Mag het wat minder zijn!!

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Mag het wat minder zijn!!

In Nederland zijn er zoveel regels, wetten, regelementen waar iedereen aan dient te houden. De maatschappij die in een gevangenis is verandert, worden vrijheden beperkt. Onder de vleugels van veiligheid worden steeds meer plichten opgelegd, je mag, maar je moet dit, je moet dat, en! Als je niet wil luisteren mag je gaan dokken. Door de velen regels wordt onze maatschappij in een wurggreep gehouden, zo erg dat het verstikkend werkt.

Zou het niet mooi zijn om onzinnige wetten, regels, regelementen af te schaffen en zo onze maatschappij leefbaarder te maken?

Welke regels, wetten en regelementen zou als onzinnig aan gemerkt kunnen worden, die afgeschaft mogen worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Mag het wat minder zijn!!

Ik weet niet meer wie het zei, maar ooit heb ik iemand horen zeggen:

"Wie geen leiding durft te geven, moet regels maken."
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Mag het wat minder zijn!!

Met dank aan de EU is de Nederlandse (en Belgische) wetgeving al behoorlijk ingekort. Bijkomend voordeel is dat de wetgeving ook zodanig op elkaar is afgestemd dat er binnen de EU vaak alleen op details verschillen zijn.

Misschien is het verhelderend om eens een paar:
onzinnige wetten, regels, regelementen
te noemen, dan weten we waar het over gaat.

Vrijheden worden in onze samenleving meestal slechts beperkt om de samenleving te laten draaien en om mensen tegen elkaar te beschermen. De mate waarin je dat moet doen is een kwestie van smaak en mening en wordt via de volksvertegenwoordiging door onszelf bepaald.

Om zelf maar met een voorbeeld te komen: de identificatieplicht vind ik absolute onzin en regelzucht. Een soort magisch handelen om te laten zien dat er wat gedaan wordt aan criminaliteit.

Echter zullen veel mensen dit wel noodzakelijk vinden en er heel anders over denken.

Ik denk daarom dat de meeste regels zowel voor als tegenstanders zal kennen, uiteindelijk is de wetgeving een democratisch bepaald gemiddelde van wat we met z'n allen willen.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer