Springen naar inhoud

differentieren dx dy

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 06 juni 2005 - 19:25

Hallo,

ik zit inmiddels op de HTS en heb daarvoor de havo gedaan. ik heb op de havo bij het differentieren alleen nooit met de vorm dx/dy. zo is het het mij nooit geleerd, zo werd het volgens mijn docent toch niet gebruikt. op de HTS zie ik het alleen maar in die vorm (bij dynamica, statica, warmteleer, etc)

kan iemand mij de basis begrippen van die methode uitleggen. met behulp van een aantal voorbeelden.

alvast bedankt.

Piet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2005 - 22:44

Al eens gekeken onder de minicursussen. (menu rechtsboven) Staat een mooie handleiding differentieren bij. Als je dan nog steeds vragen hebt, kan je misschien ze wat toegespitster vragen. Dit is namelijk, een vrij grote vraag die je hier stelt. Het is niet onwil, maar hier kan je redelijk een college mee vullen, zeker als je het nog nooit gehad hebt. Als je dan vragen hebt, zijn hier een aantal briljante wiskundig ingestelde mensen die je zeker kunnen helpen.

Succes,
Groetjes D.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

The Black Mathematician

The Black Mathematician

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2005 - 10:25

df(x)/dx is een notatie voor de afgeleide.
Op de middelbare school schrijf je vaak f'(x), maar het betekent dus hetzelfde: df(x)/dx=f'(x)
Het blijkt vaak een wat fijnere notatie te zijn waarmee soms makkelijker te rekenen valt.

• Gast

Geplaatst op 07 juni 2005 - 10:47

Df(x)/dx

de Df(x) hier is de f(x) de functie waarje naar afleidt.

Dx is de variabele waar je naar afleidt.

Handig wanneer je partieel begint af te leiden. Als er dus meerdere variabelen zijn.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2005 - 10:55

Dan hoor je wel de 'kleine d' te gebruiken, dus df/dx en niet Df/dx.

De grote D wordt ook gebruikt voor afgeleide, maar daar hoort dan geen /dx meer bij. D staat dan voor het Engelse 'Derivative'.

D(f(x)) = df(x)/dx = f'(x)

• Gast

Geplaatst op 07 juni 2005 - 21:42

Jip sorry, khad maar vlug getypt.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2005 - 21:44

Bedoelde het niet kwaad naar jou toe hoor hehe.

Voor de meer 'onwetenden' op dit vlak (afgeleiden) kan dat nogal verwarrend zijn, met al die d'tjes groot en klein - vandaar.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juni 2005 - 21:50

ook voor de minder onwetenden die 1 a4tje vol met die dingen voor een Natuurkundig bewijs moeten schrijven, kan het ook HEEL verwarrend zijn. :shock: Als dan ook nog kromme d's en delta's erbij komen, dan kan je me helemaal opvegen. :?:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

• Gast

Geplaatst op 08 juni 2005 - 09:21

ik zal me eerst even wat meer verdiepen in de dx/dy notatie om zo een wat meer gedefinieerde vraag te stellen. maar toch voor de reacties

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juni 2005 - 11:35

Had je al gekeken naar de minicursus? Is opzich mooi opgezet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures