Fluorescentie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 148

Fluorescentie

Hallo iedereen,

de werking van fluorescentie is mij bekend waarbij UV licht wordt omgezet in zichtbaar licht. Je kan als voorbeeld denken aan bepaalde mineralen. Maar hoe werkt een fluo markeerstift eigenlijk? Want hier is natuurlijk geen sprake van UV licht.

Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Fluorescentie

Vermoedelijk ligt de excitatiedrempel van de fluorescerende inkt niet in het ultraviolette, maar in het zichtbare gebied van het spectrum. Je zou eigenlijk de 'excitation/emission matrix' van de inkt moeten hebben om dat te controleren.

Ter illustratie de excitation/emission matrix van andere preparaten (die niets met inkt te maken hebben):

Afbeelding

bron

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Fluorescentie

Om zelf eens te proberen: projecteer op een zonnige dag met een prisma een zonlichtspectrum op de grond. Schrijf met de markeerstift een woord op papier, en leg het vel papier in het spectrum op de grond. Dan zul je misschien in een oogopslag zien welke kleur/golflengte de fluorescentie excitatiedrempel is.

Berichten: 148

Re: Fluorescentie

Bedankt jkien,

kan u mij zeggen waar ik een beetje meer info kan vinden over de grafieken die u bijgevoegd heeft?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Fluorescentie

Graag gedaan. Google op "excitation/emission matrix" en cyanobacteria, of zie http://www.galathea3.dk/dk/Menu/Forskning/...else/in+english

Reageer