Springen naar inhoud

Berekening reductiekast


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jaeger

    Jaeger


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2009 - 11:51

Hallo,

Ik ben bezig aan een project voor spanentransport van metaalbewerkingsmachines en ik dien een reductiekast te kiezen om de transportband door de motor te laten aandrijven.
Nu heb ik enkele vragen over de berekening want ik ben enorm verward geraakt hierbij. Enige hulp zou dus welkom zijn.

Mijn transportband beweegt aan 2 m/min.
Ik werk met een 3 fasige AC motor aan 1500 RPM en bijkomend van gegevens heb ik 0,25 kW (263 Nm). Nu weet ik niet of dit over het vermogen en koppel van men motor gaat of het vermogen dat de reductiekast moet overbrengen.

Wat heb ik nu allemaal nodig om mijn reductiekast te dimensioneren?
Ik dacht aan het toerental van de reductiekast indien het gegeven vermogen en koppel deze van de reductiekast zijn.
Daarvoor heb ik dan de lengte van mijn transportband nodig dus.

Ben ik hier juist bezig of sla ik de bal volledig mis?

EDIT:
Ik zie juist bij de gegevens het volgende "Schneckenradgetriebemotor" (0,25kW 263 Nm) voor zover ik iets van duits kan wil dit zeggen dat die betekend dat ik een motor met reductiekast nodig heb met het opgegeven vermogen.

Veranderd door Jaeger, 27 maart 2009 - 11:55


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

eendavid

    eendavid


  • >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2009 - 11:57

Dit onderwerp is verplaatst naar het forum praktische en overige technische wetenschappen.

#3

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 11:19

Het aanloopmoment Man is gelijk aan de som van Mv (versnelling) en Ml (last)

Fv, de kracht die nodig is om alles te doen versnellen:
Fv = m * a = m * (v2-v1)/ delta t

Fl : De kracht in bedrijf is dan gelijk aan de wrijvingskracht (Fw), vermeerderd met eventueel de kracht nodig om het hoogteverschil te overwinnen (spanen gaan van onderen in de machine naar boven om dan in een spanencontainer te vallen?).

Man = MV + ML = R*(FL + FV)

V = delta s / delta t = R * omega

daaruit haal je omega, dat is het uitgaand toerental in rad/s,
n = omega / 2 / pi in t/min

Indien omega reeds gegeven is (of berekenbaar uit de gegevens), kun je dit overslaan, dan weet je juist de aanlooptijd niet. Maar zulke motoren zijn steeds overgedimensioneerd, dit speelt toch geen rol.

overbrengingsverhouding is nu gekend,

Pm = Man * omega is het nodige mechanische vermogen aan de secundaire kant van de reductiekast.
Dit delen door het rendement van de reductiekast geeft het benodigde vermogen voor de motor.

#4

Gerhart

    Gerhart


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 11:32

Je moet inderdaad bij de transportband beginnen.
Hiervan moet je eerst de lengte, gewicht (transportband zelf plus belading), eventuele hellingshoek, wrijving, diameter rollen en snelheid vaststellen.
Aan de hand hievan kun je het vereiste (uitgaande)koppel en vermogen berekenen. Dit bepaalt een deel van de reductiekast.
Nu kun je een bijpassende motor zoeken en aan de hand hiervan (toerental en vermogen) de specificaties van de reductiekast definitief bepalen.

Het vermogen van de reductiekast moet voldoende zijn voor de transportband, maar mag ook niet minder zijn dan voor de motor gespecificeerd wordt.
Oftewel: zorg ervoor dat de reductiekast niet de zwakste schakel in het systeem is.

#5

feikebrouwer

    feikebrouwer


  • >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2009 - 11:03

Op de website van SEW Eurodrive staan PDF bestanden met daarin alle leverbare motorreductoren(motor+reductor). Ook staan alle fomules en een zeer duidelijke uitleg erbij vermeld. Zelf heb ik hiervan meerdere malen gebruik gemaakt.

#6

Jaeger

    Jaeger


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2009 - 08:49

Jullie zijn al vriendelijk bedankt voor deze informatie, hier ben ik al veel mee.

Gerhart spreekt over een hoek die overwonnen moet worden. Hier heb ik ook mee te maken, moet ik het gewicht van de band en de massa ontbinden in vectoren zodat ik een horizontale en vertikale deelkracht heb? En dan deze krachten optellen/aftrekken met die van het horizontale gedeelte van de transportband?

#7

Gerhart

    Gerhart


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2009 - 11:58

Gewicht van de band hoef je waarschijnlijk niet mee te rekenen omdat er meestal 1 deel naar beneden gaat terwijl er 1 deel omhoog gaat. Deze gewichten heffen elkaar dus op. Dit geldt alleen als het opgaande en neergaande deel parrallel lopen.

Het gewicht op de band (te verplaatsen voorwerp) moet je gewoon ontbinden van puur vertikaal naar horizontaal en evenwijdig aan de band. Deze evenwijdige kracht kun je dan gebruiken voor verdere berekening.

#8

Cremers

    Cremers


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2009 - 21:01

Ik heb ongeveer eenzelfde opdracht maar wou er niet speciaal een nieuwe topic voor openen.

Ik heb een project waarbij we een transportband hebben die zand moet verplaatsen en we hebben ook al een motor gekregen maar we moeten nog een reductorkast bepalen.

Nu vroeg ik mij af hoe je dit het beste doet als je de volgende gegevens hebt.

-Lengte transportband 20m.
-Breedte band 1.3 m.
-Hellingshoek van de band 25į.
-Gewicht transportband 150 kg.
-Massa aandrijfrollen 17kg/stuk (zelf te bepalen hoeveel we er gebruiken)
-Last op de band is 250kg per lopende meter.
-Straal van de aandrijfrol is 0.2 m.
-Snelheid transportband is 1.8m/s

Vergeet niet de rendementen van de verschillende componenten in rekenening te brengen en de passende reductie te kiezen.

Motorgegevens:

-37 KW
-230/400 V 50 HZ
-1470 tr/min
-B 35
-Cn = 240.5 Nm
-In 67.9A
- Cos phi 0.85
-Id/In = 6.5
-205 Kg.
-Mm/Mn = 2.6
-J = 0.23 Kgm≤


Hoe kan je nu motorreductor bepalen?

Dank bij voorbaat.

#9

TieEmTie

    TieEmTie


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2010 - 23:16

Je moet inderdaad bij de transportband beginnen.
Hiervan moet je eerst de lengte, gewicht (transportband zelf plus belading), eventuele hellingshoek, wrijving, diameter rollen en snelheid vaststellen.
Aan de hand hievan kun je het vereiste (uitgaande)koppel en vermogen berekenen.


Iemand een idee hoe je die wrijving in rekening brengt?

Bedankt al..

Veranderd door TieEmTie, 06 maart 2010 - 23:17






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures