[biologie/scheikunde] vrijkomende energie glucose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[biologie/scheikunde] vrijkomende energie glucose

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een Praktische Opdracht en moet de volgende vragen beantwoorden.

Welke weg volgt een dextro molecuul door het lichaam?

Hierbij heb ik al dat dextro gewoon glucose is, het wordt meteen opgenomen in het bloed en opgeslagen in de spieren en in je lever.

Dan vindt er glycolyse plaats en wordt de glucose omgezet in pyrodruivenzuur, waarbij netto 2 ATP bij vrijkomt voor energie en ook nog NADH.

Het pyrodruivenzuur oxideert verder in het mitochondrium door middel van de citroenzuurcylcus. hierbij komt 4 NADH vrij samen met 1x FADH2 en 1x GTP.

Dit is volgens mij de hele weg die hij aflegt. want na de cyclus is het natuurlijk gewoon energie.

Dan is de volgende vraag:

Hoeveel energie levert elke stap op?

De leraar heeft mij ooit uitgelegd over de energie die vrijkomt als er een molecuul gevormd wordt uit een ander molecuul of een atoom. ik weet niet of dat ermee te maken heeft of dat het meer gaat om de ATP, misschien dat dit een beetje onduidelijk is aangezien je dit waarschijnlijk op meerdere manieren moet doen. dus ik zal de hele opdracht even kort uitleggen:

Wij moeten een middel bedenken wat prestatiebevorderend is en NIET door de dopingcontrole heen komt.

Hiervoor moeten wij eerst onze kennis verbreden over stereochemie, enzymatische activiteit, energieberekening en brandstofverbruik. alleen energieberekening en brandstofverbruik moet ik nog doen, wat jullie hierboven zien is energieberekening, brandstofverbruik is zo goed als af moet ik nog wat dieper op in gaan. na de deelvragen moet ik dat middel bedenken, dus de hoeveelheid energie zal waarschijnlijk in kilojoule moeten worden berekend.

ik heb al wat gevonden over de stap na de citroenzuurcyclus namelijk oxidatieve fosforylering. wat gaat over de elektronentransportketen en ATP-ase, iets wat ik nog niet zo goed beheers helaas.

ik geloof dat dat het wel was. ik hoop niet dat ik het te langdradig heb gemaakt ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [biologie/scheikunde] vrijkomende energie glucose

Soortgelijke vraag hadden we pas nog in dit topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...=102955&hl=
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: [biologie/scheikunde] vrijkomende energie glucose

Hey, ik zie het nu ook ja, bedankt voor je snelle reactie.

Helaas worden hier tips gegeven over onderwerpen die ik al behandeld heb.

Reageer