Wat voor een motortje is dit?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 407

Wat voor een motortje is dit?

Hoi.

ik heb voor een project een fruitpers uiteen gehaald.

Daar kwam ik volgend motortje in tegen

Afbeelding

( het is maar een schets van het bovenaanzicht. )

De rode rechthoeken zijn twee onafhankelijke spoelen. tussen de spoelen zat een stukje kunststof.

De rotor is een permanente magneet.

en de zwarte lijnen is een lamel. zo zatten er ongeveer een 30 tal dunne plaatjes boveneen.

kan iemand mij helpen met wat voor soort motortje dit is? ( het wordt aangesloten op 240 V)

ik heb vroeger wel een beetje elektriciteit gehad. maar je mag me eerder als leek beschouwen denk ik.

Alvast bedankt!

(als je nog meer moet weten vraag gerust)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 407

Re: Wat voor een motortje is dit?

Niemand een idee?

of is het niet mogelijk om dat af te leiden uit de gegevens die ik gegeven heb?

Groetjes
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat voor een motortje is dit?

Ik heb inderdaad geen idee. En zoals je het hebt getekend ziet het er ook onlogisch uit. Weet je zeker dat de rotor een permanente magneet is?

Kun je een foto van de motor laten zien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Wat voor een motortje is dit?

1. Wat bedoel je met "de zwarte lijnen is een lamel. zo zatten er ongeveer een 30 tal dunne plaatjes boveneen", gaat dat over de rotor of over de stator?

2. Je noemt de rotor permanent magnetisch, maar is het misschien remanent magnetisch? Controleer dat door te kijken of je een testmagneet net zo makkelijk met zijn noordpool als met zijn zuidpool kunt laten vastplakken op dezelfde plek van de rotor.

3. Kijk eens of de rotor lijkt op een squirrel-cage rotor zoals in [wiki=en]Squirrel-cage rotor[/wiki].

4. Zijn er in de stator-holte afzonderlijke polen herkenbaar?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat voor een motortje is dit?

Het vreemdste aan je tekening vind ik dat de statorlamellen onder de rotor doorlopen, terwijl ze boven de spoelen juist niet aan elkaar vast zitten. Hebben de lamellen echt die vorm?

Berichten: 407

Re: Wat voor een motortje is dit?

die lamellen die ik bedoel zijn de stator.

ik zal het nog eens nakijken, ik kan mij vergissen met de figuur. is al even geleden dat ik zelf het motortje nog gezien heb. ik had gevraagd of de persoon die het motortje heeft er een fototje van wou trekken. Normaal zou dat vandaag moeten gebeuren dus zal ik proberen dat deze avond te uploaden misschien dat dat voor verduidelijking zorgt.

De rotor leek mij een permanente magneet maar getest heb ik dit niet. het was een cilinder vormig massief blokje omwikkeld met een dunne koperen plaat.

Het zou in ieder geval iets goedkoops moeten zijn want het was maar een fruitpers van 10 euro dus.

Al bedank voor jullie reacties en ik zorg voor een fototje.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 407

Re: Wat voor een motortje is dit?

je had inderdaad gelijk. de opening is aan de rotor. zie volgende fototjes.

Afbeelding

Afbeelding

groetjes.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat voor een motortje is dit?

Sorry, ik kan er nog niks van maken. Ik had eigenlijk kortsluitwikkeingen om een deel van de magneetpolen verwacht, maar die zie ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Wat voor een motortje is dit?

Als ik mij niet vergis, zou dit mss een stappenmotor zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stappenmotor

http://en.wikipedia.org/wiki/Stepper_motor

maar het klinkt niet logisch voor een fruitperser ;)

laat iets weten...
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 13

Re: Wat voor een motortje is dit?

Sorry voor de late reactie, maar ik ben ook maar net geregistreerd :eusa_whistle:

Vreemd geval, maar ik denk dat het een triller kan zijn en geen `echt' motortje. De twee spoelen kunnen het wieltje met daaraan een klein magneetje (hypothese) heen en weer laten bewegen wanneer de twee spoelen tegengesteld aangesloten zijn. Het wieltje gaat dan met de 50 Hz wisselstroom naar links en rechts om draaien zo te helpen met de persing.

Door een constructie te gebruiken die alleen toelaat dat het wieltje maar één kant op gaat, zoals gebruikt in klokken en horloges (even de naam kwijt van het mechanisme), kan het wieltje stapsgewijs draaien met een vaste snelheid bepaald door de frequentie van de wisselstroom.

Zou dit een verklaring kunnen zijn? Kan je de motor aansluiten en kijken welke van de twee bewegingen het maakt?

Berichten: 8

Re: Wat voor een motortje is dit?

het lijkt veel op een spleetpoolmotor

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat voor een motortje is dit?

Niet echt, een spleetpoolmotor ziet er toch anders uit.

spleetpoolmotor wiki

Reageer