[wiskunde] functievoorschrift opstellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

[wiskunde] functievoorschrift opstellen

De vraag:

- Tweemaal per etmaal is het eb en vloed. (invloed op waterhoogte)

- Twee keer per maand is het springtij (invloed op waterhoogte)

- 's Winters is de waterstand hoger dan 's Zomers door een harde westenwind.

Stel een functievoorschrift op voor de waterhoogte.


Kunnen jullie misschien een duw in de goede richting geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

Het zal een periodieke beweging zijn. Ik zou een functie opstellen die aan de eerste voorwaarde voldoet en deze transformeren zodat ze ook aan de tweede voorwaarde voldoet.

Je hebt eigenlijk wel weinig gegevens.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

Dit komt in de buurt volgens mij.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

Is het de bedoeling om met differentiaalvergelijkingen te werken?

Ik heb de indruk dat de opzet eenvoudiger is, maar wat is precies je voorkennis?

Wat voor (gelijkaardige) functievoorschriften moet je normaal gezien kunnen opstellen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 11

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

dirkwb schreef:Is het de bedoeling om met differentiaalvergelijkingen te werken?

Ik heb de indruk dat de opzet eenvoudiger is, maar wat is precies je voorkennis?

Wat voor (gelijkaardige) functievoorschriften moet je normaal gezien kunnen opstellen?
Dat zou nog beter zijn ja, want we zijn nu begonnen met differentiaalvergelijkingen. Maar de leraar zei dat we aan een sinus moesten denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

Maar de leraar zei dat we aan een sinus moesten denken.
Zoek dan al eens naar een sinus met in het interval [0,24] twee keer eb & vloed!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

Je zou iets zoals dit kunnen bedenken: (Ik geef uiteraard geen functievoorschrift omdat je anders zelf niets hebt geleerd ;) )
ebvloed.png
ebvloed.png (42.99 KiB) 335 keer bekeken
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 11

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

Zoiets had ik ook al in gedachten, een sinus in een sinus. Maar hoe ik hem precies krijg ben ik nog niet helemaal uit :P

thanks voor het plaatje in ieder geval haha en de hulp natuurlijk :rho:

edit:

is het niet een sinus in een sinus in een sinus ;) ?

de 1e zorgt ervoor dat in 1 dag 2 golven gemaakt worden (eb en vloed = 1 golf)

2e golf zorgt ervoor dat hij in een maand ook weer 2 golven maakt, vanwege het springtij

3e golf zorgt voor 1 golf, winter en zomer.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

Larkin schreef:edit:

is het niet een sinus in een sinus in een sinus ;) ?

de 1e zorgt ervoor dat in 1 dag 2 golven gemaakt worden (eb en vloed = 1 golf)

2e golf zorgt ervoor dat hij in een maand ook weer 2 golven maakt, vanwege het springtij

3e golf zorgt voor 1 golf, winter en zomer.
Mijn functievoorschrift is een som van één sinus en een cosinus uitgaande van enkele parameters zoals de gemiddelde waterhoogte.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

Volgens mij moeten we niet te moeilijk doen. Gewoon voor elke periodiek een (co)sinusfunctie bepalen, en bij elkaar optellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

Dat doe ik toch ook gewoon?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

Jij nu wel ja maar er wordt ook nog gesproken over diff. verg. en shallow-water-equations en zo. Dat kán hier volgens mij echt niet de bedoeling zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

Ik had zoiets in gedachten. Enkel de laatste voorwaarde is nog niet vervuld. Hoe zou je dat kunnen doen?
\(h(t)=h_{gem}+ \left ( h_{max} - h_{gem} \right ) \sin \frac{\pi t}{6} + \left ( h_{spr}-h_{max}\right ) \sin^2 \frac{\pi t}{360 } \)
Met t de tijd in uren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 11

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

jhnbk schreef:Ik had zoiets in gedachten. Enkel de laatste voorwaarde is nog niet vervuld. Hoe zou je dat kunnen doen?
\(h(t)=h_{gem}+ \left ( h_{max} - h_{gem} \right ) \sin \frac{\pi t}{6} + \left ( h_{spr}-h_{max}\right ) \sin^2 \frac{\pi t}{360 } \)
Met t de tijd in uren.
een sinus met een periode van 1 jaar? want dan is het 1 keer zomer en 1 keer winter.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] functievoorschrift opstellen

t is de tijd in uren. Kijk maar eens na wat je nodig hebt om 2 keer springtij te hebben in één maand.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer