Springen naar inhoud

[scheikunde] ph berekenen ijzer(iii)chloride

• Log in om te kunnen reageren

atj

atj

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2009 - 14:57

Beste lezer,

als oefening op een volgende toets heb ik van mijn leraar de volgende som meegekregen:

bereken de pH van 1,0 M FeCl3

Ik heb even op internet gezocht hoe ik hier aan kan beginnen en het enige wat ik kan vinden (en begrijp) is dat de pH van deze oplossing onder de 7 moet liggen omdat FeCl3 een zuur zout is. Maar ik weet hierna niet wat ik moet doen... Vrijdag heb ik pas de kans om hier in de klas over te praten en ik wil het graag wat eerder oploosen. Dus ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2009 - 15:13

De pKz-waarde van Fe3+ is 2,22. Pas nu de formule voor de zuurconstante toe om de pH te berekenen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

atj

atj

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2009 - 15:31

Hoe kan ik die pKz waarde vinden? Ik zie hem namelijk niet in Binas staan...

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2009 - 16:37

Hoe kan ik die pKz waarde vinden? Ik zie hem namelijk niet in Binas staan...

Hij staat er anders wel degelijk. Het ijzer(III)-ion wordt daar in de linkerkolom op de linkerpagina weergegeven als Fe(H2O)63+. De zuurconstante van H3PO4 staat daar net boven.

Veranderd door mathreak, 21 maart 2009 - 16:37

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

atj

atj

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2009 - 17:10

Ik zie hem nu wel staan ja.. maar hoe zou ik kunnen weten dat ik bij Fe(H2O)62+ zou moeten kijken??

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2009 - 18:27

Ik zie hem nu wel staan ja.. maar hoe zou ik kunnen weten dat ik bij Fe(H2O)63+ zou moeten kijken??

Het ijzer(III)-ion wordt als het ware ingebed door 6 watermoleculen, vandaar dus de formule Fe(H2O)63+. Als je in de tabel kijkt zie je daar overigens nog meer metaalionen met zo'n formule staan, die dus blijkbaar ook als een zwak zuur fungeren.

atj

atj

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2009 - 16:29

Oke! Daar had ik nog nooit van gehoord... Maar moet ik geen rekening houden met de Cl-?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2009 - 17:54

Oke! Daar had ik nog nooit van gehoord... Maar moet ik geen rekening houden met de Cl-?

Nee, bekijk in dat verband maar eens de geconjugeerde base van HCl, want daar heb je het dan namelijk over. Omdat de baseconstante daarvan veel kleiner is dan 10-14 speelt het chloride-ion in een ijzer(III)chloride-oplossing geen enkele rol. Je hebt alleen met het zwak zure karakter van het ijzer(III)-ion te maken.

atj

atj

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2009 - 14:45

Oke!

Ik heb hem verder als volgt berekend:
Kz=([FeOH(H2O)52+]*[H+])/[Fe(H2O)6]=6,0*10-3

(x*x)/(1-x)=6,0*10-3 waaruit volgt dat x=0,075

[H+]=0,075M
pH=-log[H+]=0,13

Het verbaast mij wel dat het zo'n sterk zuur is.. maar ik denk dat de berekening zo wel klopt..

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2009 - 20:04

Je berekening klopt niet. Als het goed is moet je op een pH van 1,11 uitkomen. Schrijf 0,075 M maar eens als 7,5∑10-2 M en bereken nu met behulp van de definitie pH = -log [H+] nog maar eens wat je als pH zou moeten krijgen.
Opmerking: Als Kz de zuurconstante van het zuur HZ is, dan geldt: pKz = -log Kz en kun je uit de formule van de zuurconstante afleiden dat pH = Ĺ(pKz-log [HZ]). Omdat al gegeven was dat pKz = 2,22 en omdat je uitgaat van een 1 M FeCl3-oplossing kun je dus zo narekenen dat je inderdaad op een pH van 1,11 uitkomt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures