Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

Ik moet minstens 7 redenen hebben waarom berekende en gemeten weerstandswaarden afwijken.

Het is voor mijn natuurkunde praticum. Ik heb er zelf al een paar gevonden misschien weten jullie meer en misschien kloppen mijne niet eens laat het even weten =D

1. De weerstand verandert met de temperatuur van de gloeidraad. De weerstand wordt groter als de temperatuur stijgt. Afhankelijk van de gebruikte metalen is dit effect sterker of zwakker.

2. De kopersnoeren hebben ook weerstand.

3. Wij gebruikte wisselspanning en de berekeningen horen bij gelijkspanning

4. Door lekweerstanden zoals de aarde en de polen.

5. .....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

Geef eens wat meer informatie. Over wat voor soort weerstanden gaat het?

Hoe worden de weerstandswaarden berekend, en hoe worden ze gemeten?

Berichten: 4

Re: Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

klazon schreef:Geef eens wat meer informatie. Over wat voor soort weerstanden gaat het?

Hoe worden de weerstandswaarden berekend, en hoe worden ze gemeten?
we hadden een spanningsbron met weerstande.

we hadden 3 weerstanden van 50, 100 en 150 ohm (17 verschillende mogelijkheden). eerst moesten we de egte waardes berekenen omdat de waardes die eral op staan onnauwkeurig zijn (50,100,150). R=U/I <-- gemeten ( je leest de volt en ampére af)

daarna moesten we met die uitkomsten aan de berekende weerstanden komen. 1/R1+1/R2+1/R3=1/Rv <--- berekend

zo duidelijker? =) hoop dat je met kan helpen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

Je meet dus stroom en spanning, en door berekening bepaal je daaruit de weerstand.

Dat de gevonden waarde afwijkt van de waarde die er op gestempeld staat kan verschillende oorzaken hebben.

Weerstanden kunnen in de serieproductie niet exact op de gewenste waarde gemaakt worden, er zit altijd een tolerantie op. Als het goed is staat dat er ook op, meestal in %, anders in een kleurcode.

Een andere foutoorzaak: als je spanning en stroom tegelijk meet, dan meet je dus of de spanning over de stroommeter mee, of je meet de stroom door de spanningsmeter mee. Meestal is de fout die daardoor ontstaat verwaarloosbaar, maar als je een nauwkeurige uitkomst wilt hebben moet je dat verschil er uit rekenen.

Berichten: 4

Re: Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

klazon schreef:Je meet dus stroom en spanning, en door berekening bepaal je daaruit de weerstand.

Dat de gevonden waarde afwijkt van de waarde die er op gestempeld staat kan verschillende oorzaken hebben.

Weerstanden kunnen in de serieproductie niet exact op de gewenste waarde gemaakt worden, er zit altijd een tolerantie op. Als het goed is staat dat er ook op, meestal in %, anders in een kleurcode.

Een andere foutoorzaak: als je spanning en stroom tegelijk meet, dan meet je dus of de spanning over de stroommeter mee, of je meet de stroom door de spanningsmeter mee. Meestal is de fout die daardoor ontstaat verwaarloosbaar, maar als je een nauwkeurige uitkomst wilt hebben moet je dat verschil er uit rekenen.
nee de voltmeter stond er overheen en de ampére stond er in,, tegelijk

het moet denk meer met de omstandigheden te maken hebben zoals wat ik al noemde.

eb we hebben de echte waarde al berekend op het begin door de weerstanden 1 voor 1 te meten.

we deden 3 v telkens en dan kon je de ampére aflezen en toen 1 voor 1 de weerstanden bereken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

Je kunt je probleem denk ik als volgt samenvatten: drie weerstanden worden parallel geschakeld, en de weerstand van die combinatie, Rv, blijkt niet te voldoen aan de vergelijking 1/Rv = 1/R1+1/R2+1/R3.

Een nog niet genoemde mogelijke foutbron is dat de nulinstelling van de spanningmeter of de stroommeter niet klopt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

nee de voltmeter stond er overheen en de ampére stond er in,, tegelijk
Dat bedoel ik dus. Dan meet je niet de zuivere spanning over de weerstand, maar je meet de spanningsval over de amperemeter ook mee. Je zou daar eerst een controlemeting op moeten uitvoeren om te weten of die spanningsval zo groot is dat die je eindresultaat beduidend beïnvloedt.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

-De afwijking van de spanning en stroommeter.

-Bij meters met een wijzer kun je ook nog een aflees onnauwkeurigheid hebben.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 4

Re: Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

iedereen bedankt voor het meedenken =) ik ga me verslag in elkaar zetten

danke schon, merci beaucoup, bedankt, thanks

Berichten: 9

Re: Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

3. Wij gebruikte wisselspanning en de berekeningen horen bij gelijkspanning

klopt niet, de impedantie van een weerstand is niet afhankelijk van de frequentie. ( In tegenstelling tot de spoel en condensator)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Weerstand verschil gemeten en berekende waarde?

klopt niet, de impedantie van een weerstand is niet afhankelijk van de frequentie.
Als het een draadgewonden weerstand is wel. Koolfilmweerstanden en metaalfilmweerstanden zijn vaak gespiraliseerd en vormen dus ook een soort spoel. Alleen zul je er bij 50 Hz bar weinig van merken.

Reageer