Middelpuntzoekende kracht op een slinger?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Middelpuntzoekende kracht op een slinger?

We hadden een CP(toets) natuurkunde en toen was er een vraag over een balletje aan een veer. die om een as een rondje draaide(kun je het je voorstellen)

Toen was er een vraag welke krachten er allemaal op het balletje werkte.

ik vulde in:"Zwaartekracht, Spankracht , middelpuntzoekende kracht , wrijvingskracht enz"

nou ging het de leraar om 2 krachten namelijk:

Zwaartekracht en Spankracht

en hij zei:" De middelpunt zoekende kracht is fout want dat is de resultante kracht van de spankracht en de zwaartekracht"

nu heb ik 2 argumenten die ik tegen hem ga zeggen dat de middelpuntzoekende kracht ook goed is

1:waarom hoort de middelpunt zoekende kracht niet in het volgende rijtje thuis?

-de zwaartekracht ontstaat door 2 massa's

-de middelpuntzoekendekracht moet gelevert worden door dat een massa met een snelheid in een circelbaanmaakt

-De snapkracht gelevert moet worden doordat 1 van de 2 massa's aan een touwtje is bevetigd

2:Als de middelpunt zoekende kracht een resultante kracht is van de spankracht en de zwaartekracht is. Hoe komt het dan dat bij een grotere middelpunt zoekende kracht een de spankracht ook groter word?

Dus is de spankracht ook weer een resultante van de zwaartekracht en de middelpunt zoekende kracht.

Wie is het met mijn leraar eens en waarom kloppen mijn argumenten dan niet?

Of wie vind ook dat de middelpuntzoekende kracht gewoon een kracht is die op het balletje werkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Middelpuntzoekende kracht op een slinger?

De middelpunt zoekende kracht is de kracht die ervoor nodig is om het voorwerp in een cirkel baan te houden, dus die een versnelling naar het middelpunt geeft. Deze kracht wordt samengesteld uit de aanwezige krachten in het systeem, in dit geval dus een samenwerking van de zwaartekracht en de spankracht.

Bij een grotere snelheid is er een grotere versnelling naar het middelpunt nodig en dus een grotere middelpuntzoekende kracht. Het ligt weer aan het systeem of dit mogelijk is. Als dit mogelijk is moet dit weer door de krachten in je systeem worden veroorzaakt. Aangezien de zwaartekracht en de massa niet veranderen blijft alleen de spankracht over. Dus de spankracht verandert.

Middelpunt zoekende krachten zijn altijd resultantes. Zo is bij een centrifuge de normaalkracht van de wand (eventueel in combinatie met de zwaartekracht) de middelpunt zoekende kracht. En bij een voorwerp op een ronddraaiende cirkelvormige plaat is het de wrijvingskracht (statische).

Dus ik ben bang dat de docent gelijk had.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Middelpuntzoekende kracht op een slinger?

Ja je hebt gelijk.

Maar ik zou mezelf niet zijn zonder een maar te hebben.

dus:

Maar, werkt de spankracht wel op de bal?

Want de snapkracht is net als de middelpuntzoekendekracht een kracht die word gevraagd.

En je kan netal bij middelpuntzoekendekracht teweinig hebben.(je kan ook uit de bochvliegen) want het touw kan ook breken.

Dus werkt de spankracht niet op het touw(in dit geval een veer)?

en niet op de bal?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Middelpuntzoekende kracht op een slinger?

Debal oefent een kracht uit op het touw, dus het touw oefent een even grote, maar tegengestelde kracht uit op de bal. (3e wet van Newton)

Bij het ronddraaien zal het touw een dusdanige stand innemen dat aan de voorwaarde wordt voldaan dat de (vectoriele) som van zwaartekracht en spankracht naar het midden wijst.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Middelpuntzoekende kracht op een slinger?

Antoon schreef:2:Als de middelpunt zoekende kracht een resultante kracht is van de spankracht en de zwaartekracht is. Hoe komt het dan dat bij een grotere middelpunt zoekende kracht een de spankracht ook groter  word?

Dus is de spankracht ook weer een resultante van de zwaartekracht en de middelpunt zoekende kracht.
Logisch toch?

Spankracht+zwaartekracht=resultante (mpz kracht)

Dus als links een kracht groter wordt, wordt de rechtse kracht dat ook :shock:
Writing my life in the book of space and time

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Middelpuntzoekende kracht op een slinger?

Spankracht+zwaartekracht=resultante (mpz kracht)  


ze zorgen samen voor de zwaartekracht maar:

resultante= :shock: (Fspan²-Fz²)

Reageer