roken in bijzijn van kinderen verbieden.

Moderator: Rhiannon

roken in bijzijn van kinderen verbieden.

kan roken in bijzijn van kinderen verboden wroden? er zijn redenen genoeg: kinderen overlijden sneller als ze aan rook van hun ouders worden blootgesteld. Er bestaat grotere kans dat het kind longontsteking krijgt enz.

waarom kan het niet verboden worden ;) :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

leerling schreef:kan roken in bijzijn van kinderen verboden wroden? er zijn redenen genoeg: kinderen overlijden sneller als ze aan rook van hun ouders worden blootgesteld. Er bestaat grotere kans dat het kind longontsteking krijgt enz.  

waarom kan het niet verboden worden ;)   :shock:
Omdat het indruist tegen het liberalistisch gedachtengoed.

"1798" zegt meer dan woorden ;)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

Omdat het indruist tegen het liberalistisch gedachtengoed.
Wat druist in tegen liberalistisch gedachtengoed, vrij kunnen ademhalen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 17

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

als wij onze kinderen nu eens beginnen opkweeken in broeikasten! ver weg van alle cigarettenrook,uitlaatgassen van voorbijvlammende auto's!

en eventueel kunnen we als het een beetje meer mag zijn alle fabrieken met de grond gelijk rammen,want dat zijn toch maar stinkbarakken die onze kinderen willen kapot krijgen....niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

als wij onze kinderen nu eens beginnen opkweeken in broeikasten! ver weg van alle cigarettenrook,uitlaatgassen van voorbijvlammende auto's!
Nou nee, liever beperk ik die auto's en sigarettenrook tot kassen. En geef de rest van de wereld weer aan de mens om er normaal in te leven.
en eventueel kunnen we als het een beetje meer mag zijn alle fabrieken met de grond gelijk rammen,want dat zijn toch maar stinkbarakken die onze kinderen willen kapot krijgen....niet?
Och, zo ver zou ik niet willen gaan, maar we zijn wel een beetje het doel voorbijgeschoten met al die industrialisering en vervuiling. Het zou een middel moeten zijn om ons leven te verbeteren, maar inmiddels is het een doel op zich geworden, met ook heel veel nadelige effecten. Alleen omdat het "vervelend" is om daar nu wat aan te doen, steekt men liever z'n kop in het zand.

Tabaksfabrieken mogen inderdaad wel met de grond gelijk worden geramd, dat is puur en alleen een industrie die grof geld verdient aan het (letterlijk) verkankeren van anderen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

Napoleon Dynamite schreef:Omdat het indruist tegen het liberalistisch gedachtengoed.
Wat druist in tegen liberalistisch gedachtengoed, vrij kunnen ademhalen?


Touché, was niet slim van me om zoiets te zeggen :shock:
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

Napoleon Dynamite schreef:
leerling schreef:kan roken in bijzijn van kinderen verboden wroden? er zijn redenen genoeg: kinderen overlijden sneller als ze aan rook van hun ouders worden blootgesteld. Er bestaat grotere kans dat het kind longontsteking krijgt enz.  

waarom kan het niet verboden worden ;)   :shock:
Omdat het indruist tegen het liberalistisch gedachtengoed.

"1798" zegt meer dan woorden ;)
Helemaal mee eens en niets "Touché"

Waarom zou je trappen in een huis met mensen niet verbieden, je kan van een trap vallen, mensen overlijden er soms aan.

Waarom zou je het braden van eten niet verbieden, bij braden ontstaan kankerverwekkende stoffen, mensen overlijden er soms aan.

Waarom zou je het gebruik van electriciteit niet verbieden, je kan een schok krijgen, mensen overlijden er soms aan.

We doen met z'n allen een heleboel gevaarlijke dingen waar kinderen het slachtoffer van kunnen worden.

In onze samenleving hebben we ervoor gekozen om mensen zoveel mogelijk hun eigen keuzes te laten maken. De overheid grijpt indien nodig.

Of roken in bijzijn van kinderen verboden wordt hangt niet af van de risico's die een kind daarbij loopt, maar van de visie van de maatschappij op roken en vrijheid. Aangezien dit rookverbod amper te controleren is en ik de indruk krijg dat de maatschappij (op dit moment) geen behoefte heeft aan nog meer anti-rook maatregelen denk ik niet dat zo'n verbod er komt.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

Trappen gebruiken, voedsel braden en het gebruik van elektriciteit zijn volgens mij keuzes van een heel andere orde dan de keuze om sigaretten te roken.

Voor dat laatste bestaat geen enkele aanleiding, vergelijkbaar met het belang van de door jou genoemde voorbeelden.

Roken in het bijzijn van kinderen is naar mijn mening fout, omdat je schade aanricht die zeer gemakkelijk voorkomen had kunnen worden.

Als je zo nodig wilt roken om wat te doen te hebben, stoer wilt doen, of om wat voor een reden dan ook, val mensen die de keuze maken niet te roken, er niet mee lastig. In het geval van een kind is het niet eerlijk deze keuze voor het kind te maken.

Wat mij betreft wordt roken verboden, op ruimtes met een filter- en/of circulatievoorziening na. Die rook is voor de rokers, niet voor de niet-rokers.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

eindelijk een rationele gedachte gang. Electriciteit en trappen zijn inderdaad van een heel andere orde dan roken. Het ene is nodig in een of meer practische opzichten.

Uitlaat gassen en industrie zit dichter bij cigarette rook en zou in een ideale wereld inderdaad mogen verminderen. Met redelijk veel xtra geld en inspanning zijn deze zaken te verwezelijken en zouden een zeer aangename omgeving geven om in te leven.

Roker bannen ui de samen leving no way dat is voor niets nodig. Er zijn plaaten genoeg om gezellg te roken zoals cafes en disco's (een opoffering die niet rokers geven) restaurants en openbare gebouwenmogen dan rook vrij gemaakt worden. Een fumoir in een restaurant ben ik dan zeker voor stander voor, na het eten lekker met een glaasje brandy een cigaret of cigaar roken in een daarvoor bestemde ruimte, zeer gezellig en je iriteerd niemand die duur betaald om lekker voedsel te degusteren.

Het is niet een kwestie van mensen beperken het is een kwestie van respect opdringen in een wereld die respectloos geworden is. Als je respect slecht vindt no prob: "I respect that :)"

Gebruik je gezond verstand en je doet wel het juiste.

Berichten: 1.286

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

leerling schreef:kan roken in bijzijn van kinderen verboden wroden? er zijn redenen genoeg: kinderen overlijden sneller als ze aan rook van hun ouders worden blootgesteld. Er bestaat grotere kans dat het kind longontsteking krijgt enz.  

waarom kan het niet verboden worden :shock:   ;)


Een verbod zou tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren, maar zou het niet verstandiger zijn om het gezonde verstand te gebruiken? En! Dat de verantwoordelijkheid berust bij de persoon in kwestie.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

Alexander Hartmans schreef:
leerling schreef:kan roken in bijzijn van kinderen verboden wroden? er zijn redenen genoeg: kinderen overlijden sneller als ze aan rook van hun ouders worden blootgesteld. Er bestaat grotere kans dat het kind longontsteking krijgt enz.  

waarom kan het niet verboden worden :shock:   ;)


Een verbod zou tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren, maar zou het niet verstandiger zijn om het gezonde verstand te gebruiken? En! Dat de verantwoordelijkheid berust bij de persoon in kwestie.


Verstandig antwoord van Alexander, ik denk dat ik bij hem aansluit.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

Trappen gebruiken, voedsel braden en het gebruik van elektriciteit zijn volgens mij keuzes van een heel andere orde dan de keuze om sigaretten te roken.  

Voor dat laatste bestaat geen enkele aanleiding, vergelijkbaar met het belang van de door jou genoemde voorbeelden.
Je kan prima huizen bouwen zonder trappen.

Je kan het meeste voedsel bereiden zonder te braden

Je kan zonder electriciteit en hoge voltage's kan je makkelijk uit de buurt van kinderen houden.

De door deze zaken veroorzaakte ellende is eenvoudig te voorkomen, maar andere belangen prevaleren kennelijk, net als bij roken. Net als roken bieden deze zaken bepaalde voordelen en zijn mensen bereid de bijbehorende prijs te betalen. Niemand doet iets zomaar, ook roken doe je met een aanleiding.
In het geval van een kind is het niet eerlijk deze keuze voor het kind te maken.
Volwassenen, in het bijzonder de ouders, maken in eerste instantie alle keuzes voor het kind, om dat in de loop van de opvoeding stap voor stap af te bouwen. Ik zie niet in waarom het bijvoorbeeld wel acceptabel is om in de stad te gaan wonen terwijl je ook op het platteland kan gaan wonen, maar niet acceptabel is om te roken terwijl je dat ook kan laten.
β-Damascenon en maneschijn

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

Napoleon Dynamite schreef:Omdat het indruist tegen het liberalistisch gedachtengoed.
Wat druist in tegen liberalistisch gedachtengoed, vrij kunnen ademhalen?


Nee, de vrijheid om je kinderen te beschadigen.

Die vrijheid afnemen is niet liberaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

Misschien zit het probleem in de verslavende factor van roken. Ik ben ook tegen betutteling. Wél vind ik het belangrijk dat iedereen goed op de hoogte is van de gevolgen van o.a. roken. Maar inmiddels kunnen we wel stellen dat iedereen weet dat het slecht is, en dat meeroken voor kinderen zeer schadelijk is. Wat beweegt mensen er dan toe om het toch te doen? Gaat het om een bewuste keuze in dit geval of is het meer een kwestie dat mensen het gewoon niet kunnen laten? Ik denk het laatste. En dus kan ik me voorstellen dat men ervoor zou willen pleiten om het roken in het bijzijn van kinderen te verbieden.

Daar staat tegenover: tegenwoordig zie ik om me heen dat ook in ruimtes waar gerookt mag worden steeds minder gerookt wordt als er (kleine) kinderen in de buurt zijn. Ik denk dus dat het niet echt nodig is om het roken te verbieden waar kinderen bij zijn. Het regelt zichzelf, zo lang mensen maar goed op de hoogte zijn van de gevolgen van hun gedrag.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 407

Re: roken in bijzijn van kinderen verbieden.

bij ons op school hebben de leraren een rokersruimte ... maar gok eens waar ,,, volledig beneden aan een blok waardoor als je de lessen na de middagpauze in die blok zit het niet echt leuk is om daar les te hebben... ik vindt dat op zijn minst roken in scholen en openbare gebouwen moet verboden worden, of op plaatsen waar veel kinderen zijn.

ook van die uitlaatgassen men kan dat heel makkelijk vervangen... er bestaan al zelfs auto's die op water of op frituurvet( krijg je wel een frituurgeur weet niet direct of dat dat zo gezond is maar toch) rijden... de enigste reden dat men deze motoren niet massaal gaat produceren is omdat elke keer als zo'n motor uitkomt de grote oliebazen enz. deze motoren opkopen zodat ze niet op de markt komen omdat ze met de olie enz zoveel geld verdienen. dus eigenlijk is de enigste reden dat de natuur en de gezondheid van de mens eraan gaat is door het egoïsme van de mens. ( ok dit kan mss iets overdreven zijn maar toch)

Reageer