[natuurkunde] fysische informatica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[natuurkunde] fysische informatica

Hallo allemaal,

Ik heb een schakeling opgekregen, maar kom er niet uit. Ik geloof dat het niet zo moeilijk is, maar toch...

maak een systeem dat voldoet aan de volgende eisen:

Bij voldoende druk en bij voldoende hoge temperatuur moer er een LED gaan branden. Van 4 tot 8 seconden moet er een tweede LED gaan branden. Na 8 seconden moeten beiden uit.

Help? (A)

En, natuurlijk, alvast bedankt!

Berichten: 80

Re: [natuurkunde] fysische informatica

.sabelle schreef:Hallo allemaal,

Ik heb een schakeling opgekregen, maar kom er niet uit. Ik geloof dat het niet zo moeilijk is, maar toch...

maak een systeem dat voldoet aan de volgende eisen:

Bij voldoende druk en bij voldoende hoge temperatuur moer er een LED gaan branden. Van 4 tot 8 seconden moet er een tweede LED gaan branden. Na 8 seconden moeten beiden uit.

Help? (A)

En, natuurlijk, alvast bedankt!
De druk en temperatuur worden gemeten met sensoren. Deze zetten deze data om in volts, die je af kan lezen.

Wat je moet maken is dus een activatiespanning (deze zitten standaard op systeemborden geloof ik) Als het voltage boven deze waarde uitkomt, is een JA (of 1) anders 0.

Je wilt dat het systeem pas gaat werken als dit voor beide geldt, Beide sensoren moeten 1 leveren, dus gebruik je een AND poort. Als zowel de druk boven een bepaald punt komt, en de temperatuur komt, gaat je schakeling werken.

Dan moet je dus de lampjes aandoen, dit kun je bijvoorbeeld doen met de teller. Je kan je schakeling wel zo maken, dat als je spanning hebt, de teller begint te lopen. Hier heb je een binaire output, dat wil zeggen iets in de vorm van X X X X

waarbij X 1 of 0 kan zijn.

Als je je 2e ledje op de 4 zet (de 3e uitgang van rechts) dan brand je lampje bij 4, 5, 6, 7 en 8.

Je wilt bij 9 je schakeling uitzetten, dus zet je van je teller lampjes met waarde 8 en lampje met waarde 1 op een AND poort. de uitgang van deze andpoort kun je op een resetpoort zeggen waar ook de uitgang van je eerste and poort op komt.

Ik weet dat dit niet echt heel duidelijk is, maar hiermee en een beetje gepuzzel moet het lukken!

Reageer