Springen naar inhoud

[biologie] mitose & meiose

• Log in om te kunnen reageren

Crescendo

Crescendo

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2009 - 15:42

Ik heb binnenkort een proefwerk biologie over een hoofdstuk dat gaat over DNA. Daar wordt ook het een en ander uitgelegd over mitose & meiose. Op zich snap ik het wel in grote lijnen, maar een paar dingen vind ik verwarrend;

Mitose ==> Het doel van de deling = groei & herstel
Na DNA-replicatie gaat één chromotide naar elke pool. Mitose kan worden genoteerd als; 2n ==> 2n + 2n (ofwel; uit één diploide cel ontstaan er twee). En dit snap ik niet; je bent toch van vier chromotiden in een cel naar twee chromotiden per cel gegaan? Wellicht snap ik niet precies wat diploid is. Het betekent toch dat een cel twee homologe chromosomenparen heeft? Dat is dan na mitose toch niet het geval?

Meiose (1) ==> Het maken van gelachtcellen
De homologe paren gaan uit elkaar ==> dus, 2n ==> n + n

Meiose (2) ==> '' '' '' ''
De chromosomen worden weer uit elkaar getrokken, waardoor er vier cellen (als je met twee paren bent begonnen) ontstaan. Dit snap ik wel, want; de homologe chromosomen gaan uit elkaar, dus ze worden haploid.

Er is vast iets wat ik over het hoofd zie, of niet begrijp, maar wat?

Alvast bedankt ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 maart 2009 - 15:48

Mitose ==> Het doel van de deling = groei & herstel
Na DNA-replicatie gaat één chromotide naar elke pool. Mitose kan worden genoteerd als; 2n ==> 2n + 2n (ofwel; uit één diploide cel ontstaan er twee). En dit snap ik niet; je bent toch van vier chromotiden in een cel naar twee chromotiden per cel gegaan? Wellicht snap ik niet precies wat diploid is. Het betekent toch dat een cel twee homologe chromosomenparen heeft? Dat is dan na mitose toch niet het geval?

Voor het begin van de mitose heeft de zgn. interfase plaats. Hierin wordt de hoeveelheid DNA verdubbeld, dus krijgen we 4n i.p.v. 2n. Tijdens de mitose wordt die ene cel met 4n dan gesplitst tot twee cellen die elk opnieuw 2n bevatten.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures