Dampspanning berekenen uit natte bol en droge bol temperatuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Dampspanning berekenen uit natte bol en droge bol temperatuur

Uit de natte bol en droge bol temperatuur wil ik graag de dampspanning berekenen (want hiermee is dan weer de relatieve vochtigheid te berekenen). Nou heb ik op internet wel een formule gevonde voor de dampspanning, maar ik kan nergens achterhalen waar deze nou vandaan komt. Weet iemand misschien hoe deze formule opgebouwd is en waar de constantes vandaan komen?

De formule is:

e=ew-p*(T-Tw)*0,00066*(1+(0,00115*Tw))

waarbij:

e=dampspanning

ew=dampspanning bij de natte bol temperatuur

T=droge bol temperatuur

Tw=natte bol temperatuur

p=druk

Natuurlijk is het ook op te zoeken in een psychrometrische kaart of in het Mollier diagram, maar ik wil het automatiseren in een rekensheet, vandaar dat ik een formule nodig heb.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Dampspanning berekenen uit natte bol en droge bol temperatuur

Natte bol temperatuur is hetzelfde als adiabatische verzadigingstemperatuur. Dat wil zeggen: die temperatuur die de lucht met temperatuur T zal krijgen als die volledig verzadigd wordt met water dat verdampt bij Tw. De temperatuurdaling van T naar Tw levert dan dus de verdampingswarmte om de dampspanning te verhogen van e naar ew.

Je kunt dus eenvoudig je eigen formule maken door de verdampingswarmte λ te fitten als functie van Tw (gewoon simpel λ = a + b * Tw ) en zo ook de soortelijke warmte Cp van de lucht ( Cp = c + d * (T + Tw)/2 ) en deze dan te combineren in één formule voor de adiabatische verzadiging.

De auteur van die formule heeft gewoon iets soortgelijks gedaan, waarschijnlijk alleen voor λ en niet eens voor Cp.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer