Telescoop, zoeker niet goed afgesteld

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 35

Telescoop, zoeker niet goed afgesteld

Hallo,

Ik ben pas in het bezit van deze telescoop: Bresser Galaxia II 114/900 EQ-SKY Teleskop.

Nou heb ik hem net in elkaar gezet, dit is trouwens wel mijn eerste telescoop, maar klopt het dat als je overdag er in kijkt " ik deed dat gewoon in de huiskamer" dat je gewoon wit licht erdoor heen ziet? en in de avonden of nacht gewoon alle sterren kan kijken

groeten,

Niels.

Berichten: 35

Re: Telescoop, zoeker niet goed afgesteld

Ik heb vanacht dus de telescoop geprobeert maar het werkte niet, als ik naar sterre keek zag ik door dat ding niets terwijl ik echt het oculair goed in heb geplaatst etc..

ik zie zeg maar een soort van witte bol als ik erdoor kijk, en als ik op de maan richt met de telescoop word het iets lichter in de telescoop. Heeft iemand een enig idee wat ik fout doe?

Ik heb wel 2 uur buiten staan proberen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Telescoop, zoeker niet goed afgesteld

ik zie zeg maar een soort van witte bol als ik erdoor kijk, en als ik op de maan richt met de telescoop word het iets lichter in de telescoop. Heeft iemand een enig idee wat ik fout doe?
Als richten op de maan slechts 'iets meer' licht opleverde dan is het richten nog niet goed gelukt.

Kies in het begin altijd het minst vergrotende oculair (degene met de grootste brandpuntsafstand).

Oefen eerst eens overdag. Probeer een opvallend object dat ver weg aan de horizon staat in het vizier te krijgen. Geen nabij object omdat je dan niet kunt focusseren. Succes!

Berichten: 35

Re: Telescoop, zoeker niet goed afgesteld

Ik ben er dus ook achtergekomen dat de richter niet goed afgesteld stond.

Dus ik heb vanochtend de richter goed afgesteld, nu als ik richt elke keer op iets dan zie ik het ook door de telescoop.

Dus dat is iedergeval wel gelukt! Nou straks de maan is eventjes proberen.

grt

Reageer