen door de cirkeloppervlakte krijg je een formule die h uitdrukt in r. Andersom is bijna net zo moeilijk.

Het totale oppervlak is dat van 2 cirkels (boven en onder) en van de omtrek van de cirkel * hoogte. Omdat je hoogte in straal kunt uitdrukken kun je door dat in te vullen in opp.formule ook opp. alleen in r uitdrukken. Met differentiëren vind je het dal en daar is dus A min.

De rest van de PO is bijna hetzelfde.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Cilinder
Ja klopt maar dat is vraag 3 die had ik al, namelijk de formule voor het verband tussen de hoogte h en de straal r = 1000/pi*r^2 en de formule voor de oppervlakte uitgedrukt in alleen de straal r = 2pi*r^2+2pi*r*1000/pi*r^2

Eigenlijk ben ik op zoek naar het antwoord op vraag 4 met de berekening erbij zodat ik kan zien hoe het moet. Als ik die heb kan ik opdracht 5 wel doen denk ik.

Bedankt voor het verdiepen in mijn PO en ik hoop dat je vraag 4 ook nog voor mij hebt.

alvast bedankt

Berichten: 43

Re: [wiskunde]po havo 4 wiskunde b opdracht 4 en 5

Prinsol2 schreef:Ja klopt maar dat is vraag 3 die had ik al, namelijk de formule voor het verband tussen de hoogte h en de straal r = 1000/pi*r^2 en de formule voor de oppervlakte uitgedrukt in alleen de straal r = 2pi*r^2+2pi*r*1000/pi*r^2

Eigenlijk ben ik op zoek naar het antwoord op vraag 4 met de berekening erbij zodat ik kan zien hoe het moet. Als ik die heb kan ik opdracht 5 wel doen denk ik.

Bedankt voor het verdiepen in mijn PO en ik hoop dat je vraag 4 ook nog voor mij hebt.

alvast bedankt
Je formule bij de oppervlakte kun je nog vereenvoudigen tot:
\(A = 2(\pi r^2 + \frac{1000}{r})\)
het minimum kun je waarschijnlijk zelf wel exact berekenen.

Verder weet ik niet waar alle lasnaden van je blik zitten. Als er bijvoorbeeld 1 op de 'dop' zit dan is de lengte daarvan 2 pi r en als er 1 in de hoogte zit is de lengte h, zo kun je een zelfde soort vergelijking opstellen als bij oppervlakte.

Berichten: 5

Re: [wiskunde]po havo 4 wiskunde b opdracht 4 en 5

Lunae schreef:Je formule bij de oppervlakte kun je nog vereenvoudigen tot:
\(A = 2(\pi r^2 + \frac{1000}{r})\)
het minimum kun je waarschijnlijk zelf wel exact berekenen.

Verder weet ik niet waar alle lasnaden van je blik zitten. Als er bijvoorbeeld 1 op de 'dop' zit dan is de lengte daarvan 2 pi r en als er 1 in de hoogte zit is de lengte h, zo kun je een zelfde soort vergelijking opstellen als bij oppervlakte.
De lasnaden zij 2x de omtrek van de cirkel en 1x de hoogte, maar bedankt voor je hulp. Nu hopen dat opdracht 5 een eitje is maar eerst even slapen.

Hartstikke bedankt voor je hulp

Reageer