Springen naar inhoud

Rendement condensator

• Log in om te kunnen reageren

Jarneke

Jarneke

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2009 - 15:56

Ik vroeg me zo af wat de verliezen zijn bij een condensator.

Stel, ik heb een condensator die opgeladen is tot 2V
Nu laad ik deze op tot 3V
Vervolgens ontlaad ik hem via een weerstand terug tot 2V

Heeft iemand er een idee van wat het rendement is tussen het vermogen voor opladen en het vermogen voor ontladen?

Veranderd door Jarneke, 26 maart 2009 - 15:56

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 maart 2009 - 16:43

Je kunt vermogens in dit geval niet zonder meer vergelijken. Die hangen af van de snelheid van opladen resp. ontladen.
Wat de lading betreft is het rendement van een condensator praktisch 100%. Het lekverlies van een condensator is zo gering dat de lading die er uit komt gelijk is aan de lading die je er in hebt gestopt.

Jarneke

Jarneke

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2009 - 20:23

Oke bedankt
Met dit antwoord weet ik precies wat ik me afvroeg ;)

timvw01

timvw01

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2009 - 09:37

In termen van energie (arbeid) ben je altijd 50% kwijt aan warmteontwikkeling in je condensator, stelt deze site:

http://hyperphysics..../capeng.html#c1

Om gelijk maar een aanvullende vraag te stellen, wie iemand hoe dat komt / waarom wordt er warmte ontwikkeld?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 mei 2009 - 10:51

Ze stellen daar dat de helft van de energie verloren gaat als warmte in de weerstand. Maar welke weerstand? Ik zou het niet weten. Wordt ook verder op geen enkele manier duidelijk gemaakt.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3044 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 mei 2009 - 14:55

In termen van energie (arbeid) ben je altijd 50% kwijt aan warmteontwikkeling in je condensator, stelt deze site:
http://hyperphysics..../capeng.html#c1
Om gelijk maar een aanvullende vraag te stellen, wie iemand hoe dat komt / waarom wordt er warmte ontwikkeld?

In een bepaalde situatie is er 50% dissipatie, maar die dissipatie vindt niet plaats in de condensator. Die situatie is dat je een condensator oplaadt met een batterij en een weerstand. De batterij kun je opvatten als een spanningsbron met vaste bronspanning V. Tijdens het opladen van de condensator is het energieverlies van de spanningsbron QV; de weerstand dissipeert daarvan 50%, en de condensator slaat de andere 50% op. De condensator is verliesvrij.

In andere situaties, zoals een LC-kring in resonantie, is er geen sprake van 50% verlies.

Veranderd door jkien, 19 mei 2009 - 15:00

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures