Bestaan gravitonen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Bestaan gravitonen?

Ik heb enkele twijfels over het bestaan van gravitonen. Als de ruimte volgens de algemene relativiteitstheorie wordt verbogen, dan zijn er toch geen interacties nodig om deeltjes van beweging te laten veranderen aangezien ze de geodeten volgen?

Zouden gravitonen ook niet met zichzelf moeten interageren zoals gluonen? Ze dragen immers ook "zwaartekrachtslading", zijnde energie. Dat zou zwaartekracht sterk moeten maken? Of is zwaartekracht nog zwakker dan we dachten?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bestaan gravitonen?

Van wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Graviton
Gravitons are postulated because of the great success of the quantum field theory (in particular, the Standard Model) at modeling the behavior of all other forces of nature with similar particles: electromagnetism with the photon, the strong interaction with the gluons, and the weak interaction with the W and Z bosons. In this framework, the gravitational interaction is mediated by gravitons, instead of being described in terms of curved spacetime as in general relativity. In the classical limit, both approaches give identical results, which are required to conform to Newton's law of gravitation
Volgens mij beantwoord dat je vraag.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 48

Re: Bestaan gravitonen?

Ik heb enkele twijfels over het bestaan van gravitonen. Als de ruimte volgens de algemene relativiteitstheorie wordt verbogen, dan zijn er toch geen interacties nodig om deeltjes van beweging te laten veranderen aangezien ze de geodeten volgen?
Een van de redenen dat GRT en QFT nog niet zijn verenigd. Zwaartekracht (GRT) kan zonder QFT en QFT kan zonder GRT, maar toch bestaan ze beiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bestaan gravitonen?

Als de ruimte volgens de algemene relativiteitstheorie wordt verbogen, dan zijn er toch geen interacties nodig om deeltjes van beweging te laten veranderen aangezien ze de geodeten volgen?
Het gaat, denk ik, om twee verschillende beschrijvingen van gravitatie. Het is òf de ene beschrijving òf de andere. De beschrijvingen hebben niets met elkaar te maken.

Berichten: 84

Re: Bestaan gravitonen?

wotorix schreef:Ik heb enkele twijfels over het bestaan van gravitonen. Als de ruimte volgens de algemene relativiteitstheorie wordt verbogen, dan zijn er toch geen interacties nodig om deeltjes van beweging te laten veranderen aangezien ze de geodeten volgen?

Zouden gravitonen ook niet met zichzelf moeten interageren zoals gluonen? Ze dragen immers ook "zwaartekrachtslading", zijnde energie. Dat zou zwaartekracht sterk moeten maken? Of is zwaartekracht nog zwakker dan we dachten?
Zwaartekracht is een gevolg van veldverschuiving, het is geen "kracht" zoals we die ervaren tussen de elementaire deeltjes onderling.

Het is wel zo dat subatomaire deeltjes (die deze velden beschrijven) interfereren met atomaire deeltjes, waardoor ze in een andere baan terechtkomen en hun veldspanning verliezen. Deze hypothese stelt dus dat door interactie van deeltjes ruimtebuiging mogelijk wordt.

Simpel voorgesteld komt het er op neer dat grote massa's "ruimte" absorberen en zwaartekracht veroorzaken.

Berichten: 48

Re: Bestaan gravitonen?

Zwaartekracht is een gevolg van veldverschuiving
Ik zou het eerder (ruimte-tijd)vervorming willen noemen.
Simpel voorgesteld komt het er op neer dat grote massa's "ruimte" absorberen en zwaartekracht veroorzaken.
Vervormen.

Berichten: 84

Re: Bestaan gravitonen?

Ik zou het eerder (ruimte-tijd)vervorming willen noemen.
Als die veldverschuiving toeneemt naarmate men dichter in de buurt komt van een zwaar object, dan heb je ruimte/tijd vervorming.

Berichten: 48

Re: Bestaan gravitonen?

Als die veldverschuiving toeneemt naarmate men dichter in de buurt komt van een zwaar object, dan heb je ruimte/tijd vervorming.
Daarvoor hoef je echt niet dichterbij te komen. Het object hoeft ook niet perse zwaar te zijn.

Berichten: 84

Re: Bestaan gravitonen?

Daarvoor hoef je echt niet dichterbij te komen. Het object hoeft ook niet perse zwaar te zijn.
Hoe verklaar je dan zwaartekracht ten opzichte van ruimtebuiging?

Berichten: 48

Re: Bestaan gravitonen?

Hoe verklaar je dan zwaartekracht ten opzichte van ruimtebuiging?
Dat wordt beschreven middels de Energie Tensor T.

Berichten: 9

Re: Bestaan gravitonen?

Veranderingen in zwaartekracht (ruimte-tijd kromming) planten zich voort met c. Stel dat je de zwaartekracht van de maan snel zou kunnen uitschakelen. Dat merken wij hier pas na 1s. Die verandering vertegenwoordigt een hoeveelheid energie.

Het in een klap "opheffen" van de maan vergt nogal wat energie... maar stel dat het met kleinere objecten wel kan. De vraag is of de afname van zwaartekrachtsveld (of afname van spanning in de ruimte-tijd) gekwantiseerd of continue is.

Al deze gekwantiseerd is zou je kunnen zeggen dat er gravitonen bestaan. En dat die gravitonen de (verandering in) energie overbrengen. Toch?

Berichten: 181

Re: Bestaan gravitonen?

Volgens mij is het zo dat de gravitonen juist zorgen voor de kromming van de ruimtetijd, want de gravitonen zorgen voor de zwaartekracht, en die wordt volgens de algemene relativiteitstheorie bewerkstelligd met behulp van kromming van de ruimtetijd. En gravitonen trekken zelf niet aan, en hebben geen "zwaartekrachtmassa", want ze hebben geen massa (anders zouden ze niet met de lichtsnelheid kunnen reizen, en de zwaartekracht verspreidt zich met de lichtsnelheid, dus moeten gravitonen massaloos zijn).

Reageer