Forum-cluedo 3

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 402

Forum-cluedo 3

Vandaag begin ik met de opzet van de nieuwe versie van Forum-Cluedo. Versie 3 alweer. De openingspost neem ik grotendeels over van Tommeke14.

Het noodlot heeft toegeslagen. Na tweemaal nauw betrokken te zijn geweest bij de zoektocht naar de dader van een moord op een waardig wetenschapsforumlid is Ypsilon nu zelf dood aangetroffen. De lijkschouwer is langs geweest en heeft onomstotelijk vastgesteld dat hier sprake is van een niet-natuurlijjke doodsoorzaak en dat het lijkt op een moord die verband houdt met de eerdere moorden in het wetenschapsforumcircuit. Wie heeft deze moord dan op zijn geweten? Wat was de verkeerde plek waar Ypsilon blijkbaar op de verkeerde tijd was? En welk wapen is zo krachtig dat zelfs Ypsilon eraan bezwijkt?

SPELREGELS

Iedere speler is zowel een verdachte als een detective. Uit de reeks met plaatsen, wapens en potentiële moordenaars, worden de echte ad random gekozen (door mij) en iedere deelnemer ontvangt (van mij) een pb'tje met drie zaken die dus niet de moordenaar / het moordwapen / de plaats van de moord zijn (eveneens ad random gekozen).

Als je aan de beurt bent, kan je

1. op je plaats blijven of naar een naburige plek op de kaart gaan, en een verdenking uitspreken, of

2. het openbaar vervoer nemen. Je kan nu geen verdenking uitspreken, maar bij je volgende beurt kan je wel naar elke willekeurige plek op de kaart gaan, en daar een verdenking uitspreken.

Je mag geen twee keer na mekaar op dezelfde plek een verdenking uitspreken. Tenzij je dus door een medespeler naar een bepaalde plek geroepen bent, moet je je bij je volgende beurt verplaatsen. Voor de duidelijkheid: er wordt dus niet gedobbeld.

Als je een verdenking uitspreekt, kies je

1. een moordwapen,

2. de plaats van de moord: de plaats waar je staat op het moment dat je de verdenking uitspreekt, en

3. een verdachte: deze speler moet naar de plaats komen waar de verdenking wordt uitgesproken om zich te verdedigen.

Hierop volgt de weerlegging. Aangezien ik overzicht heb over welke "kaarten" waar zitten, zal ik een bericht plaatsen wie de verdenking weerlegt. Diegene stuurt dan een pb'tje naar de speler die de verdenking heeft uitgesproken met de kaart (of een naar keuze als je er verschillende hebt) die de verdenking weerlegt.

Als het jouw beurt is, krijg je 24 uur om te spelen. Doe je dit niet, dan gaan we ervan uit dat je het openbaar vervoer hebt genomen. Bij de volgende ronde kun je dan gelijk waar op de kaart een verdenking uitspreken (tenzij je natuurlijk reeds ergens heen geroepen bent om je tegen een verdachtmaking te verdedigen).

Je kan ook een beschuldiging uitspreken. Indien een verdenking door niemand weerlegd wordt, zal ik je expliciet vragen of je dit wil doen. Je kan een verdenking en een beschuldiging uitspreken in één beurt. Zorg er dan wel voor dat je bij het uitspreken van de verdenking meldt, dat je een beschuldiging wil doen na de weerlegging (of het ontbreken daarvan). Ik zal je dan nogmaals expliciet vragen of je zeker bent dat je effectief iemand wil beschuldigen.

Je krijgt hiervoor maar één kans! Bij het uitspreken van een beschuldiging, ben je vrij in de keuze van de moordplaats, het moordwapen en de moordenaar: je hoeft er niet heen, en de beschuldigde moet zich niet verplaatsen. Er volgt nu geen weerlegging van de beschuldiging. Ik zal z.s.m. vertellen of de beschuldiging al dan niet klopt. Heb je het goed, dan heb je gewonnen. Heb je het echter fout, dan lig je uit de detectiveclub (althans voor dit spel). Je bent nog steeds een verdachte, en de andere spelers kunnen nog steeds verdenkingen over je uitspreken, maar je komt zelf niet meer aan de beurt.

Als elk van de deelnemers één maal aan de beurt geweest is, en elke daarop volgende ronde, zal ik een samenvatting van de gebeurtenissen plaatsen.

De winnaar van het spel mag het volgende spel opstarten (en eventueel andere plaatsen op de kaart zetten, nieuwe moordwapens kiezen en een nieuwe dode verzinnen).



KAART

Tommeke14 schreef:

Code: Selecteer alles

+----------------------+----------------------+----------------------+----------------------+

|   Het laboratorium   |		 CERN		 |		NASA		  |   Wetenschapsforum   |

|

  |		  HQ		  |

  |	 Headquarters	 |

+----------------------+----------------------+----------------------+----------------------+

|   WSF-bijeenkomst	|

 |	   Wikipedia	  |

+----------------------+

  openbaar vervoer

   +----------------------+

|   De 5de dimensie	|

 |	   De kroeg	   |

+----------------------+

   (START)

   +----------------------+

|	   Area 51		|

 | De doe-het-zelf zaak |

+----------------------+---------------------------------------------+----------------------+

|  ISS-ruimtestation   |

alfa-

|  Onbewoond eiland	|

|

  |

   quadrant

  |  In de Stille Oceaan |

+----------------------+---------------------------------------------+----------------------+
WAPENS

- Pi

- Scherf van een wijnglas

- Woordenstrijd

- Guillotine

- Reflexhamer

- Wetboek van Strafrecht

- Aminozuur Thymine

- Gebloemde lampenkap

- Wereldatlas

- Veer van een kolibri

- Hockeystick

VERDACHTEN/DETECTIVES

- Theoriegeladen

- Waanzin

- Lala

- Korot

- ?

- ?

- ?

- ?

Ik hou een richtlijn aan acht spelers. Dit kan eventueel ook één meer of minder zijn, afhankelijk van de animo. Theoriegeladen en Waanzin hebben zich al aangemeld.

Iedereen die mee wil doen, meld je aan! Dan kan ik bij voldoende aanmeldingen beginnen met het verdelen van de kaarten en kan het spel van start gaan.

Veel speelplezier en ik zie de aanmeldingen graag tegemoet!
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Forum-cluedo 3

Meld zich aan!
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Forum-cluedo 3

Hopende dat hij genoeg tijde heeft, meldt Korot zich ook aan.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Forum-cluedo 3

@Elke: Jhnbk heeft Lala al aan het lijstje toegevoegd, ik heb Korot er ook bij gezet.

Berichten: 402

Re: Forum-cluedo 3

Ik zie het.. thanks!

En ik wacht op meer aanmeldingen, 4 deelnemers is een beetje weinig...
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 402

Re: Forum-cluedo 3

Is er nog meer animo om mee te doen?
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 402

Re: Forum-cluedo 3

Na deze lange pauze wil ik kijken of er opnieuw animo is om mee te doen aan de forumvariant van Cluedo.

Ik stel voor dat iedereen zich opnieuw moet aanmelden (dus ook Theoriegeladen, Waanzin, Lala en Korot). Als ik denk dat er genoeg deelnemers zijn zal een nieuw spel van start gaan!

Dus meldt u allen aan.... ;)
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Forum-cluedo 3

Tijd zal het probleem niet zijn, hoop ik. Ik meld mij ook weer aan, jammer dat het eerst niet gelukt is.

Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Reageer