Alpha, beta en gammastraling

Moderator: physicalattraction

Berichten: 15

Alpha, beta en gammastraling

Goedenavond,

Ik heb een klein vraagje met betrekking tot de verschillende soorten straling: Alpha, beta en gamma.

Hoe is het mogelijk dat gamma en beta straling niet gevaarlijk zijn als je een Y of Beta straler hebt ingenomen?

Komt dit, omdat Beta en gamma straling in verhouding veel kleinere deeltjes zijn dan alpha deeltjes, en dat daarom de beta en gamma deeltjes door de weefsels heen gaan?

Dank u wel

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Alpha, beta en gammastraling

Huh? hoe kom je daar bij?

Overigens is alpha-straling de meest ongevaarlijke.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 15

Re: Alpha, beta en gammastraling

MitchelH schreef:Goedenavond,

Ik heb een klein vraagje met betrekking tot de verschillende soorten straling: Alpha, beta en gamma.

Hoe is het mogelijk dat gamma en beta straling niet gevaarlijk zijn als je een Y of Beta straler hebt ingenomen?

Komt dit, omdat Beta en gamma straling in verhouding veel kleinere deeltjes zijn dan alpha deeltjes, en dat daarom de beta en gamma deeltjes door de weefsels heen gaan?

Dank u wel
Als er een alpha straler aanwezig is in het lichaam, dan is dit toch gevaarlijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.278

Re: Alpha, beta en gammastraling

Hoe is het mogelijk dat gamma en beta straling niet gevaarlijk zijn als je een Y of Beta straler hebt ingenomen?
Dat is ook maar een kwestie van dosering, en energie per betadeeltje of gammafoton (wat per vervallende kernsoort sterk kan variëren). Punt is dat een gammafoton een goeie kans heeft dwars door je heen te gaan zonder ook maar iets te raken. Een "schot" met een heliumkern (alfa) is echter áltijd raak. Een pilletje alfastralend materiaal doet véél schade in een zeer kleine hoeveelheid weefsel rondom de straler.

Maar ook voor beta en gammastraling geldt, hoe meer straling en hoe meer energie per deeltje, hoe schadelijker. "Niet gevaarlijk" vind ik een vreemde uitdrukking ;) .
Als er een alpha straler aanwezig is in het lichaam, dan is dit toch gevaarlijk?
Ja, en alleen dán. Litvinenko weet daar alles van.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Alpha, beta en gammastraling

Jan van de Velde schreef:Dat is ook maar een kwestie van dosering, en energie per betadeeltje of gammafoton (wat per vervallende kernsoort sterk kan variëren). Punt is dat een gammafoton een goeie kans heeft dwars door je heen te gaan zonder ook maar iets te raken. Een "schot" met een heliumkern (alfa) is echter áltijd raak. Een pilletje alfastralend materiaal doet véél schade in een zeer kleine hoeveelheid weefsel rondom de straler.

Maar ook voor beta en gammastraling geldt, hoe meer straling en hoe meer energie per deeltje, hoe schadelijker. "Niet gevaarlijk" vind ik een vreemde uitdrukking ;) .

Ja, en alleen dán. Litvinenko weet daar alles van.
Als ik het zo lees, dan zijn de woorden 'niet gevaarlijk' van mij (inderdaad) niet op zijn plaats.

Maar waarom is alpha stralen binnenin het lichaam zo gevaarlijk?

Zit ik op de goede weg met de grootte van de deeltjes?

Dank u wel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.278

Re: Alpha, beta en gammastraling

Zit ik op de goede weg met de grootte van de deeltjes?
Voor een belangrijk deel wel. Ga naar de schiettent op de kermis. Schiet blind zo'n klein kogeltje (diameter 2 mm) af met hoge snelheid, met heel veel geluk raak je wat en gaat er iets ernstig kapot, maar de kans is groot dat je zonder teddybeer naar huis moet. Noem dat kogeltje een "betadeeltje".

Om nou op de kermis met een "alfadeeltje" te schieten neem je een loden bal met een diameter van 400 mm en vuurt die af, al is het maar met een lage snelheid. Alles kapot, en de schiettentexploitant is in één schot van ál zijn teddyberen verlost (en met een beetje pech van héél zijn schiettent ;) ).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 46

Re: Alpha, beta en gammastraling

een alpha-deeltje heeft een veel hoger ioniserende werking dan een gama-deeltje, maar kan veel minder diep het weefsel binnendringen dan een gamedeeltje.

Berichten: 1

Re: Alpha, beta en gammastraling

Ik wil hier wel nog graag aan toevoeggen dat de huid een bescherming heeft tegen alfa-straling. Als we een gasvormige alfa-straler (denk maar aan radon) inademen, dan wordt veroorzaakt de alfastraler heel veel schade in de longen (want de longen hebben geen bescherming tegen straling).

Dus alfa-straling is niet gevaarlijk want de huid biedt voldoende bescherming, als het daarentegen in ons lichaam zit dan is het de schadelijkste straling die er is.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Alpha, beta en gammastraling

Inderdaad, een alfadeeltje is niets meer dan een volledig geioniseerd Heliumatoom, dus een Heliumkern.

Deze kern bevat twee protonen (elk met een lading van +1), die graag twee elektronen (-1) willen hebben. Deze elektronen 'jat' de straling van atomen (en moleculen) die hij tegenkomt. Gelukkig heb je een hoop dode huidcellen op je huid die er geen problemen mee hebben wat elektronen af te staan, maar dat geldt niet voor je longen.

Berichten: 382

Re: Alpha, beta en gammastraling

Ik heb echter ergens gelezen dat de huid een betere bescherming biedt tegen alfa-straling, maar als je het in je lichaam krijgt het veel schade kan geven.

Ik heb hier een vind ik goed voorbeeld waarmee je de 'gevaarlijkheid' van de 3 radioactieve stralingen kan aanduiden:

Alpa-straling: Voor alpha straling biedt je lichaam een huid een goede bescherming, een dik vel papier houdt zelfs de hele straling al tegen.

Beta-straling: Word door een metelen plaat tegengehouden

Gamma-straling: Word echter alleen een deel van de straling door een massief loden (vrij) dikke plaat geabsorbeerd.

_________________________

Ik ben echter een kind van 12, dus als er dingen niet kloppen wilt u het dan graag corrigeren? Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 70

Re: Alpha, beta en gammastraling

bij rokers gebeurt dit bijvoorbeeld inde longen: er komen tween alpha-stralers in: pollonium en radon en deze stoffen kunnen zich verspreiden zich over het hele lichaam

Berichten: 106

Re: Alpha, beta en gammastraling

Over straling gesproken: Ik vraag mij altijd af -en kan geen duidelijk antwoord vinden- waarom kernafval niet verder benut wordt. Niet zozeer door de restwarmte maar vanwege de alfa en beta straling.

Zover ik het begrijp is alfa straling positief en met een dunne isolerende laag te blokkeren. De beta straling zijn feitelijk elektronen met een iets sterkere doordringende kracht. Maar nog altijd te blokkeren met een dun laagje metaal. En voor zover ik weet worden beide uitgestraald door kernafval. Met deze eigenschappen kan je van iedere afvalcontainer vrij een voudig een duracelbatterij maken.

Nog altijd goed afgeschermd vanwege de gammastraling natuurlijk.

Is het de kleien hoeveelheid aan alfa en beta straling? Of is de corroderende werking van radioactiviteit te sterk? Of is het vervaardigen van deze batterijen te gevaarlijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.278

Re: Alpha, beta en gammastraling

Met deze eigenschappen kan je van iedere afvalcontainer vrij een voudig een duracelbatterij maken.
Hoe stel je je dat voor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 159

Re: Alpha, beta en gammastraling

Zijn gammastralers eigenlijk ook gevaarlijk als ze zich búiten het lichaam bevinden? Of is de straling die ze afgeven niet sterk genoeg om puur door hun aanwezigheid niet ver van het lichaam grote biologische schade aan te richten?
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.278

Re: Alpha, beta en gammastraling

De (biologische) schadelijkheid van straling is hoe dan ook een kwestie van dosis. Onschadelijk is het nooit. Dus alles hangt af van de activiteit van je gammastraler.

Omdat gamma makkelijk doordringt, is eht buiten het lichaam net zo gevaarlijk als vlak erbij. Op grotere afstand alleen maar omdat je dan minder deeltjes per cm² lichaamsoppervlak ontvangt van dezelfde bron, volgens dezelfde idee dat een lamp je minder fel verlicht als je er verder vandaan staat, omdat het licht zich rondom verspreid en dus "verdunt" op grotere afstand.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer