Welke vogels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Welke vogels

Wie helpt met het herkennen van onderstaande vogels!

Afbeelding

Tot de volgende namen ben ik zelf gekomen:

1.

2. wilde eend

3. brandgans

4. Canadese gans

5. kuifleeuwerik of theklaleeuwerik

6. huiszwaluw

7. bonte specht

8. staartmees

9. roodborst

10. meerkoet

11. kauw

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Welke vogels

Ik denk dat die 1. één of andere zee-eend is, maar het lijkt ook wel weer erg groot, misschien toch een gans? En nummer 6 is inderdaad een huiszwaluw (gezien het witte ruggetje). Nummer 7 is een grote bonte specht (gewone bonte specht bestaat niet eens volgens mij).

Nummer 5 lijkt mij gewoon een kuifleeuwerik, maar ik ken die theklaleeuwerik helemaal niet, dus ik kan niet uitsluiten dat het die is :wink:. Succes verder er mee!
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Welke vogels

1. is dit niet gewoon een waterhoen?

5. is de kuifleeuwerik, de theklaleeuwerik heeft een stompere en kortere snavel, wildere kuif (niet puntig zoals op het plaatje) en de strepen op de borst zijn feller en lopen dieper door (de borst is helaas slecht op het plaatje te zien).

7. Is een witrugspecht, de grootste en zeldzaamste bonte specht. Er bestaat trouwens ook de grote bonte specht, de middelste bonte specht en de kleine bonte specht. Alle 4 soorten lijken wat betreft de tekening van het hoofd sterk op elkaar.

De grote en middelste bonte specht hebben niet die gebandeerde rug (de strepen op de geplooide vleugels, zoals op het plaatje), maar witte "ovalen" op de geplooide vleugels. De strepen beginnen bij hen pas op de handpennen. De kleine bonte specht heeft wel een gebandeerde rug maar niet die roze/rode onderstaart zoals op het plaatje. De witrugspecht heeft dat wel en ook strepen over zowel de geplooide vleugels als ook lager, op de handpennen. Dus die moet het volgens mij zijn.

De rest klopt volgens mij.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 32

Re: Welke vogels

Euhm, het is quasi onmogelijk om Thekla en Kuifleeuwerik in het echt van elkaar te onderscheiden ... dus op basis van een eenvoudig tekeningetje al helemaal niet. Maar de kans is wel een pak groter dat de auteur een kuifleeuwerik wou tekenen ...
Met vriendelijke groeten,



Diederik D'Hert

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Welke vogels

1. is dit niet gewoon een waterhoen?
Volgens mij ook :shock: zie ze hier voor me in de sloot ;)

zie ook hier! :wink:
Si non è vero è bien trovato

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Welke vogels

zou idd ook wel kunnen, maar ik vind de verhoudingen van het lichaam niet helemaal kloppen met die van een waterhoen. Die lijken meer op die van een grotere vogel. Maar de kleuren kloppen dan weer wel
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Welke vogels

verhoudingen van het lichaam niet helemaal kloppen met die van een waterhoen. Die lijken meer op die van een grotere vogel.
misschien is ze wel zwanger :shock:
Si non è vero è bien trovato

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Welke vogels

iris schreef:verhoudingen van het lichaam niet helemaal kloppen met die van een waterhoen. Die lijken meer op die van een grotere vogel.
misschien is ze wel zwanger :shock:


euh.. t is een vogel he :wink:
huh?

Re: Welke vogels

COPIE schreef:
iris schreef:verhoudingen van het lichaam niet helemaal kloppen met die van een waterhoen. Die lijken meer op die van een grotere vogel.
misschien is ze wel zwanger :shock:


euh.. t is een vogel he :wink:


...zwanger van een ei... 8)

Re: Welke vogels

Allen bedankt! :shock:

Reageer