Gewicht waterkolom op een oppervlak

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Gewicht waterkolom op een oppervlak

Hallo!

Ik hoop dat iemand me kan helpen met volgend probleem!

Hoe kan ik via het gewicht van een waterkolom (25m diep), de gelijkmatig verdeelde belasting op een oppervlak bepalen?

Voor een rechthoek is dit vrij simpel, maar wat gebeurt er indien het oppervlak een rechthoek is, waarvan de 2 zijden halve cirkels zijn? (ovaalvorm zeg maar..)

Iemand een idee? :shock:

Alvast bedankt!

TDK

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Gewicht waterkolom op een oppervlak

De druk die een waterkolom op een oppervlak uitoefent is de dichtheid van water (rho.gif) maal de gravitatieversnelling (g) maal de hoogte van de waterkolom (h)

P = rho.gif g h

De vorm of grootte van het oppervlak is niet van belang. Die heb je alleen nodig als je de kracht op dat oppervlak wilt weten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Gewicht waterkolom op een oppervlak

hoogte rechthoek * breedte + straalHalveCirkel^2* :shock:

Re: Gewicht waterkolom op een oppervlak

Bedankt voor de antwoorden.. maar zover was ik ook al...

De druk op het oppervlak wordt uitgedrukt in N/m², maar ik had graag de gelijkmatig verdeelde belasting in N/m gehad.

Het gaat in feite over een mandeksel (25m onder water) , wat ik graag op doorbuiging had berekend. Om de doorbuiging te berekenen, moet ik de gelijkmatig verdeelde belasting in N/m hebben.

Ik beschouw het deksel dan als balk met 2 oplegpunten...

Berichten: 9

Re: Gewicht waterkolom op een oppervlak

Ik denk dat je de kracht wil weten N.

Nou je geeft zelf het antwoord al druk is N/m2.

Code: Selecteer alles

P= h*rho*g  (N/m2) Druk

P= F/A         (N/m2) Druk

F= P * A      (N) Kracht

F= h*rho*g*A (N) Kracht
Voor de doorbuigingsformules die ik ken heb je altijd een kracht (N) nodig dus geen N/m

Reageer