Rendement condensator

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 29

Rendement condensator

Ik vroeg me zo af wat de verliezen zijn bij een condensator.

Stel, ik heb een condensator die opgeladen is tot 2V

Nu laad ik deze op tot 3V

Vervolgens ontlaad ik hem via een weerstand terug tot 2V

Heeft iemand er een idee van wat het rendement is tussen het vermogen voor opladen en het vermogen voor ontladen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rendement condensator

Je kunt vermogens in dit geval niet zonder meer vergelijken. Die hangen af van de snelheid van opladen resp. ontladen.

Wat de lading betreft is het rendement van een condensator praktisch 100%. Het lekverlies van een condensator is zo gering dat de lading die er uit komt gelijk is aan de lading die je er in hebt gestopt.

Berichten: 29

Re: Rendement condensator

Oke bedankt

Met dit antwoord weet ik precies wat ik me afvroeg ;)

Berichten: 3

Re: Rendement condensator

In termen van energie (arbeid) ben je altijd 50% kwijt aan warmteontwikkeling in je condensator, stelt deze site:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase.../capeng.html#c1

Om gelijk maar een aanvullende vraag te stellen, wie iemand hoe dat komt / waarom wordt er warmte ontwikkeld?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rendement condensator

Ze stellen daar dat de helft van de energie verloren gaat als warmte in de weerstand. Maar welke weerstand? Ik zou het niet weten. Wordt ook verder op geen enkele manier duidelijk gemaakt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Rendement condensator

timvw01 schreef:In termen van energie (arbeid) ben je altijd 50% kwijt aan warmteontwikkeling in je condensator, stelt deze site:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase.../capeng.html#c1

Om gelijk maar een aanvullende vraag te stellen, wie iemand hoe dat komt / waarom wordt er warmte ontwikkeld?
In een bepaalde situatie is er 50% dissipatie, maar die dissipatie vindt niet plaats in de condensator. Die situatie is dat je een condensator oplaadt met een batterij en een weerstand. De batterij kun je opvatten als een spanningsbron met vaste bronspanning V. Tijdens het opladen van de condensator is het energieverlies van de spanningsbron QV; de weerstand dissipeert daarvan 50%, en de condensator slaat de andere 50% op. De condensator is verliesvrij.

In andere situaties, zoals een LC-kring in resonantie, is er geen sprake van 50% verlies.

Reageer