Elektromotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 51

Elektromotor

Hallo,

Ik had een vraagje over deze elektromotor (we hebben er zelf ook eentje gebouwd welke werkt):

http://www.youtube.com/watch?v=JGkXg6LyrnM

Over zo'n soort elektromotor doen wij voor het vak Natuurkunde een praktische opdracht.

Momenteel zijn we bezig met het bouwen van zo'n model alleen dan eentje die werkt op netstroom.

Alleen we moeten ook uit kunnen leggen in ons verslag hoe het komt dat het koperdraadje gaat draaien en waarom dit als je koper gebruikt wel werkt en met bijv. ijzer niet.

Waarom je koper moet gebruiken lijkt mij duidelijk nameljk:

Geleid goed én zorgt niet voor een te grote weerstand door het magnetisme.

De andere vraag vinden wij een stuk lastiger maar we hadden er wel een idee over hoe het zou kunnen dat het gaat draaien alleen we weten dit niet helemaal zeker, dit denken wij:

Door de magneetjes ontstaan er veldlijnen. Als er stroom (kortsluiting) gaat lopen dan verander je heel even de richting van de elektronenen (of hoe dat ook heet) waardoor het voortgetrokken word. (er ontstaat ook lorentzkracht, alleen hoe?)

Weet iemand toevallig of dit klopt of juist niet, en waarom?

Hiernaast had ik nog een vraagje want als je op de andere pool ook een magneetje doet gaat de koperen draad meestal (niet altijd) sneller draaien hoe kan dit? en hoe weetje de draairichting van de koperen draad, deze zal wel gelijk/tegengesteld zijn aan de richting van de stroom ?

Ik hoop dat iemand ons dit zou kunnen uitleggen.

Alvast bedankt !

Reageer