Wilders' sympathie voor Israël

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 32

Wilders' sympathie voor Isra

Wilders en Israël

Wilders heeft van zijn zeventiende tot zijn negentiende in Israël gewoond en in de afgelopen vijfentwintig jaar heeft hij, naar eigen zeggen, zo'n veertig maal Israël bezocht,[2] waar hij o.a. Ariel Sharon en Ehud Olmert ontmoet heeft.

Oorspronkelijk wilde Wilders verhuizen naar de Joodse staat omdat hij vond dat je daar nog 'kon werken voor je geld'.[3] Wilders werkte aldaar in broodfabrieken en een moshav,[4] om met zijn verdiende geld rond te reizen in Israël en omliggende landen. Langzaamaan is hij van Israël gaan houden, of zoals Wilders het zelf in 2003 in een verkiezingstoespraak in Tel Aviv verwoordde: ‘Vele interessante landen in deze regio heb ik de afgelopen jaren bezocht: van Syrië tot Egypte, van Tunesië tot Turkije en van Cyprus tot Iran, maar nergens heb ik dat speciale gevoel van verbondenheid dat ik steeds weer krijg als ik op het Ben Goerion-airport voet op Israëlische bodem zet.’ [3]

VVD-Kamerleden die Wilders als fractiegenoot hebben meegemaakt, omschrijven hem niet alleen als ‘een vriend van Israël’, maar ook als een pleitbezorger voor de Joodse staat. ‘Hij heeft een heel groot hart voor Israël én de politieke belangen van dat land’, aldus John Manheim, die met Wilders campagne voor de VVD voerde in Tel Aviv en omstreken, en voorzitter is van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) in Den Haag. [3]

Wilders heeft zich bij het indienen van enkele voorstellen in de Tweede Kamer laten inspireren door Israël. Zo heeft hij bijvoorbeeld meermaals voorgesteld om, naar Israëlisch voorbeeld, de door Amnesty International fel bekritiseerde administratieve detentie in Nederland in te voeren.[5] Ook had Wilders toen hij nog voor de VVD in de Tweede Kamer zat een werknemer in dienst die rechtstreeks afkomstig was van de Israëlische ambassade. [3]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Wilders#cite_note-1

Als nederlandse politiek wordt gedomineerd door dit soort mensen dan krijgen we hetzelfde tafarelen als in Amerika waar Israel en niet de Congres de dienst uitmaakt. Is dit wat we willen met Nederland?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wilders' sympathie voor Isra

Maar dan blijft de vraag...hoe kom je erbij dat hij een landsverrader is?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wilders' sympathie voor Isra

Nou, het meeste van wat je over Wilders schrijft komt op mij nogal positief over. Dus wat is zijn "fout"?

Berichten: 32

Re: Wilders' sympathie voor Isra

Nou, het meeste van wat je over Wilders schrijft komt op mij nogal positief over. Dus wat is zijn "fout"?


Nou misschien is het beter om de onderstaande documentaire te bekijken zodat je alles beter in perspectief kan plaatsen:

http://video.google.nl/videoplay?docid=-2270175797396903623

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wilders' sympathie voor Isra

Yahshua Emmanuel schreef:Nou misschien is het beter om de onderstaande documentaire te bekijken zodat je alles beter in perspectief kan plaatsen:

http://video.google.nl/videoplay?docid=-2270175797396903623
Yahshua,

Ik heb de video volledig bekeken en vindt het een zeer interessant programma.

Alleen hoort het meer thuis in een ander topic:

De roots van antisemitisme?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...view=getnewpost

Noch jouw eerste post, noch deze video verantwoordt echter de topic titel: Wilders is een landverrader

Wilders heeft een bepaalde visie ter zake en is hierin ver van alleen. Het ondersteunt ook Wilders' anti-islam betoog.

Maar ik vind niet dat je bijdragen hier de topic titel onderbouwen.

Ik heb dus het gevoel dat jij hier iets wil duidelijk maken via een omweg, waar je Wilders een bepaalde rol in toedicht.

Jij bent (veronderstel ik) niet pro-Israel politiek en aanverwanten (zoals velen, in tegenstelling tot weer vele anderen), Wilders is tegen de Islam (zoals velen), maar pro-Israel zijn heeft weinig te maken met landverraad.
Eric

Re: Wilders' sympathie voor Isra

CDA, maar vooral de VVD, beschouwen zich als de grootste vrienden van Israel.

Waarom je nu per sé Wilders uitkiest begrijp ik niet.

Als hij in Israël gewoond heeft, kan ik goed begrijpen dat hij iets voor dat land voelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wilders' sympathie voor Isra

Yahshua Emmanuel schreef:Wilders en Israël

Wilders heeft van zijn zeventiende tot zijn negentiende in Israël gewoond en in de afgelopen vijfentwintig jaar heeft hij, naar eigen zeggen, zo'n veertig maal Israël bezocht,[2] waar hij o.a. Ariel Sharon en Ehud Olmert ontmoet heeft.

...
Ik kan dit niet vinden in referentie 2 van de wikipedia pagina. De woorden Sharon en Olmert komen niet voor in het document, sterker nog, het woord israel komt er niet in voor, behalve in Nieuw Israelietisch Weekblad.

http://web.archive.org/web/20061014025518/...9&Itemid=74

Referentie 3 van de volkskrant kan ik niet aan, kost 1.15. Iemand met abonnement?

Berichten: 5

Re: Wilders' sympathie voor Isra

Elk land heeft zijn buitenlandse lobbyisten. Het is de land die het toelaat. De Nederlandse regering is niet stom en weet (bijna) alles. Dat geert wilders openlijk zijn belangen samen met die van israel samenvoegd , betekend dat hij getolereerd wordt. Dus landverrader , nee.

Landverrader ben je als je kwaadwillig je land kwaad aandoet , maar dan had Nederland allang maatregelen genomen

Berichten: 1.168

Re: Wilders' sympathie voor Isra

In Nederland wonen meer mensen die langere tijd in een ander land gewoond en gewerkt hebben. Sommige zijn er zelfs geboren. Zij voelen vaak behalve liefde voor Nederland ook liefde voor dat land. Waarom zij landverraders zouden zijn is mij niet duidelijk.

Berichten: 5

Re: Wilders' sympathie voor Isra

beste yoshua

Politiek bedrijven is net multischaken. Je moet de juiste stelling nemen om je land op de goede startblokken te brengen. Soms moet je een paar stappen achteruitzetten om vooruitgang te bieden. Zie het als een ui , om de kern te bereiken moet je schil voor schil pellen. Elk schil is een deeldoel. Elk land zet zijn belangen voorop en men smeed coalities aan wat het gunstigste is voor het land. Als israel voordeel biedt aan Nederland zal ermee samengewerkt worden. De ware reden voor een oorlogsdeelname kan aan de gewone burger niet verkocht worden , zij begrijpen het internationale schaakspel niet en moet er dus een verklaring worden overgebracht dat voor hen te begrijpen is , zolang zij maar in hun bestaan niet achteruitgaan , vinden ze alles goed.

En met alle respect , denk je echt dat er zoiets als democratie bestaat in welk land dan ook? Het recht van de sterkste ( natuur) is de ware politiek en ben je niet sterk dan zorg je dat je coalities aangaat om je tegenstander wel te kunnen verslaan ( kijk naar het dierenrijk)

Berichten: 1.425

Re: Wilders' sympathie voor Isra

Off-topic bijdrages zijn verwijderd. (Mochten gebruikers hun verwijderde teksten per PB willen ontvangen, gelieve mij een PBtje te sturen.)

Het onderwerp is dus de relatie van Wilders met Israël en of de eventuele invloed daarvan op de politiek van Wilders te beschouwen is als landverraad.

Mocht er nog een post komen waarin iemand duidelijk off-topic reageert en deze is nog niet verwijderd - wij zitten niet continu achter de knoppen - gelieve daar dan ook niet op te reageren anders dan via de reportknop.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 32

Re: Wilders' sympathie voor Isra

Beste Forumleden,

Blijkbaar had de AIVD dezelfde vraagtekens als ik hier heb gesteld:

'Wilders jarenlang geschaduwd door AIVD'

"(Novum) - Geert Wilders is jarenlang geschaduwd door de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) bij zijn bezoeken aan de Israëlische ambassade in Den Haag. Zijn weg ernaartoe en de duur van zijn bezoek werden geregistreerd. Dat hebben bronnen rond de inlichtingendienst aan De Telegraaf gemeld, schrijft de krant woensdag....."

http://www.trouw.nl/nieuws/article1554135.ece

Is zijn liefde voor Israel aangewakkerd door een onbeantwoorde liefde:

"Het begin van zijn liefde voor Israël is een verhaal dat Geert Wilders graag deelt. Op 18-jarige leeftijd had hij een baantje in een augurkenfabriek net over de grens in Duitsland om een reis naar Australië of Israël te kunnen maken, ‘omdat je ook nog moet kunnen werken voor je geld en dat kon in die twee landen’.

Het liefst was hij naar Australië gegaan, maar dan had hij nog maanden langer tussen ‘blaffende Duitsers in grauwe jassen’ augurken in potten moeten slaan. Het werd Israël, mede omdat een ex-vriendinnetje uit Venlo daar naartoe was verhuisd, zo verhaalt hij in Kies voor de vrijheid, het boek dat hij na zijn breuk met de VVD schreef."

http://vl.altermedia.info/de-nederlanden/g...srael_7462.html

Berichten: 32

Re: Wilders' sympathie voor Isra

Nou, het meeste van wat je over Wilders schrijft komt op mij nogal positief over. Dus wat is zijn "fout"?
Ik wil altijd persoonlijk zaken tot in de details begrijpen omdat ik geloof dat er een waarheid bestaat die los staat van mijn, jullie of wie dan ook perceptie. Onze taak is om deze waarheid onbevooroordeeld te zoeken en zo dicht mogelijk te benaderen zodat we voor onszelf de juiste keuzes kunnen maken zonder dat iemand anders ons wijsmaakt wat waar is en wat niet. Voor mij stelt Geert Wilders niks voor omdat ik intelligent genoeg ben om mijn eigen wereldvisie te bepalen die ik constant toets aan de werkelijkheid en aanpas aan de hand van resultaten. Maar aangezien er een hype is ontstaan om deze man achtte ik het de moeite waard om te proberen te begrijpen waarom Geert Wilders is zoals hij is en denkt zoals hij denkt. Wat is de verklaring voor zijn overdreven grote anti islamisme wat de grootste reden is voor zijn populariteit? Waar kan ik een verklaring vinden? In zijn geschiedenis? In zijn persoonlijkheid?

In mijn onderzoek kwam ik tegen dat de AIVD Geert Wilders ook liet schaduwen omdat ze zijn innige contact met de staat Zionisrael niet kosher vonden. Iemand die zo vol is van "dubbele nationaliteiten en dubbele loyaliteiten" en zelf de symptomen daarvan vertoont acht ik zeer gevaarlijk en misleidend voor onze nederlandse maatschappij. Vinden jullie niet dat Wilders nadat deze kennis tot jullie is gekomen meer door zijn persoonlijke ervaringen en emoties wordt gedreven dan door zijn ratio. En is het niet gevaarlijk dat vele mensen worden mee gesleurd in deze verknipte persoonlijkheid?

Ik leer graag van jullie zodat we elkaar naar een hoger niveau kunnen tillen.

http://www.trouw.nl/nieuws/article1554135.ece

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/polit...met-israel.html

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wilders' sympathie voor Isra

Yahshua,

Je begint met een stelling die je gebruikt als titel. Dit is een sterk statement.

Je reageert op geen enkele antwoord inhoudelijk. Met name: wat jij ook vindt van Wilders' sympathieën maakt hem geen landverrader.

Ook je laatste post doet letterlijk niets om je uitgangspunt te staven of onderbouwen. Al is Wilders verliefd op elke individuele Israeli maakt hem nog niet tot landverrader.

En het feit dat de AIVD hem blijkbaar wel of niet volgde verandert hier ook niets aan.

Hoe hard jij ook je best doet om aan te tonen dat Wilders positief staat t.o.v. Israel, hun politiek, de Joden, hun cultuur, hun geloof, maakt van Wilders geen landverrader.

Ik geloof er trouwens sterk in dat Wilders van zichzelf (zoals de meeste politici) echt gelooft in zijn eigen standpunten, en uitgaat dat wat hij doet in het belang van Nederland is. Of dat je daar nu anders over denkt doet weinig ter zake. Dit is nu eenmaal eigen aan een democratie.

Ik ga er dan maar gemakkelijkheidshalve van uit dat jij dergelijke begrippen zonder enige ernst gebruikt.
Eric

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wilders' sympathie voor Isra

Wat is de verklaring voor zijn overdreven grote anti islamisme wat de grootste reden is voor zijn populariteit?
De woorden "overdreven grote" kan ik niet onderschrijven. En misschien komt zijn anti-islamisme wel voort uit wat hij in Israël heeft gezien en beleefd.

Zijn populariteit komt waarschijnlijk voort uit het feit dat er veel mensen zijn die zijn standpunt delen, maar dat zelf niet hardop durven te zeggen.

Reageer