Invloed elasticiteitsmodulus

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Invloed elasticiteitsmodulus

Ik ben momenteel bezig met een Masterproef omtrent zelfverdichtend licht beton. Een belangrijke parameter/kenmerk dat ik bestudeer is de E-modulus. Nu is het vanzelfsprekend dat zelfverdichtend licht beton een lagere E-mod zal hebben als enerzijds traditioneel beton en anderzijds zelfverdichtend beton.

Nu wou ik echter weten wat de gevolgen van deze lage E-modulus zoal zijn? De kleinere stijfheid zal voornamelijk leiden tot een grotere vervorming (spanning = vervorming x E ) maar wat zijn hiervan de na- of voordelen? Bv. bij voorspanning van prefab-elementen. Het zou handig zijn om een paar gevolgen van deze daling te weten..

Dank u.. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Invloed elasticiteitsmodulus

Dat de E daalt is vrij logisch (je hebt poriën in het beton --> kleiner effectief oppervlak). Grotere vervormingen zijn niet zo prettig, want je komt zo sneller in de problemen met de gebruikersgrenstoestand (GGT). De grenzen aan de maximale doorbuiging blijven constant (bijv. L/500...)

Probleem is dat de E in de meeste betonberekeningen geen rol speelt. Wel van belang zijn de karakteristieke druk- en treksterkte. E zelf is van geen belang (dit in tegenstelling tot bijv. staal).
???

Berichten: 7

Re: Invloed elasticiteitsmodulus

Ik heb ergens gelezen dat de E belangrijk is bij het voorspannen van beton. Door de lagere E kan er een andere invloed van de spanning zijn of een andere reactie. Weet iemand hier iets meer over?

Wat bedoel je juist met in problemen komen bij de GGT-controles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Invloed elasticiteitsmodulus

Wat bedoel je juist met in problemen komen bij de GGT-controles?
GGT staat voor Gebruiks Grens Toestand. Dit is de toestand waarvoor de gebruiksvoorwaarden van gewapend beton (begrip is ook algemeen geldig) worden nagedaan: controle van scheur opening, controle zakkingen, ... M.a.w. nagaan of deze aanvaardbaar zijn. Er bestaat ook nog zoiets als UGT, Uiterste Grens Toestand, waarvoor men het bezwijken van de constructie na gaat.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Invloed elasticiteitsmodulus

Ik heb ergens gelezen dat de E belangrijk is bij het voorspannen van beton. Door de lagere E kan er een andere invloed van de spanning zijn of een andere reactie. Weet iemand hier iets meer over?
Als ik het mij goed herinner is in normale omstandigheden
\(\alpha=\frac{E_{staal}}{E_{beton}}\)
ongeveer gelijk aan 15 tot 20.

Ik kan hier wel uitleg geven over het belang van die alfa, maar als je de nodige basiskennis niet hebt (GGT :P ) kan ik weinig voor je doen ;)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Invloed elasticiteitsmodulus

Hij geeft aan dat hij Industrieel Ingenieur studeert en met zijn masterproef bezig is. Hij zou dus eigenlijk wel moeten weten wat GGT is.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7

Re: Invloed elasticiteitsmodulus

Ik weet heus wat GGT is hoor. Vroeg mij alleen af waar de problemen juist kunnen optreden.

Het zal voornamelijk de doorbuiging en de slankheid (het knikken dus) beinvloeden..

Formule doorbuiging: v = 5/384 ..... . E staat daar in de noemer dus omgekeerd evenredig met doorbuiging.

In de formule voor de slankheid lambda staat ook wortel(fy/E). Kleinere E, Grotere slankheid, kleiner knikmoment..

Juist toch ?

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Invloed elasticiteitsmodulus

bbaarrtt schreef:Het zal voornamelijk de doorbuiging en de slankheid (het knikken dus) beinvloeden..

Formule doorbuiging: v = 5/384 ..... . E staat daar in de noemer dus omgekeerd evenredig met doorbuiging.

In de formule voor de slankheid lambda staat ook wortel(fy/E). Kleinere E, Grotere slankheid, kleiner knikmoment..
2x juist, hoewel knik bij betonnen kolommen vaak geen probleem is (enkel bij zeer slanke elementen).

Een mogelijks probleem bij voorspannen van liggers: er zijn grenzen aan de rek van het beton bij samendrukking (ik dacht: 3,5/1000), doordat je een kleinere E hebt kan je er dus minder voorspanning op steken.
???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Invloed elasticiteitsmodulus

er zijn grenzen aan de rek van het beton bij samendrukking (ik dacht: 3,5/1000)
Rek is dan wel stuik (of negatieve rek uiteraard). Bij centrische druk is het maximaal 2/1000, bij licht excentrische druk maximaal 3,5/1000.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7

Re: Invloed elasticiteitsmodulus

Dus als ik het goed begrijp:

De voor te spannen kolom bezit minder stijfheid waardoor de maximaal toelaatbare voorspanning kleiner wordt. Er mag tevens maar een maximale vervorming van 2 mm op 1000 mm ontstaan (bij centrische druk)

Reageer