Springen naar inhoud

[wiskunde] voorwaardelijke kansen en statistische onafhankelijkheid

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 maart 2009 - 19:41

Ik ben momenteel bezig met het maken van enkele vraagstukjes rond voorwaardelijke kansen en statistische onafhankelijkheid. Nu bots ik bij enkele gelijkaardige opgaven op een notatieprobleem.

33) Persoon A en persoon B moeten één van de nummers 1, 2, 3 raden. Persoon A begint. Wanneer hij het goede nummer niet raadt, komt persoon B aan de beurt enzovoorts. Bereken voor elk de kans om te winnen.

De opgaven op zich zijn niet zo moeilijk. Zo is bij opgave 33 de kans dat persoon A wint gelijk aan de kans dat hij bij zijn eerste beurt meteen het goede antwoord geeft plus de kans dat hij bij zijn tweede beurt het goede antwoord geeft op voorwaarde dat hij bij zijn eerste beurt een fout antwoord geeft en persoon B bij zijn beurt eveneens een fout antwoord geeft.

De totale kans dat persoon A wint, bedraagt dus LaTeX .

De kans dat persoon B wint is gelijk aan de kans dat hij bij zijn eerste beurt het goede antwoord geeft op voorwaarde dat persoon A bij zijn eerste beurt een fout antwoord geeft.

De totale kans dat persoon B wint, bedraagt dus LaTeX .

Nu wil ik, vooraleer de concrete getallen in te vullen, graag eerst de algemene formule (wet op de totale kans) schrijven. Voor de kans dat persoon B wint, is dat geen probleem. Dat wordt immers LaTeX

Voor de kans dat persoon A wint, wordt dat iets moeilijker, aangezien er twee voorwaarden tegelijk opgelegd worden. Hoe noteer ik dat correct? Is de volgende notatie een goede?

LaTeX

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bvdz

Bvdz

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2009 - 02:53

Ik dacht aan:

LaTeX

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2009 - 08:01

Goed gezien, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar moet het met de unie? Dat zou betekenen dat de voorwaarde inhoudt dat ofwel persoon A ofwel persoon B een fout maakt en aan allebei de voorwaarden moet voldaan worden opdat persoon A een tweede keer aan de beurt komt. Ik zou dus de doorsnede gebruiken.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Bvdz

Bvdz

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2009 - 14:03

Ik zie nu dat ik idd de verkeerde code heb gebruikt ;) ik bedoelde natuurlijk de doorsnede LaTeX

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2009 - 15:50

Geeft niet, je hebt me op het correcte spoor gebracht. Nu ik er nog eens naar kijk, kan volgens mij het haakjesgebruik ook nog wat beter:

LaTeX

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2009 - 17:32

En dan heb je nog leerkrachten met eigenzinnige voorkeuren, misschien eens vragen wat je leraar verkiest als notatie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2009 - 18:31

Intussen heb ik gemerkt dat mijn leerkracht de notatie uit mijn laatste bericht hanteert.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures