Reagens nicotine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Reagens nicotine

Hoi,

Ik wil proberen de nicotine uit tabak te halen. Hierna moet de tabak nog wel te roken zijn. Ik weet dat nicotine in elke verhouding goed mengt met water en dat het kookpunt van nicotine op 247 graden Celsius ligt. Dit wetende heb ik dit al op twee manieren geprobeerd:

1. Door de tabak onder te dompelen in water, dit (nu bruine) water weg te gieten, dit heel vaak te herhalen en de tabak vervolgens te drogen.

2. Door de tabak te verwarmen met een aansteker of in een heteluchtoven op 250 graden.

Is het mogelijk om dit op een van deze twee manieren te doen of zit ik er echt helemaal naast? En als dit een goede manier is, hoe kan ik testen of het gelukt is om de nicotine er helemaal uit te halen? Met welk reagens? Ik heb niet echt de beschikking over dingen die je niet in een normale winkel kan kopen of al in huis hebt.

Alvast bedankt.

Berichten: 316

Re: Reagens nicotine

Je kunt de tabak fijnmaken en vervolgens mengen met water waardoor de nicotine oplost. Vervolgens filtreer je je mengsel zodat je geen tabak meer erin hebt zitten. Aan deze oplossing kun je een pikrinezuuroplossing (2,4,6-trinitrofenol) toevoegen. Deze reageert met de nicotine tot een vaste stof.

Ik heb deze informatie toevallig gevonden in het eindexamen scheikunde 1 VWO 2003-I: http://havovwo.nl/vwo/vsk/bestanden/vsk103iiopg2.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reagens nicotine

De examenopgave maakt geen melding van water als oplosmiddel, er staat slechts dat de nicotine wordt opgelost. Als deze methode in de praktijk wordt gebruikt is het niet onwaarschijnlijk dat er een ander oplosmiddel dan water wordt gebruikt. Om het residu fatsoenlijk te kunnen wegen moet het eerst droog zijn, en dat gaat behoorlijk moeizaam met water.

Waar de opgave ook geen melding van maakt, en wat in dit geval veel belangrijker is, is dat picrinezuur een bijzonder instabiele en explosieve stof is. Het moet dan ook absoluut worden afgeraden om deze methode te gebruiken voor het doel wat de TS voor ogen heeft.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer