Springen naar inhoud

[elektrotechniek] stroomdichtheid j te bepalen?

• Log in om te kunnen reageren

rho1987

rho1987

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2009 - 18:11

Beste leden,

Voor het ontwerpen van een (ideale) trafo ben ik na het aantal wikkelingen, de magnetische inductie B en de flux aangestrand de stroomdichtheid.

Hier is een leuke formule voor: J = I/A [A/mm2] maar ik moet A juist bepalen a.d.h.v. J... dus dat schiet niet op ;)

Ik heb een trafo van 400V primair, 24V secundair. de secundaire stroom I = 20A en de primaire is dus 20A / (50/3) = 1.2A (1 : 50/3 is de trafo verhouding)

Nou zit ik te denken aan 4 a/mm2, dit geeft namelijk 0,3 mm2 aan de primaire zijde en 5 mm2 aan de secundaire zijde. op zich wel leuke doorsnedes.

Maar nu vraag ik me af..... is dit niet veel te hoog ivm warmte ontwikkelingen?
is er misschien een andere doorsnede gebruikelijk? of kan ik beter gewoon lager aanhouden rond de 1 a 2 A/mm2?

Ik hoor het graag, kan er weinig over vinden via google...

Thanks

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2009 - 18:17

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

rho1987

rho1987

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2009 - 18:25

Prima, zal dat de volgende keer meenemen.

Ik kan je alleen niet volgen op het gebied 'als je er zelf wat voor doet'

Ik heb toch duidelijk mijn motivatie gepost om te kiezen voor 4A/mm2 en waarom ik er niet voor wil kiezen.
Ook heb ik geen idee wat gebruikelijk is dus dacht ik maar om er hier naar te vragen.

bedankt

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2009 - 18:32

Prima, zal dat de volgende keer meenemen.

Ik kan je alleen niet volgen op het gebied 'als je er zelf wat voor doet'

Dat is de standaardintro, enkel de tag was je vergeten - verder prima ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

rho1987

rho1987

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2009 - 19:01

Ok ^^ no problem

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 maart 2009 - 22:10

Dit is toch geen kwestie van berekenen, maar van kiezen? Welke stroomdichtheid vind je aanvaardbaar in je ontwerp, en bereken daarbij de benodigde draaddoorsnede?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

rho1987

rho1987

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2009 - 17:14

Dit is toch geen kwestie van berekenen, maar van kiezen? Welke stroomdichtheid vind je aanvaardbaar in je ontwerp, en bereken daarbij de benodigde draaddoorsnede?

Ja inderdaad, mijn regel met de formule J = I/A moet je op het verkeerde pad geleidt hebben. Ik heb inmiddels gekozen voor 2,5 A/mm2, de reden van deze post was waarnaar ik moet kijken voor die keuze.

maar overall ga ik niet zo lekker met mijn ontwerp heb ik het gevoel, dit is ff off topic maar wel een vraag over hetzelfde verslag ^^ :

Wanneer ik 800 wikkelingen neem op mijn primaire zijde dan wordt mijn secundaire zijde 48 wikkelingen. wanneer ik de oppervlakte bereken dmv flux/B (sorry dat ik dat latex gebeuren niet onder de knie heb) komt er dan een zeer kleine oppervlakte uit. (flux berekend door (U)/(4.44 . N . f) waarbij f 400hz is en en U 400V.)
B heb ik gekozen op 1.1 Tesla

Ik ben dus om een grotere oppervlakte te krijgen van mijn trafo naar een kleiner aantal wikkelingen gegaan. namelijk 150:9. nu kom ik op een groter blokje uit namelijk ~ 11cm bij 11cm bij 3,7 cm (lxbxd).

nu is de vraag, mag ik wel zo weinig wikkelingen kiezen..? heeft dit voor of nadelen ??
9 wikkelingen is erg weinig.. (ze komen op 8 mm2)

Bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures