[fysica] energie opwekken met je lichaam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[fysica] energie opwekken met je lichaam

Ik had een idee wat goed is voor mijn gezondheid, het milieu en de elektriciteitsrekening. Ik wil namelijk zelf elektriciteit gaan opwekken (door te fietsen/spinnen) en die elektriciteit gebruiken om televisie te kijken. Ik heb daarvoor 2 manieren en een hoop vragen:

Manier 1:

De achteras van de fiets wordt aangesloten op een dynamo (auto dynamo?, gelijkspanning) en daarmee wordt een accu opgeladen. Met behulp van een omvormer kan dan de energie uit de accu worden gebruikt om tv te kijken.

Het voordeel is dat je niet de hele tijd hoeft te fietsen om televisie te kijken. Het nadeel is, denk ik, het rendement. Als het door jou geleverde vermogen 200 Watt is en je wilt een 100W televisie kijken, dan zou het rendement het liefst boven de 50% moeten liggen. Ik denk niet dat dat haalbaar is op deze manier.

Vragen: Wat voor dynamo's zijn bruikbaar om aan te sluiten op de achteras van een fiets? Wat zou het totale rendement zijn? Wat zijn de kosten?

Manier 2:

De achteras van de fiets wordt aangesloten op een dynamo (alternator, wisselspanning) en met behulp van een transformator wordt die wisselspanning op 230 volt gebracht. En die transformator wordt dan aangesloten op de televisie.

Het voordeel is dat dit wel wat goedkoper is. Maar het nadeel is dat je de hele tijd op hetzelfde tempo moet fietsen, de televisie zal uitgaan als je stopt met fietsen.

Vragen: Wat gebeurt er met de televisie als ik sneller of langzamer ga fietsen? Hoe raak ik, als ik te hard fiets, de overmaat aan energie kwijt? Wat zijn de kosten? Wat is het rendement?

Verder zit ik ook flink te stoeien met spanning en stroomsterkte.

Hopelijk is mijn idee een beetje te begrijpen en zijn er mensen die mij wat meer informatie/ideëen kunnen geven, alle hulp is welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] energie opwekken met je lichaam

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: [fysica] energie opwekken met je lichaam

Logisch zou zijn: gezondheid en milieu zijn belangrijk, tv-kijken niet, dus hupsakee weg met de tv. Als stoppen met kijken niet lukt, zou iemand dat fietsen dan wel volhouden?

Over de kosten: tegenover elke euro die hij bespaart aan elektriciteit geeft hij straks een veelvoud uit aan bananen. Je zou de prijs per kWh van elektrische energie en bananenenergie kunnen vergelijken.

Berichten: 2

Re: [fysica] energie opwekken met je lichaam

Maar ik bespaar wel de kosten van de zak chips bij de TV. ;)

Ik heb nog eens nagedacht en kwam op een nieuwe schakeling (zie bijlage). Ik heb er een condensator bij gedaan. Zou dit werken?
Bijlagen
Schakeling.gif
Schakeling.gif (16.23 KiB) 220 keer bekeken

Reageer