[wiskunde] boxplot

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[wiskunde] boxplot

hallo

voor school examen 3 wiskunde moeten we een boxplot maken

weet iemand hoe dat moet want ik snap het nog niet helemaal

Maak van de volgende gegevens een boxplot

Aantal rondjes/frequentie

25 1

26 3

30 2

33 1

37 3

42 2

45 1

48 2

50 1

53 1

59 2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [wiskunde] boxplot

Dag Peedjee , Welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt?? Wat weet je bijvoorbeeld al wél van boxplots?

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [wiskunde] boxplot

wat ik niet snap is hoe je de mediaan kan vinden, het scheind dat je dan de helft moet nemen, dus 11:2 een 5.5. maar dan moet je volgenden mij uitkomen op 37 en 42. maar het antwoorden boek zecht dat de mediaan 37 ligt. maar hoe moet je dat weten.

al ik aan neem dat de mediaan 37 dan kan ik de hele boxplot maken maar als die 42 is dan niet. Dus het goede antwoord met volgens mij 37 zijn maar hoe kom je daar aan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [wiskunde] boxplot

De mediaan is het middelste getal.

Je hebt hier 11 verschillende getallen getallen op een rijtje, maar die komen niet even vaak voor.

als je ze allemaal in volgorde uitschrijft heb je 19 getallen:

25, 26, 26, 26, 30, 30, 33, 37, 37, enz.

Dat worden er totaal 19. De mediaan is dan het 10e getal, want dat is het middelste (9 getallen erboven, en 9 eronder)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [wiskunde] boxplot

ik snap hem! ik heb er 1 uur op gezeten! ;)

bedankt!

Reageer