Slaap blokken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Slaap blokken

Ik ben student aan de Unief van Gent, en door mijn hopeloos lage zelfdiscipline sta ik dus sinds eeen paar dagen al tegen een enorme achterstand aan te kijken. Nu was ik gisteren op het idee gekomen om mijn slaap op te splitsen twee blokken van drie u (niet exact, want je valt natuurlijk niet direct in slaap).

Voor twee redenen eigenlijk:

tijdens uw slaap herwerken de hersenen de geziene leerstof van de dag en twee keer is beter als een keer zouk denken

uw lichaam gaat efficienter slapen, dus sneller in de REM-slaap, dus minder slaap nodig.

Nu vroeg ik mij af of dit eigenlijk wel verantwoord is voor uw lichaam en voor uw "leercapaciteiten".

Ik heb al op internet gezocht maar ik vind eigenlijk alleen maar vrij algemene dingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Slaap blokken

Volgens mij zijn twee blokken van vier uur slaap niet equivalent aan 1 blok van acht uur slaap. Je lichaam maakt een paar stadia door tijdens het slapen, dat patroon licht redelijk vast dacht ik. Dus als je weer opnieuw in slaap valt bij het tweede blok, dan kan je misschien sneller weer in een diepe slaap terecht komen, maar je moet wel weer van voren af aan beginnen. En jij gaat mij toch niet vertellen dat jij kiplekker weer gaat leren na 3 uur slaap toch? Ik denk dat het erg ongezond zal zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Slaap blokken

Ik deed dat ALTIJD. Echter: