[meettechniek] rotameters

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 175

[meettechniek] rotameters

Beste allemaal,

Voor een project op school over verbrandingstechnologie moeten we verschillende air ratio's instellen en de vlamtemperatuur etc. meten. Nu hebben we bij de proefopstelling twee rotameters: één voor lucht en één voor aardgas. Deze meters zijn echter gekalibreerd voor lucht bij 1,2 bar en 293 K. Conclusie: die van aardgas geeft niet de goede waarde aan. Zoeken in literatuur gaf ons de volgende formule voor de conversiefactor:

c= (Cp,ijking*rho,ijking)/(Cp,aardgas*rho,aardgas)

Uiteindelijk leidde dit tot een conversiefactor van ong. 0,8. Nu bleek echter dat deze formule voor thermische massa flowmeters is en niet voor de door ons gebruikte rotameters ;) . Weet iemand hoe dat hier zit? Vallen die specifieke warmtes bij constante druk dan gewoon weg? M.a.w. het is de verhouding van de dichtheden (wat ook in eerste instantie gedacht werd).

Iemand met een antwoord? Het liefst met een bron (hoeft niet persé internet te zijn, mag ook een boek zijn).

Alvast bedankt.
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [meettechniek] rotameters

Als je de werkelijke temperatuur en druk van het aargas weet kun je het volume gewoon omrekenen met de gaswetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [meettechniek] rotameters

Volgens mij zijn die onbekend en anders gelijk aan 1,2 bar en 293 K, maar dan kom je er nog niet mee.
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [meettechniek] rotameters

Wat bedoel je met: dan kom je er nog niet mee?

De werkelijke druk en temperatuur op het meetpunt moeten wel bekend zijn, anders kom je er inderdaad niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [meettechniek] rotameters

Nou, omdat het volgens mij niet zo eenvoudig ligt, maar anders is het voor beiden 1,2 bar en 293 K.

Het lijkt mij dat je iets met de dichtheden moet doen (evt. met schalen naar ijkcondities maar die zijn 1,2 bar @ 293 K)...
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [meettechniek] rotameters

Volgens mij denk je te ingewikkeld.

Als ik het goed begrijp gaat het om een hoeveelheidsmeting. Als de werkelijke condities van het gas niet overeenkomen met de ijkcondities van de meter, dan kun je volgens druk en temperatuur omrekenen. Het volume is omgekeerd evenredig met de druk, en recht evenredig met de temperatuur. Moet voor een werktuigbouwer toch bekend in de oren klinken.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [meettechniek] rotameters

Natuurlijk wel, maar punt is dat het gas wat er door gaat NIET het ijkgas is.

Er gaat aardgas doorheen, maar er is geijkt met lucht (patm @ 293K).
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [meettechniek] rotameters

Aha, het gaat niet om drukverschil of temperatuurverschil, maar om het feit dat het een andere gassoort is.

Volgens mij maakt dat niet veel uit. Gasmeters worden in de praktijk ook bijna altijd met lucht geijkt. Er wordt ook wel eens met echt aardgas geijkt, maar het verschil is marginaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [meettechniek] rotameters

Sorry voor het late antwoord, maar ik ben er al uit.

Het debiet van het ijkgas is sqrt(rho,ijkgas/rho,meetgas) kleiner dan die van het meetgas.

Bron

In ons geval leidde dat dus tot een correctiefactor van ong. 1,24.

Bedankt voor de moeite.
TU/e Werktuigbouwkunde

Reageer