[natuurkunde] golven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

[natuurkunde] golven

Hey,

ik heb zonet in mn cursus fysica een afleiding gezien voor de golfsnelheid van een longitudinale golf in een staaf, de wiskundige uitwerking begrijp ik, en dit resulteer in een golfsnelheid v = Vkw(Elasticiteitsmodulus/dichtheid)

Wat ik niet snap is de fysica hier achter, ik begrijp niet waarom de golfsnelheid constant kan zijn in een bepaalde staaf :s, maakt het dan niet uit of je bijvoorbeeld hard of zacht met een hamer erop klopt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [natuurkunde] golven

ik begrijp niet waarom de golfsnelheid constant kan zijn in een bepaalde staaf :s, maakt het dan niet uit of je bijvoorbeeld hard of zacht met een hamer erop klopt?
Maakt het voor de geluidssnelheid in bijv. lucht uit of jij hard of zachtjes roept? Die golven gaan met een bepaalde snelheid door het medium. Harder slaan leidt alleen tot "hogere" golven (grotere amplitude).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: [natuurkunde] golven

OK, bedankt.

Een ander probleemje dat hieruit volgt is het volgende : de golfsnelheid is ook gelijk aan frekwentie * golflengte, dus als de golfsnelheid constant is , wilt dit toch zegge dat indien de frekwentie verandert ook de golflengte moet veranderen ?

nogtans staat in mn cursus het volgende "de frekwentie van een golf wordt bepaald door de frekwentie van de storingsbron. Dit is niet het geval voor de golflengte"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [natuurkunde] golven

Een ander probleemje dat hieruit volgt is het volgende : de golfsnelheid is ook gelijk aan frekwentie * golflengte, dus als de golfsnelheid constant is , wilt dit toch zeggen dat indien de frekwentie verandert ook de golflengte moet veranderen ?
ja
nochtans staat in mn cursus het volgende "de frekwentie van een golf wordt bepaald door de frekwentie van de storingsbron. Dit is niet het geval voor de golflengte"
En dat is niet met elkaar in strijd.

Als jij een trilling van 8 Hz veroorzaakt, en de voortplantingssnelheid is 200 m/s, dan is de eerste golf 200 m ver als de achtste afloopt. De acht golven nemen dan 200 m afstand in, m.a.w. golflengte 25 m.

Maar diezelfde 8 Hz in een medium met voortplantingssnelheid van 400 m/s krijgt op dezelfde wijze een golflengte van 50 m.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: [natuurkunde] golven

OK, ik snap het, bedankt.

Reageer