[wiskunde] kan deze formule opgelost worden zonder iteratie procedure?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

[wiskunde] kan deze formule opgelost worden zonder iteratie procedure?

Groetjes,

Kan de volgende formule opgelost worden voor x ZONDER iteratieprocedure?

Bij mijn pogingen lukt het niet (ik denk van niet), maar er zijn hier veel knapper koppen dan ik ben (en ik zou graag zeker zijn of ik fout ben of niet).

Sorry dat ik het voorlopig nog niet in Latex gedaan heb (totaal nieuw voor mij).
RTaverage.gif
RTaverage.gif (5.3 KiB) 396 keer bekeken
All variabelen zijn positieve getallen.
Eric

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] kan deze formule opgelost worden zonder iteratie procedure?

Kun je aangeven waar dit vandaan komt?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [wiskunde] kan deze formule opgelost worden zonder iteratie procedure?

Klintersaas,

Dit is het resultaat van een eigen model voor het energetisch middelen van nagalmtijden (RT 60) in een ruimte.

Dit ga je in geen enkel boek, document of netpagina vinden.

Ik heb deze functie geprogrameerd als "user funtie" (MS Excel) als iteratieve functie (in princiepe kan ik hier mee werken).

Alleen blijft bij mij de vraag hangen of dit anders kan geschreven worden, en ik iets over het hoofd gezien heb.

Waar het vertrekt van een akoestisch probleem, rest mij gewoon deze wiskundige vraag.

Analytische functies zijn per definitie sneller en efficienter dan iteratieve procedures (indien mogelijk natuurlijk).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] kan deze formule opgelost worden zonder iteratie procedure?

Ik vrees ervoor aangezien je die x nooit uit of tot één exponent gaat kunnen brengen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [wiskunde] kan deze formule opgelost worden zonder iteratie procedure?

jhnbk,

Bedankt voor je extra steuntje. Laat ik mijn functie zoals ze is nu.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] kan deze formule opgelost worden zonder iteratie procedure?

Welke methode gebruik je om te itereren?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [wiskunde] kan deze formule opgelost worden zonder iteratie procedure?

Moest dit eerst terug even opzoeken (functie is al jaren oud), was hier alleen terug toevallig mee bezig om de principes, uitleg en vraagtekens rond het middelen van RT 60 waarden terug op het net te zetten.

Ik isoleer de ter zake doende delen van de formule. Ik zet eerst de uiterste grenzen (ligt tussen min(Ti) en Max(Ti)).

Dan zoek ik uiterste grenzen door de relatie met andere variabelen.

Finaal stuur ik het naar één van meerdere While/next halveringsprocedures.

Ik heb ooit een MS Excel macro geschreven waarmee je de rekensnelheid en efficiëntie van methodes kan vergelijken

http://www.erlandsendata.no/english/index....endownloadtools

Kijk naar macro CalcSpeed 4.0 Je kan deze macro gebruiken om de efficiëntie van modellen en functies te testen.

Ik zet dergelijke akoestische methodes niet in een forum met eigendomsoverdracht.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] kan deze formule opgelost worden zonder iteratie procedure?

Oké. Ik begrijp wat je bedoelt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: [wiskunde] kan deze formule opgelost worden zonder iteratie procedure?

jhnbk

Aangezien ik denk dat akoestiek deel van je opleiding is/was, en als je geïnteresseerd bent (ook Klintersaas vroeg waar die formule vandaan kwam).

Ik heb hier (nu zéér recent) een pagina voor gemaakt die de achtergrond van het probleem duidelijk maakt met de juiste volledige formules.

Ik ben nog niet gelukkig met die pagina (en is praktisch nog niet af), maar inhoudelijk wel ca volledig.

Formules staan onderaan pagina.

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?...;p=49401#p49401

En hier is een gerelateerde post over de problemen met dat middelen wanneer absorptiewaarden gemeten worden gerelateerd aan smalbandige resonantiepieken, die in nagalmkamemetingen in zéér belangrijke mate gemaskeerd worden en dus tot (ernstig) foute conclusies kunnen leiden.

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?p=49446#p49446
Eric

Reageer