smeltpunt koper

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 113

smeltpunt koper

ik kan nou zelf koper maken om een oplossing te maken van kopersulfaat en die te elektrolyseren.

of er alliminuimfolie bij te doen,

maar hoe kan ik het tot één klompje?

ik dacht om het te laten smelten en ergens in te gieten?

maar wat is het smeltpunt?

of weet iemand iets beters?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: smeltpunt koper

Smeltpunt ligt vrij hoog, een makkelijkere manier is mss gewoon samen persen maar je zal hiermee natuurlijk niet een echt schitterend blokje krijgen :shock:

Berichten: 113

Re: smeltpunt koper

is het ook nog koper als het is geöxideerd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: smeltpunt koper

Smeltpunt van koper is 1083 gr.C. Nogal hoog voor de huis-tuin-en -keuken-omgeving.

Berichten: 90

Re: smeltpunt koper

De doorsnee koperlegeringen hebben een smeltpunt tussen 800 - 1100 °C. Koper heeft (althans voor jou) een bijkomend nadeel: zeer goede thermisch-geleidende eigenschappen. Je moet veel warmte/energie toevoegen om koper te doen smelten. Bij het lassen van constructies zal men daarom vaak koper opwarmen tot 500 °C voordat men met het eigenlijke lasprocede begint, dit met het oog op een daling van het vereiste vermogen van het lasapparaat.

Als je koper wil smelten om te gieten zal je benodigde vermogen nog stijgen, want in tegenstelling tot bv lassen ga je niet op een heel geconcentreerde oppervlakte verwarmen. Hoe zou je dit smelten willen aanpakken?

Bovendien kan je koper bros worden, tenzij je het koper smelt onder een beschermde atmosfeer (hierdoor minder/geen oxydatie). Wat wil je met het koper doen nadien?

groeten

Berichten: 1

Re: smeltpunt koper

Ik heb kort geleden een oven gemaakt om aluminium te smelten, de temperatuur liep zo hoog op dat het metaal wat diende als "beker" voor het aluminium helemaal gesmolten was, dus een temperatuur van ongeveer 1500 graden C. dit is genoeg om koper te smelten!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: smeltpunt koper

lsberg schreef: Ik heb kort geleden een oven gemaakt om aluminium te smelten, de temperatuur liep zo hoog op dat het metaal wat diende als "beker" voor het aluminium helemaal gesmolten was, dus een temperatuur van ongeveer 1500 graden C. dit is genoeg om koper te smelten!!
Heb je een tut-je? Lijkt mij eens een leuk dingetje om te bouwen.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer