Wrijvingskrachten bij schijfrem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 12

Wrijvingskrachten bij schijfrem

Hallo,

in de schijf wordt een last gehangen van 20ton. Nu wil ik weten of dit mogelijk is om met een schijfrem te werken om de last naar beneden te laten vallen. Wanneer de rem hydraulisch bediend wordt, kan de last in de schijf worden gehangen en vervolgens in de lucht getild worden. Wanneer de druk van het systeem gehaald wordt, draait de schijf en valt de last naar beneden.

De verticale kracht bij A is dus 200.000N. De reactiekracht bij B op een arm van 100mm is dus 20.000N. Hoeveel kracht is er vervolgens nodig voor de schijfrem te bekrachtigen? Dit is waarschijnlijk afhankelijk van het oppervlak waarmee op de schijf gedrukt wordt.

Fwmax = μs * Fn ken ik maar kan je die ook gebruiken als die kracht er loodrecht op staat?

staal op staal wrijvingscoefficient (statisch) =0,74

Groetjes,

Eric

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wrijvingskrachten bij schijfrem

De verticale kracht bij A is dus 200.000N. De reactiekracht bij B op een arm van 100mm is dus 20.000N.
correct
Hoeveel kracht is er vervolgens nodig voor de schijfrem te bekrachtigen? Dit is waarschijnlijk afhankelijk van het oppervlak waarmee op de schijf gedrukt wordt.
nee
Fwmax = μs * Fn ken ik maar kan je die ook gebruiken als die kracht er loodrecht op staat?
Fn staat per definitie loodrecht op een oppervlak, die "n" staat voor "normaal" en is de gebruikelijke term voor richtingen loodrecht ergens op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wrijvingskrachten bij schijfrem

Verplaatst naar Praktische en overige technische wetenschappen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer