Prestatie verbetering "Postduif"

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 236

Prestatie verbetering "Postduif"

Hoi

Even een inleiding

Postduiven worden gebruikt om wedstrijden mee te vliegen. Er zijn diverse disciplines van 100 tot 1000 km. Voor elke aftands categorie zijn andere duiven die hiervoor geschikt zijn.

De duiven die 700 km moeten vliegen komen in 7 a 9 uur thuis. Het eerste uur vliegen duiven op kolidraten en suikers maar al snel schakelen ze over op vetten. De duiven gaan 2a3 dagen voor de lossing (wedstrijd) met een vrachtwagen naar de losplaats. In de wagen krijgen ze mais te eten en vers water te drinken.

De hematocriet waarde van duiven zit tussen de 55 en 65% en de spier ontwikkeling is van nature al heel goed.

De duiven krijgen voor de wedstrijd een zadenmengeling die vetrijk is, soms word er carnitine toegevoegd om de vetopslag en verbranding te verbeteren (alleen krijgen de duiven dit dus meer dan 3 dagen voor de wedstrijd).

Een 10 jaar geleden werden cortisone toegepast bij duiven, de duiven ruide niet en konden dus altijd met alle veren de wedstrijd afleggen, het andere voordeel van cortisone was dat het ontstekingen remde. De duiven waren dus altijd supergezond.

De gezondheid van een duif is heel belangrijk als hij een topprestatie moet neerzetten. Een duif die het hardste vliegt en dit het langste kan volhouden met een perfect navigatie systeem zodat hij de kortste weg neemt wind de wedstrijd. Als motivatie om de duif snel thuis te krijgen zitten de mannetjes en vrouwtjes de hele week apart, alleen voordat ze de vrachtwagen ingaan en na de wedstrijd mogen ze bij elkaar. Dit motiveerde de duiven enorm om naar huis te keren. (ook het stukje teretorium die een duif heeft in zijn hok is heel belangrijk voor hem.)

Iedere dag gaan de duiven een uur los rond het hok zodat ze even kunnen trainen.

Nu zijn cortisone verboden (op de dopinglijst gekomen net zoals anabolen) omdat ze bij overmatig gebruik schadelijk zijn. Dit willen we natuurlijk niet.

Kennen jullie nog middelen die de prestatie van een duif kunnen verbeteren ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Prestatie verbetering "Postduif"

hoogtestage? Bloeddoping etc.? :shock: ;)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 236

Re: Prestatie verbetering "Postduif"

Hoi

Omdat de hematocriet al zo hoog is schijnt hoogte stage en dergelijke niet te werken.

Berichten: 96

Re: Prestatie verbetering "Postduif"

hoort dit niet meer bij het huiswerk forum? :wink: , in ieder geval niet hier, gezien het om postduiven gaat en niet om mensen.

even on topic-als ze een hoog hematocriet gehalte hebben dan helpen de meeste stimulerende middelen volgens mij niet, denk aan bijvoorbeeld EPO.

mvgr, Sander

Berichten: 236

Re: Prestatie verbetering "Postduif"

sorrie als ik het verkeerd gepost heb.

kan een beheerder dit verplaatsen dan ?

Zijn er geen middelen die bv de vermoeidheid tegen gaan, of die ervoor zorgen dat er beter genavigeerd word.

Berichten: 96

Re: Prestatie verbetering "Postduif"

je zou ze natuurlijk amfetaminen aan ze kunnen geven, maar ik denk ten eerste dat je problemen zult krijgen eraan te komen en ten tweede denk ik dat ze op de dopinglijst staan :wink: .

Ik zou niet weten hoe je de navigatie van de duif zou kunnen beïnvloeden, hoe werkt deze eigenlijk precies?

mvgr, Sander

Berichten: 236

Re: Prestatie verbetering "Postduif"

Hoi

Ja die staan ook op de dopinglijst, ze zijn ook schadelijk dus terecht dat ze daar staan.

Hoe de navigatie precies werkt weet men nog niet, waarschijnlijk wordt het systeem opgeladen door uv licht. Ze gebruiken machnetisme en overdag de zonstand. Maar het komt steeds meer voor dat de duiven ook door de nacht hun weg naar huis banen.

Berichten: 96

Re: Prestatie verbetering "Postduif"

Maar het komt steeds meer voor dat de duiven ook door de nacht hun weg naar huis banen.
waarschijnlijk omdat het magnetisch veld van de aarde 's nachts niet plotseling ophoudt te bestaan :wink:

Dit is op zich wel een domper, ik kan me namelijk niet zo snel een magnetisch/zonstand versterkend middel voor de geest halen :shock: .

misschien zou caffeïne helpen om ze scherp bij geest te houden?

mvgr, Sander

Berichten: 236

Re: Prestatie verbetering "Postduif"

Hoi Bedankt voor je antwoord

Aan caffeïne heb ik ook zitten denken, het wordt toegepast in duursporten en denksporten.

Het probleem is dat de caffeïne 30 min voor de wedstrijd en onder de wedstrijd in het lichaam moet komen. Omdat de duiven 2 a 3 dagen eerder met de wagen van huis vertrekken kan de caffeïne niet op het juiste moment in het lichaam komen. (dan zou je bv capsules nodig hebben die na 72 uur open gaan ???)

Re: Prestatie verbetering "Postduif"

geef ze een finke snuif...maar ja..super snel ok ... en navigeren dan ...ho maar, mischien tot aan de eerste de beste disco !!!! dus puur natuur aub...
Doffer schreef:sorrie als ik het verkeerd gepost heb.

kan een beheerder dit verplaatsen dan ?

Zijn er geen middelen die bv de vermoeidheid tegen gaan, of die ervoor zorgen dat er beter genavigeerd word.

Berichten: 236

Re: Prestatie verbetering "Postduif"

Hoi

Kan carnitine opgeslagen of bewaard blijven in het lichaam totdat het nodig is bij vetverbranding ?

Berichten: 89

Re: Prestatie verbetering "Postduif"

Nandrolon wordt gebruikt voor de kracht te verhogen en EPO voor de uithouding...ondanks de hoge hematocrietwaarden die een duif van nature al geeft...werkt EPO toch nog dor deze nog te verhogen.

Er zijn ook natuurlijke 'pepmiddelen' die goed werken zoals : SPIRULINA en CHLORELLA...dit zijn algen en die geven zelfs de mens een enorme opkikker...topatleten gebruiken die algen trouwens ook...er zit zelfs phycocyanin in, dat is een stof met dezelfde werking als erythropoetin (EPO).

Ik gebruik het nu al 2 jaar en heb mij sedert die 2 jaar nog nooit zo goed gevoeld...eigenlijk raar dat die algen nog steeds niet wetenschappelijk ondersteunt worden want van alle vitaminen en suplementen is dit zowat het enige waarvan ik en anderen kunnen zeggen dat het werkt...

Reageer