Slaap blokken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Slaap blokken

Ik ben student aan de Unief van Gent, en door mijn hopeloos lage zelfdiscipline sta ik dus sinds eeen paar dagen al tegen een enorme achterstand aan te kijken. Nu was ik gisteren op het idee gekomen om mijn slaap op te splitsen twee blokken van drie u (niet exact, want je valt natuurlijk niet direct in slaap).

Voor twee redenen eigenlijk:

tijdens uw slaap herwerken de hersenen de geziene leerstof van de dag en twee keer is beter als een keer zouk denken

uw lichaam gaat efficienter slapen, dus sneller in de REM-slaap, dus minder slaap nodig.

Nu vroeg ik mij af of dit eigenlijk wel verantwoord is voor uw lichaam en voor uw "leercapaciteiten".

Ik heb al op internet gezocht maar ik vind eigenlijk alleen maar vrij algemene dingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Slaap blokken

Volgens mij zijn twee blokken van vier uur slaap niet equivalent aan 1 blok van acht uur slaap. Je lichaam maakt een paar stadia door tijdens het slapen, dat patroon licht redelijk vast dacht ik. Dus als je weer opnieuw in slaap valt bij het tweede blok, dan kan je misschien sneller weer in een diepe slaap terecht komen, maar je moet wel weer van voren af aan beginnen. En jij gaat mij toch niet vertellen dat jij kiplekker weer gaat leren na 3 uur slaap toch? Ik denk dat het erg ongezond zal zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Slaap blokken

Ik deed dat ALTIJD. Echter:
Recent functional imaging studies in humans have revealed patterns of brain activity in REM sleep that are consistent with dream processes but not with memory consolidation. We propose that the primary function of REM sleep is to provide periodic endogenous stimulation to the brain which serves to maintain requisite levels of CNS activity throughout sleep. REM is the mechanism used by the brain to promote recovery from sleep. We believe that the cumulative evidence indicates that REM sleep serves no role in the processing or consolidation of memory.
http://www.bbsonline.org/Preprints/OldArch...bbs.vertes.html

Re: Slaap blokken

Ingr schreef:Ik deed dat ALTIJD. Echter:
Recent functional imaging studies in humans have revealed patterns of brain activity in REM sleep that are consistent with dream processes but not with memory consolidation. We propose that the primary function of REM sleep is to provide periodic endogenous stimulation to the brain which serves to maintain requisite levels of CNS activity throughout sleep. REM is the mechanism used by the brain to promote recovery from sleep. We believe that the cumulative evidence indicates that REM sleep serves no role in the processing or consolidation of memory.
http://www.bbsonline.org/Preprints/OldArch...bbs.vertes.html
Dat klopt, maar je REM slaap is niet een periode per avond, het kan wel tot 6 keer terugkomen (dus tot max 6 cycli) van ongeveer steeds anderhalf uur. Dus alsk twee blokken van 3 a 4 uur slaap, ga ik vier keer in de REM slaap. Wat technisch gezien genoeg zou moeten zijn

Re: Slaap blokken

Anonymous schreef:
Ingr schreef:Ik deed dat ALTIJD. Echter:
Recent functional imaging studies in humans have revealed patterns of brain activity in REM sleep that are consistent with dream processes but not with memory consolidation. We propose that the primary function of REM sleep is to provide periodic endogenous stimulation to the brain which serves to maintain requisite levels of CNS activity throughout sleep. REM is the mechanism used by the brain to promote recovery from sleep. We believe that the cumulative evidence indicates that REM sleep serves no role in the processing or consolidation of memory.
http://www.bbsonline.org/Preprints/OldArch...bbs.vertes.html
Dat klopt, maar je REM slaap is niet een periode per avond, het kan wel tot 6 keer terugkomen (dus tot max 6 cycli) van ongeveer steeds anderhalf uur. Dus alsk twee blokken van 3 a 4 uur slaap, ga ik vier keer in de REM slaap. Wat technisch gezien genoeg zou moeten zijn
Genoeg voor wat? De vraag was of het verantwoord was voor het lichaam en voor de leercapaciteiten. Ik denk het niet. Twee blokken van 3 of 4 uur is niet hetzelfde als 1 blok van 6 of 8 uur (ik trap even een open deur in) en wat ik heb gelezen in de literatuur geeft aan dat men het niet aanraad te doen.
[For example, in the visual domain, Karni et al. (1994) have demonstrated that, following training, delayed learning of a texture discrimination task occurs during a night of sleep, and that selective disruption of rapid eye movement (REM) sleep prevents this overnight performance gain./quote]

Mischien bedoel je dat je je REM niet onderbreekt. Dat zou kunnen. Mijn ervaring is dat het niet echt helpt, maar hey, als het voor jou werkt. :shock:

Berichten: 4

Re: Slaap blokken

Da weet ik nog, maar het is echt niet dak het doe met plezier f zo, gewoon veel te weinig tijd en veel te veel leerstof :shock:

Berichten: 168

Re: Slaap blokken

veel geluk :shock:
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Re: Slaap blokken

Ik raad je aan niet in twee blokken te slapen. Bij een kleine hoeveelheid slaap wordt je helemaal verrot en verward wakker. Ik heb hier geen ondersteunend bewijs voor, maar ik weet uit eigen ervaring en die van vrienden dat een slaapperiode van 30 minuten tot 2 uur verschrikkelijke dingen doet met je lichamelijke gesteldheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Slaap blokken

Wakker worden op het verkeerde moment is inderdaad desastreus voor je concentratie en geestelijke gesteldheid tijdens de eerste uren daarna. Het is dus erg gunstig om een vol aantal blokken af te maken. Bij tijdgebrek is afronden naar beneden dan beter dan halverwege een blok wakker worden, na 6 uur slaap kun je je dus een stuk beter voelen dan na 7 uur (bijvoorbeeld).

Als je weet hoe lang één zo'n cyclus bij jezelf duurt, en hoe lang je er gemiddeld over doet om in slaap te vallen, zou je op die manier een "optimale wektijd" kunnen bepalen.

Ik heb nooit veel slaap nodig gehad, en ik heb een tijd helemaal geen wekker meer gezet. Ik werd uit mezelf toch redelijk op tijd wakker, meestal zo tussen 8 en 9, ook als ik laat naar bed ging (bijv. na 2 uur 's nachts). Doordat ik uit mezelf wakker werd en niet door een wekker op een ongunstig moment werd gewekt, voelde ik me een stuk fitter dan in perioden waarin ik bijvoorbeeld 's avonds wel eerder naar bed ga maar de wekker om half 9 zet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer