Springen naar inhoud

Vraag over e=mc2

• Log in om te kunnen reageren

magnetism

magnetism

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2009 - 21:18

Ik weet niet in welke categorie deze vraag hoort dus plaats ik hem maar hier
(als de topic niet goed geplaatst is verplaats hem dan a.u.b naar de juiste categorie).
Iedereen kent natuurlijk de forumule e=mc2 maar een ding dat ik niet weet is welke eenheid je voor m en c gebruikt.
Ik weet dat e in joule is en dat m voor masse staat maar welke eenheid moet daar achter?
In kg of g?
En dat c de lichtsnelheid is maar is dat dan in km/s of m/s?
Nog een vraagje:
Weet iemand misschien hoeveel gram/kilogram er in de atoombom boven hiroshima omgezet werd in energie?
Alvast bedankt voor het lezen van mijn vragen.

Veranderd door magnetism, 26 maart 2009 - 21:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2009 - 21:41

Iedereen kent natuurlijk de forumule e=mc2 maar een ding dat ik niet weet is welke eenheid je voor m en c gebruikt.

Het zou een beroerde formule zijn als dat niet de gewone SI-eenheden waren, J, kg en m/s. En dat zijn het dan ook. Als je al eens formules tegenkomt waar zulks niet het geval is dan gaat het Šltijd om iets uit een of ander aan de natuurkunde grenzend (technisch) gebied waar men nog af en toe oude, of Angelsaksische, of oude Angelsaksische eenheden handhaaft uit gewoonte.

Weet iemand misschien hoeveel gram/kilogram er in de atoombom boven hiroshima omgezet werd in energie?

Nee. Ik heb het ooit eens opgezocht, en dat is dus te ;)-en, maar ik ben het intussen weer vergeten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2009 - 23:21

Het maakt natuurlijk niet uit in welke eenheden je het schrijft, zolang deze in het linkerlid maar gelijk zijn aan die in het rechterlid (bijvoorbeeld LaTeX ).

MacHans

MacHans

• >250 berichten
  • 500 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2009 - 09:42

Ik meende 0.7 gram.

magnetism

magnetism

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2009 - 14:37

Yup het is inderdaad 0,7 gram, als je bedenkt dat maar 1.4% van de aanwezige uranium gespleten is hebben de mensen in Hiroshima nog best geluk gehad.

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2009 - 21:14

Volgens mij kun je voor massa eV gebruiken ofterwijl elektronenvolt aangezien je uit deze formule kunt halen dat in essentie massa en energie gelijk zijn en voor energie ook wel eV gebruikt word, dat las ik immers vanmiddag nog in een boek van Martinus Veltman genaamd feiten & mysteries in de deeltjesfysica.
Vragen, ask me?

Veranderd door kleine fysicus, 17 oktober 2009 - 21:16

Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2009 - 21:23

Volgens mij kun je voor massa eV gebruiken ofterwijl elektronenvolt aangezien je uit deze formule kunt halen dat in essentie massa en energie gelijk zijn en voor energie ook wel eV gebruikt word,

Nou nee, volgens die formule is energie = massa x lichtsnelheid in het kwadraat. In eenheden dus kgm≤/s≤, en niet kg. Die c is niet een constante, hoewel de lichtsnelheid als constant wordt beschouwd. Dan nog, dan is het geen dimensieloze constante. Dus kun je niet zeggen dat je massa zonodig in elektronvolt kunt uitdrukken.

(Je kunt wel via een constante energie in elektronvolt omrekenen in energie in joule).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

phoenixofflames

phoenixofflames

• >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2009 - 21:23

In deeltjesfysica gebruikt men vooral de MeV en GeV als energie ( en massa-eenheid als we werken in natuurlijke eenheden : LaTeX = c = 1. Gewoon niet vergeten achteraf de juiste aantal machten van c's enzo terug in te voeren om in de juiste eenheden te werken. Het is wel niet zo netjes altijd.

voor energie de MeV of GeV en voor massa de MeV/c≤ of GeV/c≤

Veranderd door phoenixofflames, 17 oktober 2009 - 21:27

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2009 - 21:26

In deeltjesfysica gebruikt men vooral de MeV en GeV als energie ( en massa-eenheid als we werken in natuurlijke eenheden : LaTeX

= c = 1. Gewoon niet vergeten achteraf de juiste aantal machten van c's enzo terug in te voeren om in de juiste eenheden te werken.

Wilt u hier mee zeggen dat mijn uitleg klopt? :eusa_whistle:
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2009 - 08:02

Yup het is inderdaad 0,7 gram, als je bedenkt dat maar 1.4% van de aanwezige uranium gespleten is hebben de mensen in Hiroshima nog best geluk gehad.

misschien een nutteloze bijdrage, maar moet je nagaan dat als er 50% zou wordden gebruikt, niet alleen de Japanezen, maar ook wij er last van hadden gehad!

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 31 oktober 2009 - 12:07

1eV = 1.16048*10^4 K = 1.78268* 10^-33 g

Omdat de c altijd 1 is 1eV/C^2 idem aan 1eV/1 is 1eV.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2009 - 15:53

Wanneer uiteindelijk iets in getallen wordt uitgeschreven, is het niet zo erg, om geen onnodige verwarring te creŽren, voldoende maal te vermenigvuldigen met de constanten die in je eenheden 1 zijn:
1eV = 1.16048*10^4 K k = 1.78268* 10^-33 g c^2 (k constante van Boltzmann)
Niet iedereen doet dat natuurlijk, maar het is duidelijker om het wel te doen (vooral hier, waar niet iedereen die conventies kent). Wanneer algemene vergelijkingen worden uitgeschreven is dat natuurlijk een andere zaak.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures