[scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

[scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

Hee,

Ik hou mijn PO over 'het nut van zuur in frisdrank en vruchtensap'

Maar ik loop vast op de reactievergelijking die ik in mijn PO wou verwerken.

Ik heb een proefje gedaan met Cola en een kippenbotje.

voor en na de pH gemeten en ik wou er dus een reactie vergelijking mee maken.

ik ben op dit gekomen, klopt dit of hebben jullie nog een toevoeging?

H3PO4 + Ca2 = Ca2PO4 + 3H

en kan iemand mij nou de belangrijkste werking van zuur in frisdrank vertellen?

of een site geven die daarover gaat.

Alvast heel erg bedankt.

Morgan.

ps ik had al een topic met hetzelfde geopend maar een verkeerde titel,

kan mijn vorige topic misschien verwijderd worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

Met je reactie ben ik het niet eens. Calcium komt in het beendergestelde niet voor als Ca2+, maar wel als calciumcarbonaat CaCO3.

Bijgevolg wordt de vergelijking (probeer eerst zelf, oplossing hier beneden):

Verborgen inhoud
3 CaCO3(s) + 2 H3PO4(aq) = Ca3(PO4)2(aq) + 3 CO2(g) + 3 H2O(l)


Waarom fosforzuur in cola? Zie http://www.food-info.net/uk/qa/qa-fp2.htm

Tip: Als je wat in het nederlands niet kunt vinden, google dan in het Engels.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

@Jona: Calciumfosfaat lost niet op in water, bijgevolg kan de voorgestelde reactievergelijking niet kloppen. Ook raadplegen van de tabel met zuurconstantes zal je dit vertellen. De juiste vergelijking is:

2 H3PO4 + CaCO3 --> Ca2+ + 2 H2PO4- + H2O + CO2
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

Het is gewoon slecht oplosbaar in water (0.02 g/L)

Daarom gaat 3 CaCO3(s) + 2 H3PO4(aq) = Ca3(PO4)2(aq) + 3 CO2(g) + 3 H2O(l) toch door in beperkte mate?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

Hee,

Bedankt voor jullie reactie, het geeft me weer wat om over na te denken.

En die site die ik gekregen had stond dit:

Why phosphoric acid is used is not clear; most recipes are still secret. Due to the acidity, micro organisms such as fungi and bacteria will not be able to grow; the acid thus also acts as a preservative.

Maar als de werking daarvan dan nog niet helemaal duidelijk is welk zuur zorgt er dan voor dat het bot word aangetast?

Zelf had ik ook weer wat research gedaan en kwam tot een nieuwe theorie

Het koolzuur neemt de kalk op. of tenmiste lossen ze samen op.

(H2 CO3 --> H2O + CO2)

is dat misschien passender bij mijn onderwerp?

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

Is de calcium in bot niet voornamelijk Ca5(PO4)3OH (hydroxyapatiet) in plaats van CaCO3?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

Het is gewoon slecht oplosbaar in water (0.02 g/L)
Dat kun je gelijkstellen aan "niet". Maar formeel heb je gelijk, er zal altijd een beetje oplossen, dat geldt voor ieder zout.
Daarom gaat 3 CaCO3(s) + 2 H3PO4(aq) = Ca3(PO4)2(aq) + 3 CO2(g) + 3 H2O(l) toch door in beperkte mate?
Nee, ten eerste omdat het niet oplost als Ca3PO4 maar als losse ionen. Ten tweede omdat het PO43- ion een base is en dus zal wegreageren. Uiteindelijk krijg je de reactie zoals ik die opschreef.

Maar dat geldt alleen voor de reactie met calciumcarbonaat. Volgens mij heeft Ensiferum gelijk en bestaat bot voornamelijk uit hydroxyapatiet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

morgan schreef:Hee,

Bedankt voor jullie reactie, het geeft me weer wat om over na te denken.

En die site die ik gekregen had stond dit:

Why phosphoric acid is used is not clear; most recipes are still secret. Due to the acidity, micro organisms such as fungi and bacteria will not be able to grow; the acid thus also acts as a preservative.

Maar als de werking daarvan dan nog niet helemaal duidelijk is welk zuur zorgt er dan voor dat het bot word aangetast?
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. De reden dat fosforzuur wordt toegevoegd is niet duidelijk, dat is het geheim van Coca Cola. Dat staat los van het feit dat zuren, waaronder ook fosforzuur, in staat zijn tanden en botten af te breken. Het betreft hier een zuur-basereactie, vergelijkbaar met (maar niet helemaal hetzelfde) als het aantasten van stenen beelden door zure regen.

Het is zeker niet zo dat fosforzuur wordt toegevoegd omdat het botten aantast!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

Is de calcium in bot niet voornamelijk Ca5(PO4)3OH (hydroxyapatiet) in plaats van CaCO3?
Akkoord

Het probleem verschuift zich, want Morgan wou de hoofdreactie weten, dat is:

Ca5(PO4)3OH + H3PO4 =)
Bedankt voor jullie reactie, het geeft me weer wat om over na te denken.

En die site die ik gekregen had stond dit:

Why phosphoric acid is used is not clear; most recipes are still secret. Due to the acidity, micro organisms such as fungi and bacteria will not be able to grow; the acid thus also acts as a preservative.

Maar als de werking daarvan dan nog niet helemaal duidelijk is welk zuur zorgt er dan voor dat het bot word aangetast
Hoe ik het lees in het artikel: Toen men cola eerst maakte, was fosforzuur goedkoop en makkelijk te verkrijgen. Zuur is fris, en houdt de cola langer houdbaar.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

jullie hebben gelijk, ik haalde dingen door elkaar

ik snap het nu beter en bedankt voor de reactie vergelijking.

Mijne kan ik nu kloppend gaan maken.

ik had al een paar dingen uitgezocht die antwoord op mijn hoofdvraag kon geven

en langer houdbaar maken was er een van.

Erg bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

https://www.cocacolabelgium.be/showpage.asp...&sLangCode=
Zuurvormers

Gebruikt om voeding een zure smaak te geven, als bewaarmiddel en sommige ook als stabilisator, om de werking van de antioxidanten te bevorderen of om de kleur van het voedingsmiddel te bewaren. De twee zuurvormers die het vaakst gebruikt worden in frisdrank zijn citroenzuur en fosforzuur.

Fosforzuur geeft Coca-Cola zijn krachtige smaak en versterkt het aroma van andere dranken. In natuurlijke staat bevindt het zich in de vorm van fosfaten in talrijke voedingsmiddelen (vis, eieren, vlees, kaas, enz.). Het is een bron van fosfor, een essentieel mineraal voor onze botten en onze cellen.
Of het nu waar is of niet, daar wordt het dus voor gebruikt.

Gaat fosforzuur wel even krachtig tanden aanvallen als andere (vrij) sterke zuren? Bij het oplossen van calcium fosfaat worden er geprotoneerde fosfaten gevormd, zodat Le Châtelier de reactie terug naar links stuwt? Of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

Ensiferum schreef:https://www.cocacolabelgium.be/showpage.asp...&sLangCode=

Of het nu waar is of niet, daar wordt het dus voor gebruikt.

Gaat fosforzuur wel even krachtig tanden aanvallen als andere (vrij) sterke zuren? Bij het oplossen van calcium fosfaat worden er geprotoneerde fosfaten gevormd, zodat Le Châtelier de reactie terug naar links stuwt? Of zie ik iets over het hoofd?
In ieder geval is het omstreden. Er blijkt wel verlies van botsterkste te zijn, maar dit blijkt enkel voor vrouwen te gelden. Er kunnen zoveel oorzaken zijn: Meer frisdrank = minder melkinname, teveel aan fosfor beinvloed de Ca/P verhouding, meer voedingszuren... Waarschijnlijk is de oorzaak Multifactoriël.

Tucker K., 25th Annual Meeting of the American Society for Bone and Mineral Research (ASBMR), Abstract SU259, 21 september 2003.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] nut van zuren in frisdrank, reactie vergelijking fosforzuur en kalk

Gaat fosforzuur wel even krachtig tanden aanvallen als andere (vrij) sterke zuren? Bij het oplossen van calcium fosfaat worden er geprotoneerde fosfaten gevormd, zodat Le Châtelier de reactie terug naar links stuwt? Of zie ik iets over het hoofd?


De reactie H3PO4 + PO43- --> H2PO4- + HPO42- is aflopend, daar zegt Le Châtelier niets over, alleen over hoe de samenstelling in de evenwichtstoestand verandert als je de concentratie van een van de componenten verandert.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer