[fysica] snelheidsberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[fysica] snelheidsberekening

Okay dus, een steen van 0.05016 kg hangt op een hoogte van 160 m boven de grond stil. Met welke snelheid komt de steen op de grond nadat hij wordt losgelaten.

Ik heb geen idee welke formule te gebruiken, ik was bezig met de formule van gravitatie energie te gebruiken maar daarna wist ik niet meer wat te doen dus denk ik dat ik dat niet moest doen...

Kunnen jullie helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] snelheidsberekening

gebruik eens de algemene bewegingsformule:

s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²

De massa van die steen is een overbodig gegeven, tenminste als de wrijving verwaarloosd mag worden. En daar kun je gerust van uit gaan, want om het mét wrijving uit te rekenen mis je gegevens.

Tweede mogelijkheid: wet van behoud van energie. Zwaarte-energie wordt geheel omgezet in bewegingsenergie. Ook daarvoor kun je de massa missen, maar veel schoolmethoden doen dat in eerste instantie niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [fysica] snelheidsberekening

Jan van de Velde schreef:gebruik eens de algemene bewegingsformule:

s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²

De massa van die steen is een overbodig gegeven, tenminste als de wrijving verwaarloosd mag worden. En daar kun je gerust van uit gaan, want om het mét wrijving uit te rekenen mis je gegevens.

Tweede mogelijkheid: wet van behoud van energie. Zwaarte-energie wordt geheel omgezet in bewegingsenergie. Ook daarvoor kun je de massa missen, maar veel schoolmethoden doen dat in eerste instantie niet.
Is het deze formule die je bedoelt xt = v0 * t + 1/2*a*t²

?

Kan het misschien dit zijn:

Ik bereken de gravitatie energie, die wordt geheel omgezet in kinetische energie en dan met de formule van kinetische energie ( 1/2m * v² ) bereken ik de snelheid...

Dan kom ik 56 m/s uit.

Berichten: 771

Re: [fysica] snelheidsberekening

elberto schreef:Is het deze formule die je bedoelt xt = v0 * t + 1/2*a*t²

?
Ja het is die, alleen heb je wel een beginhoogte 160m (hoewel je het met die formule van jou ook kan oplossen)
Ik bereken de gravitatie energie, die wordt geheel omgezet in kinetische energie en dan met de formule van kinetische energie ( 1/2m * v² ) bereken ik de snelheid...

Dan kom ik 56 m/s uit.
die manier zou ook moeten gaan ja

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] snelheidsberekening

Is het deze formule die je bedoelt xt = v0 * t + 1/2*a*t²
ja, dat zijn dezelfde. x betekent afstand, s betekent afgelegde weg, meestal is dat hetzelfde. In jouw formule laat je s(0) weg, wat betekent dat je ervan uitgaat dat je op 0 start.
Dan kom ik 56 m/s uit.
klopt
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer