Elektronica van natuurkunde

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

Elektronica van natuurkunde

goedemorgen

ik heb er een vraag en ik hoop hier een duidelijk antwoord te vinden adhv een voorbeeld of illustratie.

de bewering dat elektronica een vakgebied is fysica (of erop gebaseerd), hoe?

bij mij is elektonica een ander woord voor techniek

en vaak lees ik "wetenschappen en techniek" dus er is verschil? hoe kan dan techniek van de wetenchap zijn als er een verschill tussen is?

bij voorbaat dank

Berichten: 47

Re: Elektronica van natuurkunde

Electronica is in meest vereenvoudigde zin het al dan niet doorstromen van electronen wat dus neerkomt op fysica....

ik denk dat ze met "wetenschap en techniek" eigelijk bedoelen "theorie en toepassing"

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Elektronica van natuurkunde

statoker schreef:goedemorgen

ik heb er een vraag en ik hoop hier een duidelijk antwoord te vinden adhv een voorbeeld of illustratie.

de bewering dat elektronica een vakgebied is fysica (of erop gebaseerd), hoe?

bij mij is elektonica een ander woord voor techniek

en vaak lees ik "wetenschappen en techniek" dus er is verschil? hoe kan dan techniek van de wetenchap zijn als er een verschill tussen is?

bij voorbaat dank
Eerst je eerste vraag: elektronica is een onderdeel van het natuurkundevakgebied elektrotechniek, waarbij men de geleiding van elektronen in een vacuüm, gas of een halfgeleider onderzoekt en aan de hand daarvan toepassingen op dit gebied ontwerpt.

Dan je tweede vraag: in de zinsnede "wetenschappen en techniek" bedoelen we met techniek het bereiden en verwerken van natuurproducten of andere grondstoffen tot bepaalde producten of hulpmiddelen. Denk daarbij aan de fabricage van gereedschap en dat soort dingen. In de zinsnede "techniek van de wetenchap" heeft het woord techniek de betekenis van methode, dus met "techniek van de wetenchap" wordt de methode van de wetenchap, ofwel de wetenschapsmethodologie, bedoeld. Hopelijk is het zo wat duidelijker voor je.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Elektronica van natuurkunde

Yogy schreef:Electronica is in meest vereenvoudigde zin het al dan niet doorstromen van electronen wat dus neerkomt op fysica....

ik denk dat ze met "wetenschap en techniek" eigelijk bedoelen "theorie en toepassing"
bedoel je doorstromen van stroom in verschillende fysieke componenten?
mathreak schreef:Eerst je eerste vraag: elektronica is een onderdeel van het natuurkundevakgebied elektrotechniek, waarbij men de geleiding van elektronen in een vacuüm, gas of een halfgeleider onderzoekt en aan de hand daarvan toepassingen op dit gebied ontwerpt.

Dan je tweede vraag: in de zinsnede "wetenschappen en techniek" bedoelen we met techniek het bereiden en verwerken van natuurproducten of andere grondstoffen tot bepaalde producten of hulpmiddelen. Denk daarbij aan de fabricage van gereedschap en dat soort dingen. In de zinsnede "techniek van de wetenchap" heeft het woord techniek de betekenis van methode, dus met "techniek van de wetenchap" wordt de methode van de wetenchap, ofwel de wetenschapsmethodologie, bedoeld. Hopelijk is het zo wat duidelijker voor je.
elektronica een onderdeel van elektrotechniek en deze laatste een vakgebied van fysica, dus elektronica is ook fysica, maar wat is dan het verschil tussen elektronica en elektrotechniek?

techniek en wetenschap samen is wetenschapsmethodlogie?

nee, dit is dus niet duidelijk, sorry.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Elektronica van natuurkunde

elektronica een onderdeel van elektrotechniek en deze laatste een vakgebied van fysica, dus elektronica is ook fysica, maar wat is dan het verschil tussen elektronica en elektrotechniek?
Elektrotechniek is een vakgebied van de natuurkunde dat zich bezighoudt met de toepassingen van elektriciteit en magnetisme. Electronica is daar een onderdeel van.
statoker schreef:techniek en wetenschap samen is wetenschapsmethodlogie?

nee, dit is dus niet duidelijk, sorry.
Nee, ik schreef dat met de zinsnede "techniek van de wetenchap" de (werk)methode van de wetenschap bedoeld wordt, ook wel wetenschapsmethodologie genoemd. In de zinsnede "wetenschappen en techniek" gaat het om het onderscheid tussen wetenschapsdisciplines en de discipline techniek.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer