Springen naar inhoud

[natuurkunde] elektrische kracht I

• Log in om te kunnen reageren

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2009 - 22:20

De vraag luidt als volgt:

A long, thin rod of length L that contains a uniform charge distribution of charge Q points away from a point charge q. The nearest part of the rod is a distance d from the point charge. What is the electric force exerted on the charge q by the rod.

Mijn oplossing:
Ik beschouw de staaf als oneindig dun en dus het probleem als eendimensionaal. Doordat de ladingsverdeling uniform is, beschouw ik ze als continue, met ladingsdichtheid LaTeX . De elektrische kracht uitgeoefend door de staaf op de puntlading is dan LaTeX .

Dit is echter niet juist, de correcte oplossing moet zijn: LaTeX

Ik vraag mij dus af hoe zij aan hun integratiegrenzen komen, of wat ik anders precies fout heb. Ik heb alleszinds iets dat erop trekt...

Alle hulp wordt geapprecieerd!

Denis

Veranderd door HosteDenis, 23 maart 2009 - 22:21

"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2009 - 21:31

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2009 - 23:02

Ik heb het gevonden.

Ik herhaal nog even de opgave:

A long, thin rod of length L that contains a uniform charge distribution of charge Q points away from a point charge q. The nearest part of the rod is a distance d from the point charge. What is the electric force exerted on the charge q by the rod.

Leg de staaf met haar ene kant in de oorsprong, in LaTeX , en aangezien ze lengte LaTeX heeft, met haar andere kant in LaTeX . De staaf is opgebouwd uit infinitessimale afstandjes LaTeX die volgens uniforme ladingsverdeling LaTeX een lading LaTeX hebben. De afstand tussen het deeltje LaTeX en de puntlading op afstand LaTeX van de staaf is dan LaTeX .

De kracht is dan:
LaTeX

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures