Springen naar inhoud

We are on the edge, aren't we?

• Log in om te kunnen reageren

Benedict Broere

Benedict Broere

• >250 berichten
  • 509 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2009 - 23:15

Excuus, voor mijn Engels. Ik weet niet waarom ik daarin treed. Het is die taal... Wereldtaal...
Maar... Bruckner en Wagner, op de achtergrond, en moderatoren als goden op de achtergrond, beslissend over de significantie van deze expressie. We are on the edge. We benaderen de grens van wat deze planeet aan ons - homo sapiens sapiens - verwerken kan, en wat wij daar allemaal via onze dwingende wereldbeelden zoal van denken, en toch steeds verblijvend op deze ene planeet, met uitkijk op dit gigantische universum. Zijn wij? Wij zijn. Maar zijn we werkelijk? Is dit beestje houdbaar? Is er iets aan ons dat belangrijk is, dat van belang is? Deze schreeuw in het universum, zal het vooroordelen overleven, zal het bestaan, zal het werkelijkheid zijn? Denk nu eens na. Werkelijk. Diep. Is dit de nachtmerrie van de filosofie? Dat ineens werkelijk, het hele bestaan zich meldt, voor je neus staat, vriendelijk glimlachend, maar ondoorgrondelijk? Ondoordringbaar met zelfs het beste IQ? Omdat je -- fucking -- er geen kloot van snapt? Waar is wereld? Waar is werkelijkheid? Wat is bestaan? Bestaan uberhaupt! Dit is die schreeuw, die galmt doorheen het universum, op de klanken van Bruckner en Wagner. En wat een muziek het is!
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 00:14

Wat een lyriek! ;)

Dat ineens werkelijk, het hele bestaan zich meldt, voor je neus staat, vriendelijk glimlachend, maar ondoorgrondelijk? Ondoordringbaar met zelfs het beste IQ? Omdat je -- fucking -- er geen kloot van snapt? Waar is wereld? Waar is werkelijkheid? Wat is bestaan? Bestaan uberhaupt! Dit is die schreeuw, die galmt doorheen het universum, op de klanken van Bruckner en Wagner. En wat een muziek het is!

We kunnen toch de volle verantwoordelijkheid ervoor(voor het bestaan) nemen en doorgaan met muziek maken?

Benedict Broere

Benedict Broere

• >250 berichten
  • 509 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 00:38

Het punt is dat wij zijn. Maar zijn wij? Dat is de vraag? Hallelujah, wij zijn, dat is mooi en groots en fantastisch, maar zijn wij eigenlijk. in dit 'ding' dat bezig is te zijn, deze wereld? Hebben wij enig idee van wat wereld is, zozeer als het beweging is, en ontwikkeling, en muziek?
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 maart 2009 - 11:11

Dit topic heeft te lijden onder hetzelfde euvel als je topics over de "Collapse" en de "Uebermensch": te veel filosofische en wereldproblemen moeten in één slag een oplossing krijgen. Ik verplaats dit voorlopig naar het café, waar de discussie iets minder gestroomlijnd moet verlopen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 11:42

Met alle respect, maar volgens mij heb je dit topic gevonden op de bodem van een fles Pinot Noir. Je gaat namelijk zo verschrikkelijk van de hak op de tak in je openingspost dat het niet helemaal duidelijk wordt waar je naar toe wilt. Beschrijf je een soort van apocalyptische hallucinatie? Probeer je antwoord te geven op Shakespeare? Of probeer je jouw existentialistische crisis hier onder woorden te brengen? Welke is het?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Incubus

Incubus

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2009 - 12:57

Waarom is er nog bevolkingstoename

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 28 maart 2009 - 14:29

No, we aren't.
Onze handicap is dat we slechts 5 zintuigen hebben, en dat zijn er 50 te weinig om de wereld om ons heen écht te begrijpen.

Benedict Broere

Benedict Broere

• >250 berichten
  • 509 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2009 - 22:21

Commentaar hierboven is helemaal juist: cefe-gelul, over de top, diep uit het glas.
En toch diep filosofisch. Ik kan hier citaten geven van Nietzsche die er niet ver vandaan liggen. De vertwijfeling over de mens. Die mens, wat schuim op een planeet, met amper een idee in zicht van wat er aan de hand is.

Maar to the point gaat het over het bestaan van de mens, de fragiliteit ervan, de nietsigheid ervan, de illusie van het er zijn, terwijl wij maar amper zijn, temidden van ontwikkelingen die zomaar kunnen leiden tot onze zelfextinctie.

Het lijkt een kwestie die hier moeilijk een oor kan vinden. En ik ben echt niet uit op hysterische apocalyptica. Ik weet niet waar ik op uit ben. Het is een vlaag van existentiele angst waarschijnlijk. Teveel de verkeerde teksten gelezen. Te weinig besef ervan dat 'de soep niet zo heet gegeten wordt...' Teveel heen hangen over de reling van de Titanic, en de zee dichterbij zien komen, terwijl binnen de party gewoon door gaat.

In een vlaag van hoop dat men het ziet, of kan weerleggen, of gerust kan stellen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2009 - 08:30

No, we aren't.
Onze handicap is dat we slechts 5 zintuigen hebben, en dat zijn er 50 te weinig om de wereld om ons heen écht te begrijpen.

Begrijp wat je bedoelt maar verwoord het zelf liever als een behoefte wat meer "rekencapaciteit" in mijn hoofd te hebben (lees: een groter brein) om meer te kunnen bevatten.

Commentaar hierboven is helemaal juist: cefe-gelul, over de top, diep uit het glas.
En toch diep filosofisch. Ik kan hier citaten geven van Nietzsche die er niet ver vandaan liggen. De vertwijfeling over de mens. Die mens, wat schuim op een planeet, met amper een idee in zicht van wat er aan de hand is.

Wie zegt eigenlijk dat er uberhaupt iets aan de hand is? Misschien is het wel een natuurlijke gang van zaken dat iets een begin en een eind heeft. Ook het bestaan van de mensheid.

We willen altijd alles maar tot in alle details controleren, maar heeft dat zin? Er zijn teveel factoren waar we afhankelijk van zijn. Ik denk dat het kerndenken meer moet liggen in: zo min mogelijk schade toebrengen aan wat of wie dan ook binnen de mogelijkheden die we PERSOONLIJK hebben. Bij jezelf beginnen dus. Persoonlijk betekent hier trouwens niet "alleen", "in je eentje". Persoonlijk handelen betekent WEL: "een inzicht dat je eventueel met meerdere mensen deelt samen of alleen inhoud geven". Persoonlijk proberen de wereld, het milieu, de medemens te ontzien, te respecteren, te bewaren, te verbeteren. Daarvoor hoef ik niet alles te bevatten, intellectueel, maar moet ik vooral ZOEKEN, LUISTEREN, KIJKEN, ANALYSEREN, zo goed mogelijk. En het niet erg vinden dat ik niet feilloos ben, of anderen niet feilloos zijn. Het niet erg vinden dat analyses wellicht niet altijd correct zijn, want anders durft niemand een beslissing te nemen.

Daarbovenop is dan ook vertrouwen en bescheidenheid nodig. Vertrouwen dat er meer mensen zijn die het goed bedoelen met deze wereld en genoeg in huis hebben om daar iets mee te doen. Dat lijkt in tegenspraak met het vorige maar is het niet. Analyses kunnen namelijk ook correct zijn en zijn dat vaak tot op grote hoogte ook. Niet in alle details, maar wel in de grote lijnen. Bescheidenheid is nodig om dat vertrouwen in anderen te kunnen hebben.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

gradus

gradus

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 10:39

Het valt mij zwaar dit te typen, maar ik moet toegeven dat ik het onderwerp niet snap.
Vermoedelijk is mijn denkraam niet groot of actief genoeg.
Dit typende; misschien ben ik daardoor wel gelukkiger en in ieder geval tevreden dat ik tenminste nog kan reageren op zulke diepe gedachten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures