[fysica] snelheid van een voorwerp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[fysica] snelheid van een voorwerp

Hey,

Ik zit hier met een probleem en zou dankbaar zijn moesten jullie mij helpen.

Een voorwerp van 300,0 gr beweegt met een constante snelheid van 12.0 km/h.

Gedurende 16,00 seconden werkt er een stuwende kracht van 516.0 N

Welke snelheid krijgt het voorwerp hierdoor?

Ik kan echt niet op een manier komen om het op te lossen, ik verwacht niet een voorgeschoteld antwoord maar ik zou het appreciëren moesten jullie mij op weg helpen.

Berichten: 771

Re: [fysica] snelheid van een voorwerp

Er werkt een kracht op in, en er is een massa gegeven

Dus lijkt het me logisch dat je F =ma toepast om zo de versnelling te weten die het voorwerp krijgt.

Je weet hoe lang het die versnelling krijgt, dus kan je de eindsnelheid uitrekenen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [fysica] snelheid van een voorwerp

Hint: reken eerst de snelheid om naar een snelheid in m/s, en maak dan gebruik van de formule voor de snelheid bij een eenparig versnelde beweging.

Opmerking: gram dient te worden afgekort als g, aangezien je kilogram (1000 gram) ook als kg afkort.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 4

Re: [fysica] snelheid van een voorwerp

Kan het zijn dat a = 1720 m/s²

Dat lijkt mij zoveel.

F = m*a

516,0 N = 0.3 kg * a

516,0 N / 0.3 kg = a

a = 1720

Berichten: 771

Re: [fysica] snelheid van een voorwerp

ik vind het eig ook wel erg veel, maar 516 N is wel een erg grote kracht, en 0.3 kg is niet zo zwaar, dus het kan best

en er zit volgens mij geen fout in die berekening...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [fysica] snelheid van een voorwerp

Opgave wordt een stuk zinvoller met een massa van 300 kg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [fysica] snelheid van een voorwerp

Ik kom een snelheid uit van 27523,33 m/s

Dat kan toch niet???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [fysica] snelheid van een voorwerp

Dat kan toch niet???
Och, het is nog ruim beneden de lichtsnelheid ;) , dus waarom niet? OK, een vergelijkbaar praktijkgeval wil me zomaar niet te binnen schieten



Ik vind overigens meer, want 16 seconden versnellen aan 1720 m/s² geeft op mijn machine 43520 m/s, waar dan die beginsnelheid van 12 km/h nog bij moet worden opgeteld (maar ja, da's peanuts natuurlijk)

Nogmaals, ik vermoed zomaar dat het voorwerp een massa van 300 kg moet hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [fysica] snelheid van een voorwerp

Jan van de Velde schreef:Och, het is nog ruim beneden de lichtsnelheid ;) , dus waarom niet? OK, een vergelijkbaar praktijkgeval wil me zomaar niet te binnen schieten



Ik vind overigens meer, want 16 seconden versnellen aan 1720 m/s² geeft op mijn machine 43520 m/s, waar dan die beginsnelheid van 12 km/h nog bij moet worden opgeteld (maar ja, da's peanuts natuurlijk)

Nogmaals, ik vermoed zomaar dat het voorwerp een massa van 300 kg moet hebben.
neen, ik heb het nogmaals gecheckt en het is wel degelijk 300 gram. Dus 43520 m/s is volgens jou de correcte uitkomst?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [fysica] snelheid van een voorwerp

stop, ik denk dat ik een typefout maakte.

Je hebt gelijk, 27 523 m/s.

Dat jij je opgave checkt en tóch 300 g vindt wil nog niet zeggen dat er geen (druk)fout in je opgave kan staan.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer