Kansen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer

Kansen

Het is bekend dat X en Y goede basketballers zijn.

Vanaf de driepunterlijn gooien ze gemiddeld raak in 2 en 3 van de 10 maal.

Ik ben vergeten of die 2 bij X hoort, of juist bij Y.

Afijn, in het nieuwe seizoen hebben ze beiden een partij gespeeld.

X en Y gooiden daarin 10 maal vanaf de driepunterlijn. X scoorde 2 maal en Y 3 maal.

Wat is de kans dat Y's echte gemiddelde 0,3 is.

Berichten: 339

Re: Kansen

PeterPan schreef:Het is bekend dat X en Y goede basketballers zijn.

Vanaf de driepunterlijn gooien ze gemiddeld raak in 2 en 3 van de 10 maal.

Ik ben vergeten of die 2 bij X hoort, of juist bij Y.

Afijn, in het nieuwe seizoen hebben ze beiden een partij gespeeld.

X en Y gooiden daarin 10 maal vanaf de driepunterlijn. X scoorde 2 maal en Y 3 maal.

Wat is de kans dat Y's echte gemiddelde 0,3 is.
Je zegt dat er 2 mogelijkheden zijn:

a Als X heeft px=0.2 en Y heeft py=0.3

òf b Als X heeft px=0.3 en Y heeft py=0.2

Voor elke situatie kun je de kans (binomiaal) uitrekenen op 2 resp 3 successen uit 10 trials, met resp px en py als kans. In Excel: "binomdist (2, 10, 0.2, false)". De gehele situatie is het product van die 2 binomiale kansen (speler X maal speler Y).

Voor situatie a krijg je een kans, voor situatie krijg je een kleinere kans. In mijn berekening geldt: de likelyhood van a = 1.7 van de likelyhood van b. Oftewel 63% kans dat situatie a geldt (als je moet kiezen uit a of b).

Re: Kansen

Prima.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kansen

Leuke vraag!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 339

Re: Kansen

Gesp schreef:Je zegt dat er 2 mogelijkheden zijn:

a Als X heeft px=0.2 en Y heeft py=0.3

òf b Als X heeft px=0.3 en Y heeft py=0.2

Voor elke situatie kun je de kans (binomiaal) uitrekenen op 2 resp 3 successen uit 10 trials, met resp px en py als kans. In Excel: "binomdist (2, 10, 0.2, false)". De gehele situatie is het product van die 2 binomiale kansen (speler X maal speler Y).

Voor situatie a krijg je een kans, voor situatie krijg je een kleinere kans. In mijn berekening geldt: de likelyhood van a = 1.7 van de likelyhood van b. Oftewel 63% kans dat situatie a geldt (als je moet kiezen uit a of b).
Maar hoe kan je dit nu beter in 'wiskundige' taal zeggen? Ik kan het wel uitrekenen, maar niet mooi opschrijven.

Reageer