Vraagje i.v.m. harde schijf

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Vraagje i.v.m. harde schijf

Ik heb een vraagje i.v.m. een harde schijf: als je een harde schijf schuin houdt gaat die dan sneller kapot dan wanneer je hem horizontaal of verticaal houdt, of doet het er niets toe.

Ik dacht altijd van wel, maar op internet vindt ik geen pagina's die met een bewijs afkomen. Dus als iemand een verklaring of pagina heeft.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vraagje i.v.m. harde schijf

Aangezien het hardware betreft verplaats ik dit even naar Praktische en overige technische wetenschappen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje i.v.m. harde schijf

In moderne harde schijfmechanismen zijn alle bewegende onderdelen gebalanceerd. Dus volgens mij maakt het niks uit in welke stand hij staat. Dat blijkt eigenlijk al uit het feit dat je hem probleemloos op zijn kant kan zetten, maakt niet uit op welke kant. En ook als je hem ondersteboven legt blijft hij vrolijk doorwerken. Dus ik zou niet weten waarom het slecht zou zijn om hem schuin te zetten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.563

Re: Vraagje i.v.m. harde schijf

In moderne harde schijfmechanismen zijn alle bewegende onderdelen gebalanceerd. Dus volgens mij maakt het niks uit in welke stand hij staat.
Een gyroscoop ontwikkelt precessie en nutatie als zijn as scheef staat op de zwaartekracht. Dat geldt voor een eenzijdig opgehangen gyroscoop, maar misschien geldt iets dergelijks voor een tweezijdig opgehangen gyroscoop. Dan zou een scheve as extra slijtage van de lagers van de harde schijf kunnen opleveren.

Reageer